Recenze - Washingtonovo náměstí

Autor: Henry James
Orig. název: Washington Square
Rok: 1881, v ČR: 2019
Počet stran: 240
Nakladatelství: Leda

Drama lidského osudu zachycené s mimořádnou citlivostí je autorovým nejčtivějším románem.
Třiadvacetiletá Catherine Sloperová, dcera vyhledávaného newyorského lékaře, je podle morálky vrcholného „zlatého věku“ zralá na vdávání. Je ale na soužití v páru skutečně připravená? Když na večírku pozná sympatického Morrise Townsenda, propadne bezhlavě jeho kouzlu. Otec jejich vztahu nepřeje, poněvadž se právem domnívá, že švihákovi povzbuzovanému dívčinou tetou jde čistě o peníze. Dceři pohrozí, že ji vydědí, pokud by si nápadníka tajně vzala. Neprůbojná, zároveň však neústupná Catherine svádí niterný boj mezi oddaností a probuzenou láskou, tápe a dusí v sobě city ve víře, že se rozpor vyřeší.

Catherine Sloperová - třiadvacetiletá dcera lékaře, dostala jméno po své matce, touží po lásce
Morrise Townsend - jakmile spatřil Catherine, začal se jí dvořit, bojuje s jejím otcem
Austin Sloper - lékař, který v krátké době přišel o novorozeného synka a později o manželku, zůstal se svou dcerou sám; o ví více na ní lpí

Leda zvolila českou obálku, která ve mně evokuje nádech klasické literatury. Dívka v středu obálky působí dost děsivě a celá obálka je ponurá, ale myslím si, že se celkově k ději docela hodí. Na prvních stranách se nachází celostránková černobílá filmová ilustrace, která by možná na obálce působila líp.

Existuje filmová adaptace z roku 1997, kterou jsem doposud neviděla, ale její obsazení a trailer mě upoutal. Doufám, že se jednoho dne k touto filmu dostanu.

Klasické knihy ráda vyhledávám. Mou vůbec nejoblíbenější knihou je právě Jana Eyrová, kterou pokud jste doposud nečetli, určitě se po ní podívejte. Klasiku si ráda přečtu, ale musím na ni mít chuť a náladu. Knihy od Henryho Jamese byly pro mě až doposud velkou neznámou. Asi jsem někdy autorovo jméno zaznamenala, ale rozhodně jsem se o něm více nepídila. Washingtonovo náměstí mě upoutalo svou anotací, takže jsem se do knihy s radostí pustila.

Washingtonovo náměstí je balada o zakázané lásce dcery známého lékaře. Mladá Catherine neměla lehký život. Její bratříček zemřel krátce po narození a když se na manžele konečně usmálo štěstí v podobě druhého dítěte - jí, zemřela záhy její maminka. Na Catherine zůstal otec zcela sám, takže se není čemu divit, že na svou dceru lpěl. Catherine se náhodně seznámí s mladým Morrisem, do kterého se zamiluje. Bohužel její otec Austin lásce nepřeje. V Morrisovi vidí pouze hejska, který nemá žádný majetek a v Catherine vidí bohaté věno. Proto se všemožně snaží svou dceru před ním ochránit.

"Slečna Sloperová není, myslím, slabá žena," vyhrkl.
"Bodejť byste ji nehájil - míň nemůžete dělat Jenže já znám dcerku dvacet let a vy ji znáte šest neděl. Dejme tomu, že slabá není, ale vy jste bez groše."

Tento příběh je rozhodně nadčasový. Vydán byl poprvé v roce 1881, což je doba dávno minulá. I přesto ale nemusí být čtenáři natolik cizí. V novém vydání navíc kniha dostala nový překlad, díky kterému se více přibližuje současnému čtenáři. Kvůli svému krátkému rozsahu jsem knihu přečetla opravdu bleskurychle. Dobrou chvíli jsem se rozhodovala, zda budu Morrise brát za poctivého nebo ctižádostivého. Ale v tomto příběhu není nikdo zcela černý nebo bílý. Všechny postavy v tomto příběhu prošly jistou změnou. Nejvíce se změnila Catherine, která byla na začátku popisována jako hloupá a naivní dívka, ale postupně se její postava výrazně změnila.

Celý příběh je velmi smutný. Catherine je dívka na vdávání, která se zamiluje, ale kvůli intrikám svého otce se nemůže provdat za svou lásku. Otázka zůstává, co by se vlastně stalo, kdyby otec jejich svatbě nebránil.. Bohužel vám k ději nemohu prozradit víc, jelikož tu nechci psát spoilery. Závěr jsem ve své podstatě čekala takový, jaký přišel. Líbilo se mi, že nakonec uběhlo několik let a čtenář se tak dozvěděl, co bylo dál. Děj se odehrává ve Washingtonu, což je pro mě příjemná změna, jelikož většina klasických románů, které jsem doposud četla, se odehrávaly na poklidném venkově.

Washingtonovo náměstí mohu doporučit všem příznivcům klasické literatury a romantických balad.

"Raději bych tě získal snadno, než o tebe bojoval."
"O boji nemluv, bojovat nebudeme."