Recenze - Ženy, co se nedaly

Osobnosti se nemají napodobovat. Osobnosti jsou naopak příkladem toho, že si každý musí najít svou vlastní cestu. 



Autor: Ivana Peroutková
Rok: 2020
Počet stran: 176
Nakladatelství: CooBoo
Ilustrace: Tereza Basařová
Moje hodnocení: ✶✶✶✶/a půl



K čemu jsou holky a ženy na světě? Přece k tomu, aby si šly za svým! Pětadvacet portrétů významných českých žen přináší svědectví o tom, že odvaha se vyplácí. Hrdinkám českých dějin stál v cestě nespočet překážek: politický režim, společenská omezení i lidé, co jim prostě nepřáli. Přesto se všechny dokázaly prosadit a jejich osudy jsou inspirativní skutečně po všech stránkách!



OBÁLKA A ILUSTRACE:
Ilustrace v této knize má na svědomí Tereza Basařová, kterou jste mohli zaznamenat u knih Vrána nebo Opak věčnosti. Kniha má pravidelné rozvržení. Každá osobnost dostala šest stran, kdy na první straně je celostránková jednoduchá kresba ženy - zaměřená na tvář, a na poslední straně se nachází její citát. Obálka je rozhodně velmi povedená. Nenápadná a přitom velmi zajímavá. 


MOJE HODNOCENÍ:
S příběhy žen, které ovlivnili svět se poslední dobou roztrhl pytel. Po velmi úspěšných dvou dílech Příběhů na dobrou noc pro malé rebelky přišly i klučičí příběhy a nejrůznější podobné publikace. Dokonce vznikla i česká obdoba s názvem Kapky na kameni. Sama jsem četla oba díly rebelek i Kapky na kameni a věděla jsem, že další podobné publikace neuniknu. Ženy, co se nedaly mě nadchly proto, že jsou udělané trošku jinak. A jak jsem v konečném výsledku spokojená?

Ženy, co se nedaly napsala autorka zejména dětských knih Ivana Peroutková. Ačkoliv jsou tyto publikace určené primárně dětem, zde bych si troufla říci, že jazykem cílí spíše na dospělé jedince. V knize je totiž několik odborných názvů nebo pojmenování, které malé děti spíše neznají. Ovšem to neznamená, že by se dítěti nelíbila.


25 medailonků žen, které různými způsoby zasáhly do české historie, to jsou Ženy, co se nedaly. Z této knihy jsem opravdu nadšená. Líbí se mi, že obsahuje více informací o jednotlivých osudech, které se mnohdy zajímavě protínají. V jedné části je například představena jedna politická vězeňkyně, u které je poznamenáno, že se ve vězení seznámila s jinou, a o té poté následuje vlastní kapitola. Za tento nápad opravdu tleskám.

Jednotlivé ženy jsou z různých odvětví a dob. Najdete tu spisovatelky, pěvkyně, malířky, filozofky, novinářky, vězenkyně a spoustu dalších. Je tu portrét svaté Anežky české, Boženy Němcové , Věry Čáslavské nebo Olgy Havlové atd. Velmi mě zasáhl osud Mileny Jesenské, kterou jsem objevila v Kapkách, zde jsem se o ní dozvěděla další informace, včetně těch o její dceři.

Kniha je rozhodně inspirativní a každý z nás by si ji měl přečíst. Příběhy žen, jejíž osudy pro mě byly zahalené závěsem nepoznání, jsem hltala a styděla se, že jsem o jejich těžkých údělech neměla sebemenší tušení. Ve škole o nich nepadla žádná zmínka. Klaním se před jejich sílou a odvahou, neboť bez nich bychom nebyli tam, kde jsmeHistorie by se měla připomínat. 

Ženy, co se nedaly se mi velmi líbily a rozhodně jsem ji nečetla naposledy. Doporučuji vám všem! 

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Míše a Albatrosmedia. Ženy, co se nedaly zakoupíte na eshopu se slevou! 







3 komentáře

  1. Skvělá recenze! Tuto autorku mám načtenou právě z dětských knížek a pamatuju si, jak jsem její sérii o Aničce jako mála přímo hltala. Tato kniha mě zaujala tedy jak pro mě známou autorkou, tak i svým obsahem a nádhernými ilustracemi.
    A ještě bych na tebe měla takový technický dotaz. Máš úplně boží design blogu, dělala sis ho sama? Pokud ano, z jaké stránky jsi stahovala šablonu? :D Předem děkuji za odpověď.
    Nekonečná knihovna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuju moc za chválu! Design jsem si stahovala z Bloggertemplate a pak už jen všechno ponastavovala :-)

      Vymazat
  2. Tady se teda neshodneme, mě tahle knížka dost zklamala... Ale jsem ráda, že si našla své čtenáře :)
    Marky (endlessbibliophile)

    OdpovědětVymazat

Albatros