Recenze - Temné a osamělé prokletí

Autor: Brigid Kemmerer
Orig. název: A curse so dark and lonely
Název série: Temné a osamělé prokletí
Rok: 2019, v ČR: 2019
Počet stran: 480
Překlad: Magdaléna Farnesi

Princ Rhen, dědic mocného království, se vždy těšil, až převezme vládu a ujme se správy své země. Jenže to bylo ještě předtím, než ho proklela zlá čarodějka. Předtím, než se proměnil v odpornou krvelačnou zrůdu. Předtím, než zničil svou rodinu, svůj hrad i svou zemi. Pro Harper život nikdy nenachystal nic dobrého. Žije sama s bratrem a matkou, nemají moc peněz. A když se jednoho večera pokusím pomoci neznámé dívce na ulici ve Washingtonu, je přenesena do zakleté říše prince Rhena. Monstrum? Princ? Harper netuší, co si myslet. Když však začne poznávat dobré stránky princovy povahy, vypadá to, že prokletí by mohlo být zlomeno. Že se do prince zamiluje lidská dívka. Ovšem to temné síly nemohou dopustit, a tak se spojí, aby Harper i Rhena zničily.

Pod nehty mi ještě ulpívá krev. Zajímalo by mě, kolik svých lidí jsem zabil tentokrát.

Harper - prodělala dětskou mozkovou obrnu, je odvážná a chce se vrátit domů ke svému bratrovi a nemocné umírající mamince
Rhen - princ a dědic království Uhlíkov (Lord Vincent Aldrhen, princ uhlíkovský, syn Brodericka, krále Východních Zemí), ve svých 18 letech byl proklat a od té doby se proměňuje v krvelačné monstrum
Grey - velitel královské stráže, unáší pro prince dívky
Lillith - čarodějnice, která zaklela Rhena

V poslední době mi přijde, že čeští nakladatelé většinou přejímají obálky z jejich domoviny, což mě těší. Kord u této knihy je to opravdu dobrý tah, protože obálka k ACSDAL je velmi povedená. Miluju tento odstín modrý a celkově se hodí i tematicky k příběhu. Myslím, že už jen pohled na tuto knihu v člověku vyvolá pomyšlení na Krásku a zvíře.

-

Re-tellingů na pohádku Kráska a zvíře je nespočet. Sama jsem jich už hromady přečetla a ne každý se mi líbil. Ať už se jednalo o převyprávění do současnosti, do fantasy světů nebo spojením s jinou pohádkou, stále pro mě na prvním místě zůstává. Temné a osamělé proletí vyšlo ve své domovině v lednu tohoto roku, takže v rukou držím opravdu horkou novinku. A jak u mě uspělo toto převyprávění?

Dvory, Na lovu, Netvor, Krutá krása.. Člověk by si řekl, že už je toto téma okoukané a nikdo ho nebude chtít psát nebo i číst. Ale opak je pravdou. V poslední době jsou retellingy na pohádky nesmírně oblíbené. Když jsem se dozvěděla, že tato kniha u nás vyjde, měla jsem radost a na knihu jsem se hodně těšila. Reakce ze zahraničí byly nesmírně pozitivní. Pak ale u nás sklidila i dost negativních ohlasů. Možná proto jsem do knihy šla s nulovým očekáváním a lehce jsem se bála, že mě kniha uvrhne do čtecí krize. Ale opak byl pravdou! Já se do knihy ponořila natolik, že jsem celé dva tři dny, kdy jsem jen mohla, četla. Příběh mě natolik bavil, že jsem o ději přemýšlela i v práci a ostatním svém volném čase.

"Já se do tebe nezamiluju," řekne.
Ani mě to nepřekvapuje. "Nebudeš první," povzdychne si.

Temné a osamělé prokletí není nijak náročné na čtenáře. Uhlíkov (což jsem opravdu jen stěží překousávala) je království, ve kterém se odvíjí většina knihy. Princ Rhen byl povýšený a nevážil si toho, co měl. Na jeho osmnácté narozeniny ho ale zaklela čarodějka Lilith. Princ je odsouzen k tomu, aby se každou sezónu proměňoval v netvora, který je pokaždé jinak děsivý. Princ si v tomto stavu neuvědomuje co dělá nebo čím se stal. Je ničivý a ohrožuje svou zemi. Zachránit ho může pouze dívka, která se do něj doopravdy zamiluje. A od toho dne věrný strážce Grey přivádí do zámku jednu dívku za druhou.

Klasický vzorec podle známé pohádky je využit na výbornou. V tomto převyprávění nechybí ani část odloučení, kdy se Kráska vydá za svou rodinou, což mi ve většině příběhů schází. Přitom je to pro děj dost zásadní. Další plus vidím ve světech, které autorka vymyslela. Klasický pohádkový fantasy svět Uhlíkova se mi zamlouval a věřím, že se o této zemičce v druhém díle dozvíme daleko víc. Hlavní hrdinka Harper pochází ze současného Washingtonu. Ptáte se, jak se dívka z DC dostane do království? Jednoduše, kouzlem. Autorka světy na základě paralelních světů vymyslela opravdu zajímavě a kontrast mezi těmito odlišnými světy se mi moc líbil.

Brigid napsala postavy svého příběhu opravdu dobře. Hlavní hrdinka Harper je odlišná hlavní hrdinka, která mi sedla. Líbilo se mi, že zbourala klasický vzorec pro adaptaci Krásky. Harper si prošla dětskou mozkovou obrnou a nese si její následky každý den. Kulhá na jednu nohu což rozhodně není typickým příkladem krásy. Harper je navíc odvážná a nebojí se jít vstříc nepříznivému osudu. Zároveň miluje svou rodinu a nenechá se ničím a nikým nikam tlačit. Věrný Grey je zase velmi ochotný služebník svého pána. Pomáhá mu a dělá vše s hrdostí a čestně. A třetím hrdinou je zde princ Rhen, jehož postihla kletba. I jeho charakter byl dobře napsaný ale asi mi přirostl ze všech postav nejmíň k srdci.

Je to tak matoucí. A Rhen je chaos sám. Vůbec se nechová jako muž, který se snaží zamilovat. Hraje jen hru, ve které se pod fasádou pěkných slov skrývá lstivá, mazaná duše.

Milostný trojúhelník? Nebojte se , obecně romantiky je tu dost poskrovnu u Harper a Rhena, natož aby se do toho míchal ještě někdo jiný. Ale trošku se obávám, že u druhého dílu tam může být trošku jinak. Ale nebudeme předbíhat. Ovšem nechybí tu ani LGBT tematika. Jake, bratr Harper je gay, který je zamilovaný do studenta medicíny. Tato tematika mi nijak nevadí, ale v tomto případě mi to přišlo trošku vnucené. Kdo od knihy čekal obrovskou bitvu, toho musím bohužel zklamat. Koná se tu bitva a různé roztržky, ale nic velkého. Mně osobně to dost vyhovovalo, ale chápu, že kdo od toho čeká druhé Dvory, bude zklamaný.

Příběh je rozdělen do zhruba padesáti krátkých kapitol, což mi naprosto vyhovovalo. Celý příběh je  vyprávěn ich-formou Harper a Rhenem, kteří se střídali ve vyprávění. Chvilku jsem byla lehce zmatená tím, kdo zrovna děj vypráví. Z děje mě rušilo dost gramatických chyb.. Ovšem i tak mohu knihu ze srdce doporučit, protože se mi líbila a její čtení jsem si opravdu užila. Celkově knihu hodnotím jako jednu z nejpovedenějších přepracování klasické pohádky Krásky a Zvířete.

V mém srdci se zrodil cit a vykvetl tak pomalu, že jsem si o ani nevšiml. Není to láska, ještě ne. Láska je pro mě nedosažitelná.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Míše a Albatrosmedia. Temné a osamělé prokletí zakoupíte na eshopu se slevou!