Recenze - Diana Její skutečný příběh - jejími vlastními slovy

Autor: Andrew Morton
Orig. název: Diana: Her True Story in Her Own Words
Rok: 2017, v ČR: 2022
Počet stran: 400
Nakladatelství: Universum
Překlad: Hana Catalanová

Senzační biografie princezny Diany napsaná za její spolupráce a přinášející exkluzivní nový materiál k připomínce 60. výročí jejího narození. Kniha Diana, její skutečný příběh po svém prvním vydání v roce 1992 navždy změnila způsob, jakým veřejnost pohlížela na britskou monarchii. Na prvním místě žebříčku bestsellerů deníku New York Times se stala unikátní literární klasikou nejen pro svůj výbušný obsah, ale i proto, že se Diana na publikaci osobně podílela. Nikdy předtím žádný významný člen královské rodiny nehovořil tak otevřeným způsobem o svém nešťastném manželství, o svém vztahu s královnou, o neobyčejném životě uprostřed rodu Windsorů, o svých nadějích, obavách a snech. Nyní autor biografií Andrew Morton znovu prošel tajné nahrávky, které se zesnulou princeznou pořídil, aby přinesl nové překvapující poznatky a napomohl hlubšímu pochopení jejího života i myšlení. V tomto plně přepracovaném vydání své průlomové biografie se Morton zabývá Dianiným odkazem a jejím významem pro moderní královskou rodinu. Ikona v životě a legenda po smrti – Diana nepřestává fascinovat.

Patrick Demarchelier byl dvorním fotografem princezny Diany. Nafotil její úspěšné snímky i pro časopis Vogue. Tato série pořízená v prosinci roku 1991 obsahuje i snímek na úvodní straně obálky. Jedná se o fotku méně známou, a zároveň přesně takovou, jakou Dianu lidé pamatují a milují. Zlatý nápis jen umocňuje její symbol.

Původní vydání skandální knihy v porovnání s inovovaným vydáním

Má fascinace britskou královskou rodinou není žádnou novinkou ani tajemstvím. Sama mám britskou scénu daleko radši, než tu českou. Už nějaký ten pátek se o ni zajímám, což jsem převzala jak po mé mamince, která obdivovala Lady Di, tak po jejím tatínkovi, který ji měl též velmi rád.

Sice královskou rodinu obdivuji, ale nemůžu říct, že bych měla ráda všechny členy. Je pravda, že pokud je sledujete nějaký čas, máte nastudované důvěryhodné prameny a sledujete seriál The Crown, pak si krásně můžete všimnout, jak jsou jejich členové nečernobílý. Mají své chyby, ale některé mají na svědomí chyby jejich rodičů a pod. Vysvětlím níže.

Od prvního dne jsem věděla, že nikdy nebudu příští královnou. Nikdo mi to neřekl - prostě jsem to věděla.

Diana její skutečný příběh - jejími vlastními slovy je novinka od britského nejznámějšího životopisce a odborníka na britskou královskou rodinu Andrewa Mortona. Ten v roce 1992 svět šokoval, když vydal knihu Diana Její pravdivý příběh. Tehdy doslova rozbil dokonalou představu o pohádkové dvojici Charles a Diana (k jejich rozvodu došlo v roce 1996 ale i veřejnosti bylo přiznáno, že v roce 1992 je jejich manželství u konce). Právě k 20. výročí vydání této skandální knihy se Andrew ke knize vrátil a upravil, doplnil a přepsal některé věci k podobě, kterou právě držím v rukou. Českému čtenáři se kniha představuje pět let po jejím vydání.

Hned v úvodu se dozvíte, jak se Andrewovi podařilo spojit se s princeznou Dianou. Tehdy Diana věděla, že se podobná publikace chystá a sama se chtěla zapojit. Toužila po tom, aby svět poznal její pravou tvář, nikoliv tu, kterou všichni denně vídali. Naučené úsměvy, mávání, pohyby to vše byla jen hadrová panenka, ovšem její mysl zůstávala všem skrytá. Nikdo netušil o jejích psychických problémech, o druhé ženě v jejich manželství s Charlesem, nebo o jejím věčném problému s bulimií.

Charles nikdy nebyl mou oblíbenou postavou z královské rodiny. Ovšem na jednu stranu, ani on to neměl doslova jednoduché, což ho samozřejmě neomlouvá. V dětství postrádal mateřskou lásku, a vztah s Philipem byl různorodý. Snažil se mu vyrovnat, což vzhledem k dokonalému Philipovi šlo dost těžko. Právě pro tuto absenci empatie ale měli s Dianou jedno velké společné - a to snaha co nejlépe vychovat jejich děti. Protože ač se oběma může vytknout cokoliv, nikdy se jim nemůže vytknout to, že svoje děti milovali nade vše a vše by pro ně udělali.

Diana neměla snadný život odmalička. Narodila se jako třetí dcera i když si všichni kolem přáli chlapečka, byla to dívka. Už tedy její první momenty na světě byly spojeny s nezdarem. Vztah jejích rodičů nebyl dobrý, a ještě v jejím útlém věku se rodiče rozvedli, což tehdy nebylo běžné. Z jejího kolektivu byla jediná, kdo měl rozvedené rodiče, navíc Diana byla vždy velmi vysoká, a lehce baculatá, takže byla v kolektivu snadno vidět. Ač byla plachá a stydlivá, měla horší výsledky ve škole, což ji velmi trápilo, uměla ale i dělat rebélii.

Diana byla dost dlouho ve své rodině Popelkou. Cítila, jak její psychiku ničí školní rutina a její osobnost svírá nevýznamné postavení v rodině. Diana toužila rozevřít křídla a začít v Londýně žít podle svého. Lákalo ji vzrušení z nezávislosti. Jak to vystihl její bratr: „Najednou se to nevýrazné ošklivé káčátko očividně měnilo v labuť.“

Osud Diany mi v ledasčem připomíná i osud Sissi. Obě ženy neměly snadný život, který skončil tragicky příliš brzy. Narodily do špatné doby, a ani jedna z nich nebyla vychovávána pro následníka trůnu. Jejich sestry byly ty, které s následníkem měli mít svatbu, nebo se s ním alespoň stýkaly. Byly matky, které své děti nevýslovně milovaly a obě měly silné psychické problémy spojené i s váhou. Obě tyto ženy mám velmi ráda, a když píši tyto řádky, děsí mě, jak si byly podobné. Zoufalé. Nešťastné. Nepochopené. A přesto obě milované svými poddanými. Ani Sissi ani Diana nebudou nikdy zapomenuty.

Diana snila o velké lásce, o tom, že ji Charles bude chránit, a možná jí nahradí trápení v dětství, ale to netušila, že opak bude pravdou. Jejich manželství bylo od začátku posláno ke zkáze, jelikož v Charlesově srdci nikdy nebylo dost místa jen pro Dianu, hořelo celé pro Camillu. Na jednu stranu je to příběh jako z románu. Zakázaná láska mezi budoucím králem Anglie a dívkou, která se odmítala stát královnou a radši vztah ukončila. Jenže jejich vztah nešel ukončit, nešel zpřetrhat. Až po letech se dočkali naplnění a svého šťastného konce.

První část knihy obsahuje přepisy z princezniných myšlenek. Když jednotlivé stránky čtete, je to jako kdybyste četli Dianin deník. Mrazilo mě při čtení těch myšlenek, okamžiků, kdy Diana mluví o Charlesovi jako o svém manželovi, protože tehdy jím ještě byl. Okamžiky, kdy mluví o svém současném zoufalství a vy víte, že štěstí ji prostě nečekalo. Více, co se stalo v srpnu 1997 v Paříži.

Po oněch krátkých výcucech z Dianiných postřehů přichází přepis původní knihy z roku 1992. Tam se již v klasické dokumentové formě s přidanými informacemi i o ostatních momentech z té doby dočítáte další důležité a podstatné informace. Musím se přiznat, že toto „opakování“ v rozepsané formě mě místy lehce nudilo. První část za mě byla lepší, víc mě zasáhla, a druhá část, která rozepisovala první body se již opakovala. Přesto z knihy cítíte Dianino zoufalé volání o pomoc

Princezna lidských srdcí si několikrát pokusila vzít život. Ovšem nechtěla umřít, chtěla, aby ji konečně začali vnímat. Aby její okolí začalo chápat její bolest a trápení. Ale čím více dělala scén, čím více brečela, tím byla dál od pochopení. Charles se k ní nezachoval hezky. Oba si vzájemně dost ublížili. Například okamžik, kdy Diana křičela na manžela, a ten ji odbil s tím, že si jde zajet na koni. Diana se tak vrhla ze schodů i přesto, že pod srdcem již čekala Williama. Dle jejích slov věděla, že dítěti nemůže ublížit, ale to rozhodně nebyla pravda. Mohlo umřít dítě, i ona. A Charles na to? vytkl ji co dělá a šel si zajezdit.

Vždycky jsem se cítila tak odlišná - cítila jsem, že jsem ve špatné ulitě. Věděla jsem, že můj život bude klikatá cesta.

I Diana měla své chyby, jako každý člověk. Její duše byla trápena již od narození. Samotné dětství, které měla mít šťastné bylo poznamenáno nejprve tím, že se narodila jako děvče a poté rozpadem manželství rodičů. Už v té době se objevovali její první psychické problémy a posléze první projevy bulimie, které se naplno rozjeli po zasnoubení s Charlesem. Pak její manželství, které její duši rozhodně nepřidali. Diana navštěvovala řadu odborníků a my můžeme doufat alespoň v to, že poslední roky jejího života už snad byly šťastné

Kniha je doplněna o dvě barevné přílohy, kde vidíte různé okamžiky Dianina života. Jedná se o fotky pocházející z rodinného alba, které poskytl její bratr.
Ve svém životě byla Diana složitá pavučina protikladů; nebojácná, a přesto křehká; nemilovaná, a přesto zbožňovaná; potřebná, a přesto štědrá; sebestředná, a přesto nesobecká; inspirativní, a přesto zoufalá; požadující rady, a přesto odmítající kritiku; čestná, a přesto neupřímná; intuitivní, a přesto nezkušená...

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Káje a Euromedii. Diana Její skutečný příběh - jejími vlastními slovy zakoupíte na e-shopu se slevou!