Recenze - Stranger things Temnota na okraji města

Orig. název: Stranger things: Darkness on the Edge of Town
Název série: Stranger things
Pořadí série: #2
Počet stran: 408
Nakladatelství: Fobos
Překlad: Darek Šmíd

Vánoce, Hawkins, 1984. Policejní náčelník Jim Hopper touží po jediném – chce strávit klidné první Vánoce s Eleven, ale jeho adoptivní dcera má jiné plány. Navzdory Hopperovým protestům ze sklepa vytáhne krabici s nápisem „New York“ a vzápětí přijdou těžké otázky. Proč Hopper před všemi těmi lety odjel z Hawkinsu? Co to znamená „Vietnam“? A proč nikdy nezmínil New York?
Přestože by raději čelil hromadě nepřátel z jiného světa, než aby mluvil o své minulosti, Hopper ví, že pravdu už nelze dál popírat. A tak začíná příběh o jisté události v New Yorku – posledním velkém případu před tím, než se všechno změnilo…
Léto, New York City, 1977. Hopper se vrací z Vietnamu a začíná znovu. Malá dcerka, pečující manželka a zbrusu nová práce detektiva NYPD mu návrat do civilního života značně usnadňují. Když se však znenadání objeví záhadní federální agenti a zmocní se složek o brutálních, nevyřešených vraždách, Hopper vezme věci do vlastních rukou, přičemž riskuje všechno, aby odhalil pravdu.

Jim Hopper - miluje svou ženu a dceru, má rád svou práci a nesnáší nedodělané věci
El - jsou Vánoce a všichni její kamarádi jsou u rodiny a nudí se, proto chce aby se jí Hopper věnoval
Rosario Delgadová - nová parťačka Hoppera v New Yorku, nezapadá, protože je žena a navíc není běloška
Sára - malá dcerka Jima a Diane, má milující rodiče, kteří o ni s láskou pečují
Diane - manželka Jima, i když se o manžela bojí, ví, že se o sebe dokáže postarat a že je pro něj práce opravdu důležitá

Na fotkách vidíte měkký paperback, ale nebojte, kniha vychází v krásném hardbacku, takže bude pěkně ladit i s předchozí knihou. Na přebalu se objevují klíčové seriálové postavy a musím říct, že ji rozhodně v knihkupectví neminete.

Seriál Stranger things z produkce Netflix se stal bezesporu jedním ze seriálových fenoménů poslední doby. A právě díky své oblibě se pár spisovatelů rozhodlo ke knize dopsat několik příběhů, které ale se samotným dějem příliš nesouvisí. I já jsem tomuto seriálu vloni podlehla, takže mi doplňkové knihy k této sérii rozhodně nemohly chybět. Temnota na okraji města je můj první prequel k této sérii, která se ke mně dostala ještě před vydáním díky překvapení v podobě reading copy. Před rokem vyšel Temný experiment.

Před několika dny konečně vyšla další kniha ze světa Stranger things, jejíž ústřední postavou je právě Jim Hopper, známý šerif ze seriálového hitu. Hopper je velmi oblíbená postava jak ve světě, tak i u mě samotné. Proto jsem byla nesmírně nadšená, že další kniha nám přiblíží jeho životní osudy.

Na hrdinech je vtipné, že neexistují. Hrdinové jsou jen v komiksech.

Temnota na okraji města je sice kniha patřící ke Stranger things, ovšem není nutné znát děj a postavy seriálu, dá se totiž číst zcela separátně. Pokud ale chcete knihu kvůli seriálu, doporučuji ji číst až po druhé sérii, jelikož byste si vyspoilerovali jednu věc, ovšem není nijak zásadní. Tato kniha je taková typická americká detektivka, ke které doporučuji tak nahlížet. Nečekejte od ní, že se bude zabývat tím, čím seriál. Žádné smyšlené bytosti tu nejsou.

Na tuto knihu jsem se opravdu hodně těšila, a pustila jsem se do ní téměř okamžitě potom, co jsem ji měla doma. Prvních sto stran jsem ale byla docela zklamaná, jelikož děj nikam nesměřoval a všechno tak nějak stálo na mrtvém bodě. Jakmile jsem pochopila, že se mi do rukou dostala "jenom" detektivka, snížila jsem svá očekává a četla dál. A po sté straně se konečně něco začalo dít a já byla napnutá, jak to celé dopadne.

Děj se odehrává ve dvou časových rovinách. V přítomnosti, konkrétně v roce 1984 sledujeme vánoční pohodu u El a Jima. El Jima přesvědčí, aby jí vyprávěl o jednom jeho případu, který vyšetřoval v New Yorku v roce 1977 a tím se dostáváme do druhé časové roviny, která je vlastně ta hlavní pro celý příběh. V sedmdesátých letech sledujeme šťastné chvíle mezi Jimem a Dianou, kteří společně vychovávají svou holčičku. Jejich společné chvíle jsem si nesmírně užívala. O to víc mi bylo líto, co je pak v průběhu let čekalo, ale nepředbíhejme.

Temnota brzy zahalí Zemi a On usedne na svůj trůn.

V New Yorku se odehrává opravdu gansterské drama, které začne trošku nenápadně, vraždou. Vedle Hopperova boku se představí nová postava jeho kolegyně Delgádová, která to jako žena v té době mezi mužskými kolegy nemá vůbec jednoduché. Na oblibě jí nepřidává ani to, že není běloška a samozřejmě Hopper ji taky dvakrát nemá v lásce. Vlastně tvrdí, že parťáka nepotřebuje. Začíná vyšetřování, které je bude stát hodně sil.

V nechvalně proslulé čtvrti Bronx se odehrává nebezpečné vyšetřování. Ovšem jelikož se jedná o retrospektivní vyprávění, můžete si oddechnout, jelikož Hopper to přežije! Osobně bych snad i kapitoly z přítomnosti vyškrtla, jelikož nepřinášely do děje nic nového. Detektivní zápletka byla mrazivá ale přiznám se, že celkovým rozuzlením mi přišlo, že chtěl Christopher naznačit, jak se zlo dostalo na Zem. Dejte mi vědět, kdo jste četli, zda vás tato teorie také napadla.

Temnota na okraji města je rozhodně nezbytnost pro fanoušky seriálu, ale potěší i milovníky detektivek a napětí bez toho, aniž by znali seriálovou předlohu.

Temnota se blíží. Noc, po níž nepřijde ráno. Den bez soumraku. Den, který bude zasvěcen...