Recenze - Na obtíž

Ta, na které nezáleží | Příběh jedné rodiny, kde každý její člen skrývá nějaké tajemství


Autor: Colleen Hoover
Orig. název: Without Merit
Pořadí v sérii: #-
Rok: 2017, v ČR: 2019
Počet stran: 312
Nakladatelství: Yoli
Překlad: Jana Jašová
Moje hodnocení: ✶✶✶✶/a půl

Vossovi byste jen stěží označili za „normální“ rodinu. Žijí ve zrekonstruovaném kostele, máma, která se ještě nedávno léčila z rakoviny, bydlí v suterénu a otec je ženatý s její bývalou ošetřovatelkou. A pak je tu Merit.
Merit Vossová sbírá trofeje, které nevyhrála. Je to podivný koníček, pro ni má ale zvláštní význam. Když se vydá na garážový výprodej, aby pátrala po svém novém úlovku, místo trofeje tam narazí na Sagana. Jeho osobnost, humor a odzbrojující optimismus jí okamžitě učarují. Dalo by se skoro říct, že je to láska na první pohled. Dokud Merit nezjistí, že Sagan je tak trochu… zadaný. Samotářská Merit se po tomhle zjištění uzavře ještě víc do sebe. Jako by svůj život i svou podivínskou rodinu sledovala zdálky. Dokud neodhalí tajemství, které jí žádná trofej nikdy nevynahradí…

Jsem jiná než moje jednovaječné dvojče, které dává přednost umírajícím před živými.

POSTAVY:
Merit - její první přítel jí dal kopačky v okamžiku, kdy se mazlili, od té doby Merit začala sbírat různé trofeje, je spíše samotářská, vykašlala se na školu
Honor - jednovaječné dvojče Merit, její první láska Kirk zemřel na rakovinu, od té doby začala nové partnery vyhledávat v nemocnicích
Sagan - přítel Honor, rád kreslí

OBÁLKA:
Česká obálka zůstala naštěstí originální. Moc se mi líbí základní motiv i barvy. Navíc se jedná o Yoli pevný paperback, který mám moc ráda. V knize se navíc nacházejí také drobné ilustrace (velmi podobné jako jsou v knize Confess), které kreslí sám Sagan. Jeho kresby jsou polysémantické a vždy vychází z příběhu. 

FILMOVÉ HODNOCENÍ:
-

Jenže to by znamenalo mluvit nahlas o tajemstvích, a to se v naší rodině nedělá. Necháváme je pohřbená hluboko pod zemí.


MOJE HODNOCENÍ:
Po knihách od Colleen Hoover sahám vždy s jistotou, že mě  kniha bude bavit a bude se mi líbit, jelikož autorka píše s citem, který jsem si zamilovala. Každý rok v češtině naštěstí vychází nová kniha. Tentokrát jsme se dočkali knihy z roku 2017 Na obtíž, která dokonce vyhrála v tomtéž roce jako vyšla i Goodreads choice awards.

Na obtíž je trošku jiná kniha, než na jakou jsme od Colleen zvyklí, ale i tak byla skvělá. V této je hlavním tématem deprese a tajemství jedné rodiny. Stíny této rodiny mají následky, a právě čtenáři je musí odhalit a pochopit. Hlavní hrdinka této knihy, Merit, je mladá dívka, která by měla každým dnem se začít chystat k maturitě, ale ona ze dne na den přestala chodit do školy. Žije spolu se svou sestrou dvojčetem Honor, se kterou si ale nerozumí, bratrem Utahem, otcem a jeho novou ženou Victorií. Ovšem pokud máte pocit, že je tato rodina příliš velká, přidám vám ještě další obyvatele jednoho domu, Mobyho, čtyřletého synka Meritina otce a jeho nové ženy, a potom ještě Vicky, což je bývalá žena Meritina otce. Barnaby, otec Merit, žije v jednom domě se svou ex i současnou manželkou.

"Kdyby ticho bylo řekou, tvůj jazyk by byl člun." 

Knihu jsem měla přečtenou za pár hodin. Ale milovníci romantických linek nemusí smutnit, protože Colleen na nás ani v této knize nezapomněla. Merit se totiž tak trochu zakouká do přítele své sestry, který shodou náhod začne bydlet v jednom době s touto podivínskou rodinou. Ale nebojte se milostného trojúhelníku nebo klišoidní zápletky, to rozhodně nečekejte.

Na obtíž je jiná kniha, ale i tak mimořádně čtivá, zajímavá a smutná. Proč je jiná? Neřeší se tu jen jedno téma, ale hned několik, které se úzce dotýkají hlavní hrdinky. Není tedy vůbec čemu se divit, že je Merit liknavá, nepříjemná a na školu kašle. Dalším rozdílem je vyprávění, které sledujeme pouze očima Merit a ne i dalším hrdinou, jako jsme u Colleen zvyklí. Saganovi myšlenky mi v knize scházely, na druhou stranu by to dost změnilo zápletku celé knihy.

Ačkoliv se knihy od Colleen mohou na první pohled zdát stejné, opak je pravdou. Každá její kniha je naprosto jiná a u každé mě nemírně překvapila. Řeší vážná témata, která by neměla zůstat skryta pod pokličkou. Navíc píše nesmírně poutavě a čtivě, takže se do příběhu vždy ponořím a dokud knihu nedočtu, tak ji nedokážu odložit. Na obtíž se mi líbila. Zamilovala jsem si drobné ilustrace, které pro mě byly překvapením během četby. Jakmile jsem objevila první, nadšeně jsem očekávala další. Nechtěla jsem si obrázky hledat dopředu.


"Hovor má být hra pro dva, jako ping-pong. S tebou je to spíš.. jako bowling. Jako když člověk stojí sám před dráhou."

Hrdinka Merit není dítětem štěstěny, dost často mi jí bylo líto. Naopak mě rozesmála její zvláštní "úchylka" ve sbírání pohárů, které nevyhrála. Toto je velmi originální a úsměvná záležitost, která se v knize objevuje. Merit je chytrá holka, které jsem přála, aby našla své štěstí a konečně se začala usmívat. Začátek příběhu byl trošku delší, ale rozhodně ne nudný. Stále se něco dělo a bylo potřeba, abychom poznali jednotlivé členy rodiny. Závěr se mi líbil. Přišel mi přirozený a jsem spokojená. 

Po dočtení této knihy si asi čím dál více vážím toho, že jsem vyrostla v kompletní a fungující rodině. Ano, všude jsou jisté mouchy a ne vždy to bylo ideální, ale vím, že mám rodiče, kterým na mě záleží a kteří by se pro mě rozkrájeli. Mrzí mě, že ne všichni mají takové štěstí. 

Každá chyba si nezaslouží následek. Některé si zaslouží jen odpuštění. 


Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Radkovi a Euromedii. Na obtíž ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou! 




12 komentářů

  1. Koukám, že jsi pěkně lepíkovala! :D
    To je znamení, že ta knížka je opravdu skvělá a i díky tvé recenzi věřím, že se mi bude líbit. Já jsem od Colleen četla všechny knihy vydané knihy v češtině, kromě Ztracené naděje, a ještě Confess, která byla dokonalá. Mimochodem, je k tomu i seriál, věděla jsi o něm? :D
    Na Na obtíž se neskutečně moc těším. Už jen ta první věta?! Tohle je horký adept na nejlepší knihu letošního roku! Věřím v to. :D Plánuji ji přečíst příští týden na dovče. Je to u mě už taková tradice, že jedu na dovču s novou knihou od Colleen a letos to padlo na Na obtíž. :D Možná do kufru přihodím i November 9, ale ještě neznám váhový limit, tak to nebudu přehánět. :D
    Zároveň se neskutečně moc těším na listopad, kdy nás autorka navštíví v Praze! ÁÁÁÁ! :D Doufám, že do Luxoru nepřijdu jediná se všemi jejími knihami, které napsala. Plánuji si do listopadu pořídit úplně všechny. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeé, děkuju za krásný komentář <3 Confess mám taky doma a na seriál se chystám. Dokonce jsem zjistila, že se dá koukat online s českými titulky <3 ale nejprve dám knihu :-) Já četla taky všechny co vyšly v češtině až na Ztracenou naději a Bez naděje, které plánuji přečíst do podzimu <3 Moc se na Colleen těším! Nemůžu tomu uvěřit, že přijede. A myslím, že nebudeš sama, kdo si bude chtít nechat podepsat všechny její knihy :D Dej vědět, jak se ti Na obtíž líbila :-)

      Vymazat
  2. Hmm, znie to tak pochmúrne a dramaticky, ale zase o Coleen viem, že píše pútavo... Možno raz knihe dám šancu. :D

    OdpovědětVymazat
  3. Skvělá recenze :) Knihy od Colleen mám ráda, takže určitě se chystám i na tuhle knihu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je skvělé, určitě nebudeš litovat :-) Jedná se sice o jinou knihu, než na jaké jsme od ní zvyklí, ale i tak je skvělá :-) Je to prostě Colleen <3

      Vymazat
  4. Na tuhle knihu si chci podívat. Chci zkusit další Collen. Už se nemůžu dočkat jak si jí pořídím.

    Krásné fotky ♥

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No máš co dohánět, když jejích knih nemáš moc :D Doufám, že si ji zamiluješ :-)

      Vymazat
  5. Tú knihu mám v angličtine už strašne dlho a fakt, fakt si ju už musím prečítať :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám hrozně dlouho doma Confess v AJ od Colleen a pořád ne a ne se k ní dostat. POtřebovala bych, aby aspoň tak rok nevycházely žádné nové knihy :D

      Vymazat
  6. To lepíkování stále nechápu. Co na tom vidíte? :D
    Jinak co se týče knihy, tak se na ni rozhodně chystám a těším se! :)

    Gabux | Poslední článek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem dlouho nelepíkovala.. Ale te´d bez toho nemůžu číst. Navíc si díky lepíkům zakládám různé zajímavé postřehy, které zužitkuji i při psaní recenzí :-) Někdy se k těm lepíkům vracím znovu a znovu dokola :-)

      Vymazat

Albatros