Recenze - Knihonoš

Orig. název: Buchspazierer
Rok: 2020, Rok v ČR: 2022
Počet stran: 200
Nakladatelství: Kontrast
Překlad: Kristýna Greňová
Moje hodnocení: *****

Každého večera, když knihkupectví U Brány zavře, Carl Kollhoff vezme opatrně do rukou každou z objednaných knih, jemně je pohladí, zavine je do papíru a ukládá do měkce vystlaného batohu jako do peřinky. Potom s nimi vyráží na procházku uličkami Starého Města. Nosí je svým neobyčejným zákazníkům. Pan Darcy, paní Dlouhá punčocha, Herkules a doktor Faust mají sice v civilním životě jiná jména, ale pro Carla Kollhoffa představují postavy z románů. Má je rád a velmi mu na nich záleží. On sám pro ně tvoří důležité pouto se světem. Když však náhle přichází o místo, je třeba, aby Kollhoff, knihy a jedna prostořeká devítiletá holčička spojili síly.
Carsten Henn v románu Knihonoš vypráví laskavý, chytrý a dojemný příběh o hodnotě přátelství, o kouzlu čtení a o moci, kterou nám knihy dávají.
Říká se, že knihy si nacházejí své čtenáře. Občas však potřebují někoho, kdo jim ukáže cestu.

Jestli se u některé obálky povedlo nekupovat původní obálku, pak je to právě Knihonoš. České obálky se ujala Kateřina Bažantová, která dělala obálky například pro Čaroděje ze Země Oz, knihy Bena Aaronovitche nebo Příběh Arthura Truluva. Když jsem si dohledávala, jak vypadaly původní obálky, musím uznat, že z nich nečišilo takové kouzlo, jako právě z té naší. Od barevnou hru, přes hlavní hrdiny, kteří jsou vykresleni na obálce. Vše dokonalé.

Je jedno, kolik knih člověk přečte, vždycky je jich víc, které nečetl.

Carl "Knihonoš" - starý pán, který nemá rodinu. Každý den roznáší knihy stejným lidem
Šaša - malá holčička, která se jednoho dne přidala ke Carlovi

Já jsem tak trochu čekala, že mě Knihonoš mile překvapí. Ovšem ač jsem očekávala pod obálkou cokoliv, to co jsem dostala překonalo veškeré mé očekávání.

Jako postava v románu žiješ navždy. Dokud o tobě čtou, tak žiješ.

Knihonoš je ve své podstatě vskutku prostý příběh o lásce ke knihám. Starý Carl každý den roznáší z knihkupectví knihy lidem, které si je objednali. Ačkoliv ho moderní technologie již předčili, jeho zákazníci jsou mu věrní. Aby taky ne, Carl totiž knihy miluje a vyzná se v nich natolik, že aniž by mu kdokoliv řekl jakou knihu potřebuje, on to sám pozná

Víš, lidé čím dál víc zapomínají číst. Přitom mezi obálkami žijí lidí, jejich příběhy. V každé knize se skrývá srdce, které začne bít, když je čtena, protože se mezi ním a srdcem čtenáře vytvoří pouto.

Zákazníci Carla jsou různí lidé, kteří mají své vlastní problémy. Carl se s nimi nestýká mimo roznášku knih, přesto ví, co je trápí. Podle jejich osudů jim přiřadil jména ze slavných románů, takže každý den chodí k panu Darcymu, Předčítači, Dlouhé punčoše nebo Herkules nebo i sám Faust. Každodenní rutinu naruší, když se jednoho dne ke Carlovi přidává i malá holčička Šaša, která Carlovi sděluje jeho přezdívku Knihonoš. Carl zpočátku děvčátko odmítá, ale dívenka se nenechá odbýt, a spolu s Carlem chodí na jeho obchůzky s ním. Mimo ně je často doprovází i potulná kočka, které říkají pes.

Tady žil se svou rodinou z papíru, kterou chránil před světlem a prachem ve vitríně z mléčného skla. Knihy po něm neustále chtěly, aby je četl. Jako perly, které nošením jen krásněly, nebo ještě víc, jako zvířata, která chtěla pohladit, aby věděla, že je má člověk rád.

Knihonoš není dlouhá ani náročná kniha. Naopak, její čtení vás mile pohladí po duši. Carl je velmi moudrý muž, který v knize poznamená spoustu krásných myšlenek, které si rozhodně potřebujete zaznamenat. Sama mám v knize spoustu lepíků, a vybrat sem pro vás jen pár citátů bylo opravdu těžké. Je to důležitá kniha o přátelství, dobrotě a laskavosti.

Rozdíl mezi románem se šťastným koncem a románem bez něj je jen v tom, kdy člověk přestane příběh vyprávět.

Manžel mi pořád říká, ať čtu pořádné a kvalitní čtivo, a právě Knihonoš je přesně takovou knihou. Má přesah, který pochopíte jakmile knihu otevřete. Tato poetická kniha o knihách, jejích postavách a knihomolech, jejíž kouzlo pochopíte až po přečtení. Nedokáži vám slovy vyjádřit, jak je tato kniha krásná, to si prostě musíte přečíst sami.

Na světě není knihy, která by se líbila každému. A kdyby bylo, byla by to špatná kniha. Člověk nemůže vyjít úplně s každým, protože každý je jiný.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Kateřině a Knihy Dobrovský. Knihonoše zakoupíte na e-shopu se slevou!