Recenze - Nikdynoc

Orig. název: Nevernight
Název série: Nikdynoc
Rok: 2016, v ČR: 2019
Počet stran: 448
Překlad: Adéla Michalíková
Moje hodnocení: ✶✶

Dcera popraveného zrádce Mia Corverová se ukrývá ve městě postaveném z kostí mrtvého titána. Vydává se na cestu, aby se stala učednicí nejobávanějšího a nejtajemnějšího sdružení vrahů v celé zemi – Rudé církvi. I když vyniká v použití jedů a zbraní, nemůže ji to zachránit před spiknutím, které se na ni v temnotě chystá. Dokáže ho odhalit včas, než ji dostihne, a pomstít se těm, kteří můžou za smrt jejího otce?

"Když je všechno krev, je krev všechno."

Mia Corvero - jako malá ztratila svou rodinu, rozhodla se, že se stane vražedkyní, má černé vlasy a zubatou ofinu,
Trick
Mercurio - naučil Miu všemu, co umí,
pan Laskavý - kocour, který se živí jejím strachem,

V Čechách vyšla Nikdynoc s touto originální obálkou, které nemám naprosto co vytknout. Naopak, totálně ji zbožňuju. Je to teda pěkná cihla, kterou bych mohla s sebou v kabelce nosit jako zbraň. Přebal je boží ale i pod přebalem je krásně zpracovaná! Asi jsem nějak zaměřená na _krkavce, neboť stejně jako u Šesti vran se tato obálka ředí k nejvíce povedeným. Po přebalem je taky úžasná a navíc, pokud chcete chodit s knihou inkognito, stačí pokud necháte doma přebal a nikdo se z knihy nedozví, co právě čtete. Předsádka knihy představuje hvězdnou noc. Kniha navíc obsahuje dvě mapy, které jsou taky velmi povedené. No dobře, právě jsem si utřela slinu nad dokonalou grafickou podobou. Jediné, co knize trochu schází, je barevná ořízka, ale i bez do dokážu žít. Snad ji nedostane druhý díl.

V těchto dnech na svých sociálních sítích samotný Jay Kristoff sdílel informaci, že se začíná natáčet film podle jeho knižní předlohy. No máme se rozhodně na co těšit!

Všemi opěvovaná Nikdynoc je konečně tady. Kdyby nevyšla v češtině, asi bych se k ní horko těžko dostávala. Proto jsem moc ráda za český překlad, kord u tak tlusté bichle. A jak jsem si oblíbila tuto chválenou knihu?

Nikdynoc je rozdělená na tři části. V první se seznamujeme s Miou, která tragicky přišla nejprve o otce, kterého popravili před jejíma očima, a později i o zbytek její rodiny. Stala se z ní tvrdá dívka, která se rozhodla vstoupit do školy pro zabijáky. Právě v oné první části se velmi prolíná přítomnost s minulostí, která je psaná kurzívou, aby čtenář pochopil , že se jedná o minulost. Mia si prošla velmi dlouhou cestou, než se ve druhé části konečně dostane do Rudé církve neboli školy pro vrahy.

Zatímco první část pro mě byla dost náročná. Hodně složitý svět, do kterého nás Jay hodí bez jakéhokoliv předchozího upozornění. Druhá část byla více akční a daleko více čtivější a odehrává se ve škole pro vrahy. Tato část je velmi zajímavá. Společně s Miou se zde seznamujeme s dalšími studenty budoucími vrahy, kteří nejsou žádné třasořitky. Studium není jen tak, všechny čekaná nejedna těžká zkouška. Jedna z povinných věcí, které studenti musí absolvovat je mimo jiné také setkání s "krejčovou", která zájemcům pozmění vizáž. Odstraní jejich tělesné nedostatky a promění je v atraktivní. I Mia absolvuje tuto disciplínu, která jí odstraní jizvy, vyhladí tvář a především nadělí prsa. Právě tato pasáž mě v knize nesmírně pobavila.

"Považoval jsem tě za chladnokrevnou, Mio. Jen jsem netušil, jak moc jsi chladnokrevná. Kde schováváš to srdce, které máš v hrudníku?"

Celá kniha je vyprávěna er formou, kdy se ale vše soustřeďuje kolem Miy Corverové. Je velmi znát, že knihu napsal muž a fanoušek metalu, protože už od prvního pohledu mě vůbec neudivily jeho slova a myšlenky. Stejně jako všem ostatním, i mně dělalo dost velký problém obrovské množství poznámek pod čarou, kterých bylo opravdu víc než dost. Na jednu stranu byly autorovy myšlenky pod čarou vtipné. A dost často velmi rozšiřovali povědomí o celém příběhu a historii samotné, ale naprosto odháněly od čtení a vnímání děje. Často se mi stávalo, že jsem si dokonce v textu ani hvězdičky nevšimla a poté jsem dlouze hledala, k čemu vlastně byla. A naprosto nejhorší bylo, že někdy poznámky pod čarou dokonce pokračovaly na druhé straně.

Nikdynoc zkrátka není pro nepozorné čtenáře. Kniha vypráví o dvou časových rovinách, kdy ta hlavní, je ze současnosti. Vedlejší a v průběhu i doplňkovou dějovou linkou je minulost Miy, která je vyprávěna kurzívou a nachází se kdekoliv v ději jako takový flashback do minulosti. To se mi opravdu hodně líbilo. Navíc mi díky tomu osvětlovalo mnoho otázek, které jsem k Mie zpočátku měla. Ale celkově musím uznat, že kniha byla místy i zbytečně rozvleklá a popisná. Děj se chvílemi, především v první části dost vlekl. A především mi vadila sprostá slova, které autor používal. Obecně nemám v knihách ráda sprostá slova, a ani u této tomu nebylo jinak. Navíc ani gramatika nebyla zcela bez chybičky. Velmi mě mrzí, že i tak dobrá kniha se neobešla bez řady gramatických chyb.

Milostná linka nechybí ani v této knize. Ačkoliv mě Jay docela šokoval již v prvních stranách knihy, kdy se rozepsal o milostné eskapádě hlavní hrdinky. Následuje love story mezi studenty Rudé církve - Miou a Trickem. Toto spojení jsem čekala od začátku, takže mě to nijak ani nepřekvapilo. Jen některé sexuální scény mi přišly až dost. A nejen sexu bylo v knize dost, násilí samozřejmě převažovalo a některé scény byly dost surové. A ptáte se mě, zda je Nikdynoc youngadulg nebo newadult? Jednoznačně je to dospělácká fantasy, která by neměla být přístupná mládeži.

"Nemusíš si o mě dělat starosti, Tricu. Tohle místo je dost nebezpečné, aby zabilo nás oba. Když se budeš bát o mě, nevšimneš si nože, který je namířený na tebe."

Od Jaye jsem četla první díl jeho předchozí série Illuminae, která se mi líbila i když z ní neskáču nadšením jako většina lidí z knižní sféry. Pokud bych měla Nikdynoc přirovnat k jiné knize, budu tápat asi hodně dlouho. Kniha je dost originální a jiná, takže chápu veškeré pozitivní ohlasy, které kolem ní běží. Na druhou stranu jsem si při čtení chvílemi představovala Aryu Stark z Game of thrones. Také neohroženou dívku, která touží po pomstě a touží se stát mocnou.

Už tu bylo několik škol čar a kouzel, ale škola pro vrahy je skvělé a neotřelé téma. Opravdu jsem byla zvědavá, jak taková výuka bude probíhat.

Sečteno podtrženo, když pominu první velmi zdlouhavou část, nespočet vulgarismů, krvavých scén, gramatických chyb a poznámek pod čarou, které mě z děje rušily, byla jsem spokojená. Opravdu, i přes tyto nedostatky je Nikdynoc opravdu mimořádné a dobré čtivo. Mia je silná a odvážná hrdinka, která si jde za svým. Poslední strany knihy jsem už hltala a závěr jsem si užila. Kde je druhý díl? Snad se ho dočkáme ještě letos!

"Začínáš z ničeho. Nemáš nic. Nevíš nic. Nejsi nic."
"Proč bych měla chtít něco takového dělat?"
"Protože potom můžeš dělat cokoli."