Recenze - Krásky

Název série: Krásky
Rok: 2018, v ČR: 2020
Počet stran: 448
Nakladatelství: Fragment
Překlad: Zuzana Švábová

Temný fantasy román o společnosti, která staví krásu nadevše“
V honosném světě Orléans je krása tou nejvyšší hodnotou. Lidé se zde rodí šedí a pouze uctívané Krásky mohou díky svým schopnostem měnit jejich zevnějšek i povahu. Camellii však nestačí být Kráskou, chce být nejlepší a sloužit královské rodině. Po příchodu do paláce zjistí, že je objektem temných zájmů, jež mohou její schopnosti zneužít pro zvrácené účely. Čeká ji nepředstavitelná volba… a v sázce bude osud celého Orléansu.

Kdo chce lásku, když může mít moc?

Camellie - má pět sester, touží stát se Vyvolenou, je jiná než ostatní
Amber - sestra Camelie, i ona se chce stát Vyvolenou
Sophie - princezna světa Orleáns, chce všechno změnit, nebaví ji stará pravidla, vybere si Camellie
Rémy - ochrana Camellie, má své zásady, které dodržuje
August Fabry - princ a nápadník princezny Sophie, rád vyhledává společnost Camellie

OBÁLKA.
České vydání dostalo svou vlastní obálku, která ale vychází z původní předlohy. Naše obálka je více zahalená do fialové barvy a slečna na titulce je rozhodně sympatičtější. Tleskám české obměně a líbí se mi o dost víc, než originál

"Nejste tak křehká, jak vypadáte. Jaké se zdají být všechny Krásky."
"Nejsem květina."
"Jako květinu vás ale oblékají."

Kniha Krásky vzbudila silné pozitivní ohlasy v zahraničí. Ještě před českým vydáním byla ale hodně vidět i u nás a chvála po vydání na sebe nenechala dlouho čekat. Sama jsem nejprve váhala, zda se do knihy pustit, ale nakonec jsem se jí rozhodla dát šanci a jsem za to opravdu ráda.

Honosný svět Orleáns vidí jedinou podstatnou hodnotu v kráse. Všechno a všichni musí být krásní, jinak nejste nikdo a nic. Tento svět byl kdysi proklet a nyní se lidé rodí šedivý a pouze uctívaná stvoření Krásek je dokáže měnit v krásné bytosti. Ovšem je krása všechno?

Pokud bych měla Krásky přirovnat k nějaké knize, pak bych rozhodně jmenovala série Selekce a Hunger games, neboť tato kniha obsahuje mix prvků z těchto knih. Krásky jsou nadpřirozené bytosti s neskutečnými schopnostmi. Krásek je několik a každá má svou úlohu, jedna nejdůležitější úloha je stát se Vyvolenou na královském dvoře, kde se stará o blaho královny a jejího okolí. A právě v úvodu jsme svědky vybírání oné Vyvolené. Hlavní hrdinka Camellie si velmi přeje stát se Vyvolenou, ale soupeří mimo jiné i se svými sestrami.

Jen to, že ses narodila jako Kráska, neznamená, že jsi oprávněná Kráskou taky být.

Krásky jsou o líčení, kosmetice, úpravách a zdokonalování těla, takže pokud nemáte rádi líčení a nebo nejste holka, možná vás tato kniha odradí. Obyvatelé Orleáns jsou zaslepeni krásou a nic jiného pro ně nemá žádnou hodnotu. Kniha je poměrně dlouhá a dost popisná. Chvíli mi trvalo, než jsem se v ději zorientovala. Navíc jsem ji četla v době své čtecí krize, která celkovému nadšení nepřidala.

V Kráskách se vyskytuje hodně vedlejších postav, které snad dostanou větší prostor v dalších dílech.  Chvílemi to na mě s postavami působilo neutříděně, tak, že autorka potřebovala aby nějaká postava něco udělala, tak ji vytvořila a pak ji smetla ze stolu. Princezna Sophie je hlavní záporná hrdinka, která je velmi dobře napsaná. Její postava se postupně vyvíjí. Hlavní hrdinka se jmenuje Camellie, ale v knize je často pojmenovaná jako Camille, což mě dost iritovalo. Možná, že jsem někde v ději přehlédla vysvětlení, pokud ano, prosím napište mi to. Ale pokud se jedná o chybu překladatelskou, potom mě udivuje, že si toho nikdo jiný nevšiml, když je to v knize tolikrát.

Příběh má padesát dva kapitol vyprávěných z pohledu hlavní hrdinky Camellie. Krátké kapitoly se čtou dobře a rychle utíkají mezi prsty. Kromě krásy se kniha zabývá také intrikami na královském dvoře. Svět ovlivňují bulvární a novinové články, jejichž titulky mají pro příběh význam. V knize je i nastíněna lehká romantika, která se rýsuje velmi pomalu a nijak okatě.

Narovinu musím říct, že podobnou young adult knihu jsem doposud nečetla. Kvůli mladým hrdinům a všeho kolem krásy kniha spadá do young adult, ale klidně bych si dovedla představit, že kniha zaujme i nečtenáře této kategorie. Temný fantasy svět s velmi originální magií, která je ale i pěkně vysvětlena čtenáři. Závěr mě nadchl do chvíle, než jsem po dočtení odhalila, že se jednalo o první díl z trilogie. První díl Krásek má sice otevřený konec, ale popravdě by mi vůbec nevadilo, kdyby to takto skončilo, jelikož by se jednalo o opravdu originální závěr.

Musíš se chovat, jako bys byla umělkyně, která tímto světem proplouvá. Tvým jediným účelem je zkrášlovat a proměňovat Šedé. Jsi Kráska.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Míše a Alabatrosmedia. Krásky zakoupíte na eshopu se slevou!