Recenze - Kapky na kameni

Naše minulost | 50 velkých žen a jejich příběhy

Autor: Gabriela Futová, Monika Kompaníková, Lucie Jarkovská, Veronika Šikulová, Zuzana Štelbaská, Klára Kubíčková, Monika Kapráliková
Rok: 2019
Počet stran: 224
Nakladatelství: Albatros

50 neobyčejných příběhů neobyčejných žen - Příběhy padesáti žen a dívek z Čech a Slovenska, které posouvaly hranice. Nenápadné ale vytrvalé rebelky bojovaly za práva žen, snažily se uplatnit v umění, sportu nebo ve vědě. Některé z nich používaly i opravdové zbraně, ale většina z nich jen svůj hlas, um, vytrvalost a lásku ke své zemi. Některé známé, jiné zapomenuté, ale všechny si zaslouží naši pozornost, protože jako kapky na kameni, krůček po krůčku, prošlapaly cestičku těm dalším.

Kniha Kapky na kameni se nechala inspirovat knihami Příběhy na dobrou noc pro malé rebelky 1 a 2, které jsem v předešlých letech četla. Jelikož jsem z obou děl byla opravdu nadšená, musela jsem sáhnout také po československé verzi rebelek. Tato kniha opět potěší malé i velké čtenáře. Pro malé bude skvělými dobrodružnými příběhy a motivací, pro velké otevře dveře do naší minulosti.

Kapky na kameni jsou dělány stejně jako Rebelky a přesto odlišně. Vypráví namísto o stovce žen pouze o 50, ale za to se každé věnuje celkem na čtyřech stranách. Každá žena také dostává dvě ilustrace a ne jen jednu, jako tomu bylo u rebelek. Velmi se mi líbí, že se česká verze snažila přinést i něco vlastního a ne jet přesně podle šablony. V knize jsou představeny různé vědkyně, sportovkyně, právničky, botaničky nebo umělkyně.

Kniha je bránou do naší historie, čemuž napomáhá také mapa s časovou osou, která se nachází v předsádce knihy. Jelikož se kniha zabývá opravdu různými ženami a cílovka je přeci jen určena dětem, v knize také najdete výkladový slovník různých výrazů, které ne každé dítě zná. Mezi vysvětlovanými výrazy stojí například kibuc, diktatura, buržoazie, rasismus, sufraženy a spousta dalších.

Když jsem knihu poprvé držela v ruce, ihned jsem nahlídla do jmenného obsahu a smutně jsem zjistila, že většinu žen jsem vůbec neznala. Četba mě tak velmi obohatila a já se dnes stydím, že jsem o některých ženách neslyšela již dřív. Spousta z oněch žen již nyní nežije a přesto, že se otiskly v naší historii se o nich nemluví, a to je škoda.

Ráda bych vám tu vyjmenovala většinu žen z této publikace, ale to bych vás připravila o ten zážitek. Proto vám tu představím jen ty ženy, jejíž osudy mě velmi zasáhly. Milena Jesenská, dívka, která se narodila na konci 19.století. Byla to rebelka, která se neohlížela na ostatní a dělala tak, jak sama uznala za vhodné. Vdala se a přestěhovala se do Vídně, kde na ni její manžel neměl příliš čase a osaměla Milena tak hledala útěchu v knihách. A jednoho dne objevila povídku Franze Kafky. Jelikož se jí povídka velmi zalíbila, rozhodla se ji přeložit do češtiny, aby si ji mohli přečíst také její kamarádky v Čechách. Proto mu napsala list, zda jí to dovolí. Ano, takto jsme tedy objevili kouzlo tohoto autora. Nebýt ony náhody, možná bychom se k jeho dílům jen tak nedostaly.

Gisi Fleischmannová, která velmi odvážně pomáhala zachránit mnoho lidských životů při druhé světové válce. Nedbala na sebe, snažila se zachránit koho jen šlo. Její příběh mě rozesmutnil a já na okamžik musela knihu odložit, abych sílu jejího osudu zpracovala. Tehdejší ženy to neměly jednoduché.

Kapky na kameni napsalo celkem devět autorek a dalších dvacet šest žen se zhostilo ilustrací. Autorky si jednotlivé příběhy rozdělily a i díky tomu je kniha nesmírně pestrá. Stylisticky knihu hodnotím na výbornou, neboť se krásně čte. Jednotlivé příběhy zní jako pohádky a děti rozhodně zaujmou.

Knize nemám co vytknout, naopak, moc vám ji doporučuji a doufám, že si ji přečtete.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Míše a Albatrosmedia. Kapky na kameni zakoupíte na eshopu se slevou!