Recenze - Zimní oheň

Thriller s dávkou mrazivého ohně! 


Autor: Anders de la Motte
Orig. název: Vintereld
Série:  Roční období
Pořadí: #3
Rok: 2018, v ČR: 2020
Počet stran: 416
Nakladatelství: Kalibr
Překlad: Helena Matocha
Moje hodnocení: ✶✶✶✶/a půl

Rok 1987, den svaté Lucie, městečko na jihu Švédska. Oslava v místní tančírně skončí tragicky – požárem a smrtí jedné dívky. Vyšetřování případu znesváří obyvatele, zbortí přátelské i rodinné vztahy a vyústí v přiznání jednoho mladíka ke zločinu. Třicet let poté se na místo neštěstí vrací Laura Aulinová, která sem do oné noci jezdila k tetě Heddě do její chatové osady. Zjišťuje, že tehdejší událost rozděluje místní dodnes. Že v městečku řádí žhář, jehož útoku se možná nevyhne ani Heddina osada. A že teta krátce před smrtí patrně objevila něco, co může vrhnout světlo na starou tragédii, ale i vrátit Lauře paměť na onu osudnou noc, která všechno změnila. A přinést vzpomínky, ze kterých čiší děs…



POSTAVY:
Laura - 45 let, je rozvedená, byla těhotná ale miminko nepřežilo, žije sama
Hedda - teta Laury, nikdy se nevdala ani neměla děti, žila sama a Laura k ní jezdila na prázdniny
Andreas - exmanžel Laury, neustále se s ní snaží být v kontaktu
Jack - sirotek o kterého se starala Hedda, Laura do něj byla zamilovaná

OBÁLKA:
Jak jinak si představíte thriller z mrazivého švédského prostředí, jehož hlavní zápletka má co do činění s ohněm? Přesně takhle! Obálka této knihy mi k ději pasuje a líbí se mi. 

Když se lidi bojí, tak dělají blbosti. 


MOJE HODNOCENÍ:
Anders de la Motte je spisovatel, od kterého u nás vyšlo poměrně dost knih. Série Roční období je jeho třetí vydávaná série u nás a Zimní oheň je mou prvotinou od autora. Anders je bývalý policista, který se dal na dráhu spisovatele, což mě velmi zaujalo.

Zimní oheň je třetí díl ze série Roční období, ovšem není nijak nutné číst sérii popořadě. Co kniha to nový příběh a postavy. Tato kniha si získala v zahraniční nesmírně dobré ohlasy a já nemohu jinak, než s ostatními souhlasit. Thrillery čtu ráda a Zimní oheň se mi opravdu dobře četl. 


Nikdo neujde zimního ohni. Ani ty a já, Princezno.


Ačkoliv by se dalo předpokládat, že autor jakožto bývalý policista se bude snažit ve svých knihách mít hlavní hrdiny právě u policie, je to mu přesně naopak. Hlavní hrdinka je pětačtyřicetiletá Laura, žena, která je tak trochu ztracená. Poznamenaná okolnostmi z minulosti, které ji pronásledují doteď. Její oblíbená teta, kterou neviděla celých třicet let, zemřela a je na Lauře se s ní naposledy rozloučit. Vrátit se do míst, které jí vyvolávají husí kůži a vracejí nepříjemné vzpomínky. Co se vlastně tehdy stalo? 

Autor nám přináší tajemství staré třicet let. Tehdy byli hrdinové děti, dnes jsou to dospělí lidé. Co se stalo s přátelskou partou teenagerů? 

Kniha je dost obsáhlá, ovšem sama jsem se začetla hned od samého prologu. Zhruba v první třetině se kapitoly začnou střídat s kapitolami z nešťastné zimy roku 1987, kdy došlo k oné události, která všechno změnila. Hlavní hrdinka Laura není černobílá. Je to postava, která má své sny a své chyby a bezesporu si ji oblíbíte a budete jí fandit stejně, jako já.

Musím se přiznat, že jsou věci, které jsem od knihy čekala a které jsem dostala. Jednu chvíli jsem byla naštvaná, že se stalo přesně to, co jsem čekala. A vzápětí mi to celé autor vyvrátil. Naprosto skvělá práce se čtenářem. Anders si mě vodil jako na vodítku. Závěr mi vyrazil dech. Takový twist jsem opravdu nečekala.  

Čím více poznání z minulosti dostanete, tím méně máte představu o tom, co se vlastně stalo. Ale na druhou stranu musím říct, že kdyby měla kniha tak o padesát stran míň, asi bych se nezlobila. Malou chvilku jsem měla pocit, že je to zbytečně natahované. Ale jinak autorovi tleskám. Tohle mě bavilo a moc vám to doporučuji. Rozhodně se podívám po dalších dílech této série. 

Autor má skvělý um popsat jednotlivé detaily. Jednotlivé střípky komplikované zápletky do sebe skvěle zapadají a jako celek nemám co vytknout. Velmi mě bavilo střídání jednotlivých rovin. Jednotlivé části na sebe krásně navazovali. Každá postava byla jiná a měla dobře propracovanou psychologii, takže ve finále působily věrohodně.

Zimní oheň doporučuji všem příznivcům thrillerů a detektivek. Tak skvělou zápletku jsem dlouho nepotkala. Anders si svá ocenění opravdu zaslouží! 


Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Ráďovi a Euromedii. Zimní oheň ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou! 

2 komentáře

  1. Tak teď jsem si díky tobě ulevila :D Prostě kámen mi spadl ze srdce :D Já si totiž pořídila právě tuhle knihu a pak jsem zjistila, že je to třetí díl :D Tak jsem ji dala stranou s tím, že si musím přečíst předešlé díly a teď tu čtu, že je to úplně jiný děj :D

    Tak to se na ni vrhnu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda! Kniha je to skvělá a já potřebuju i další díly ale není se čeho obávat, jednotlivé díly na sebe nenavazují :-) Dej vědět, jak se ti líbil :)

      Vymazat

Albatros