Recenze - Vypálená nenávist

CHUDÁ ČERNOŠSKÁ ČTVRŤ | ELITNÍ STŘEDNÍ ŠKOLA | RASISMUS 


Autor: Angie Thomas
Orig. název: The Hate U Give
Pořadí v sérii: #-
Rok: 2017, v ČR: 2018
Počet stran: 384
Nakladatelství: Yoli
Překlad: Kateřina Bínová
Moje hodnocení: ✶✶✶✶

Šestnáctiletá Starr Carterová balancuje mezi dvěma světy: jedním z nich, je chudinská čtvrť, ve které bydlí, druhým luxusní střední škola, kterou navštěvuje. Už tak to nemá jednoduché, jednoho večera se ale stane svědkem tragické události. Střetu s policií, při němž je zastřelen její nejlepší kamarád Khalil. Když se ukáže, že Khalil byl neozbrojený, z celé události se stává mediální senzace.
Jediný, kdo dokáže s jistotou odpovědět na otázku, co se ten večer přihodilo, je Starr. Její svědectví však může mít fatální následky nejen pro její okolí, ale i pro ni samotnou.




POSTAVY:
Starr - šestnáctiletá černošská dívka, které v dětství před jejíma očima zastřelili kamarádku
Khalil - v dětství býval se Starr nejlepší kamarád, později se odcizili
Chris - běloch, má rád Starr, netuší nic o jejím trápení z dětství

OBÁLKA:
Jsem moc ráda, že Yoli zvolilo právě tuto obálku, která mi přijde stručná ale výstižná a moc se mi líbí. Přední strana je bílá, zadní černá. Vepředu Starr beze slov pouze s výstižným textem na transparentu. Vzadu tajemný Khalil, kterého si na první pohled nevšimnete. 

FILMOVÉ HODNOCENÍ:
V loňském roce vyšlo filmové zpracování tohoto příběhu. Přiznám se, že jsem zatím viděla pouze trailer ale na film jsem hodně zvědavá a jsem zvědavá, jak si s touto tematikou pohráli filmaři. 


MOJE HODNOCENÍ:
Kniha Vypálená nenávist rozhodně nepatří mezi klasické young adult knihy, naopak z nich vyčnívá. Řeší rasistickou otázku a popisuje neférové chování a současnou problematiku vztahů mezi rasami, jenž bývá často přehlížena. Celá zápletka pramení z autorčina mládí. 

Vypálená nenávist vypráví o šestnáctileté Starr, které v dětství před jejíma očima zastřelili kamarádku. Tato událost otřásla celou její rodinou a rodiče se ji snažili uchránit tím, že jí umožnili studovat na prestižní střední škole. Starr přede všemi skrývá své nešťastné dětství a to dokonce i před svým přítelem Chrisem. Chris je běloch a Starr má opravdu rád. Ovšem Starr si k sobě nedokáže nikoho příliš pustit, takže její vztah s Chrisem je poměrně složitý. 

Hned v úvodu je Starr na party, kde se setkává s Khalilem - nejlepším kamarádem z dětství. Kdysi byli nerozluční ale čas je rozdělil. Oba mají pocit, že jsou na party navíc, tak se rozhodnou odjet. Na cestě je zastaví policista, který přinutí Khalila, aby vystoupil z auta. Khalil neudělal nic špatného - ani mu nezavdal důvod k zastavení vozidla, ani později při kontrole. Ale policista ho zastřelí. Tři kulky do zad Starr přímo před očima. 

Starr se ta stává očitým svědkem této události a její identita zůstává skryta. Z tohoto důvodu nikdo netuší, proč se najednou chová tak zvláštně. Navíc nikdo nehledá vraha černého chlapce ale všichni řeší, zda náhodou Khalil neprodával drogy. 

Vypálená nenávist rozhodně není knihou pro každého, jelikož obsahuje hodně silné téma. Na druhou stranu by se ale tato kniha měla rozhodně číst. Celý příběh sledujeme očima Starr, která nám vše vypráví do posledního puntíku. Děj se odehrává v rámci téměř čtyř měsíců a je rozdělen na pět částí, které jsou v určitém časovém úseku. 

Starr si sice prožila peklo ale jako hrdinku jsem si ji příliš neoblíbila. Na druhou stranu byla to jen šestnáctiletá dívka, kterou celá tato událost neskutečně změnila a kdyby ji to postihlo dříve, rozhodně by se zachovala jinak. Khalila zabili, a až po jeho smrti si Starr uvědomila, že mu nebyla dobrou kamarádkou. Stále všechny problémy řešila jen ve svých myšlenkách a ničemu se nepostavila. 


V knize nechybí ani romantická linka mezi Starr a Chrisem. Na můj vkus měl Chris až příliš svatou trpělivost se Starr. Vůbec netušil, čím si prošla ani čím si musela projít na začátku příběhu a stále jí stál po boku a pomáhal jí. 

Za mě by kniha mohla být o něco kratší a pozměnila bych závěr, kdy mi přišlo, že autorka udělala z komára trošku velblouda, ale jinak jsem s knihou spokojená. Je mi líto, co se stalo, a o to víc, že se to děje normálně a je to přehlíženo. Mrzí mě, že lidstvo staví tak vyspěle a přitom se k sobě lidé dokáží chovat jako v pravěku. 

Kniha Vypálená nenávist obsahuje young adult příběh o dívce s traumatickým zážitkem, potom rasismus, problematiku černošských gangů a vzájemné chování ras. 


Být černá mezi bílýma je ale stejně divné - je to super, dokud to není na obtíž. 

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Euromedii. Vypálenou nenávist ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou!


16 komentářů

  1. Páni, tak tuhle knihu si musím přečíst! Příběh je dost zajímavý a pravda, že se tohle moc neřeší. Jsem ráda, že je kniha v young Adult.
    Máš moc krásné fotky ♥

    ALL ABOUT CANDYS LIFE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc, Mai :-) Rozhodně si najdi čas na tuto knihu, protože si zaasloouží být čtená :-) Obsahuje opravdu hoděn silný příběh

      Vymazat
  2. Moc pěkná recenze! :) Tuto knížku si rozhodně musím přečíst! Celý příběh mě neuvěřitelně láká a chtěla bych si ho přečíst dřív, než se podívám na film. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šárko děkuji moc :-) Také se plánuji podívat na film, tak doufám, že se k němu brzy dostanu :_) Kniha je rozhodně silná a jsem zvědavá, jak se bude líbit tobě :-)

      Vymazat
  3. THUG som čítala prednedávnom a úplne súhlasím s tvojím názorom. Kniha mohla byť kratšia, miestami som mala chuť so Starr zatriasť, lebo sa strašne ľutovala a už ma to štvalo. A ten koniec mi prišiel veľmi unáhlený.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že nejsem sama, kdo si myslí, že kniha mohla být kratší :-) Ale rozhodně obsahuje silný příběh, hodně silný.

      Vymazat
  4. krásně napsaná recenze a celkem hodně s tvým názorem na knihu souhlasím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc, Barčo :-) to jsem moc ráda, že sdílíš názor na tuto knihu :-) Nemůžu říct, že by to byla nejlepší kniha, kterou jsem kdy četla, ale myslím, že je důležité, aby si lidé tuto knihu přečetli :-)

      Vymazat
  5. Krásná recenze. Kniha mě poprvé zaujala hlavně svým tématem a originalitou. Ale pravděpodobně zůstane jednou z těch knih, kterou si nepřečtu. Díky za recenzi :)

    Gabux

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :-) uvidíš, sto lidí, sto chutí. A pokud se na knihu necítíš nebo ji nechceš číst, je dobře že tak neuděláš :-)

      Vymazat
  6. Úžasná recenze, knihu jsem si nedávno koupila, tak se teď na ni těším ještě víc. A vůbec jsem nevěděla, že byl natočený film.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Film je hodně nový, vlastně ani nevím, zda už je i dostupný :-) Ale vyšel vloni. Děkuji moc za pochvalu :-)

      Vymazat
  7. Vypálenou nenávist právě čtu, jsem někde asi v polovině, ale zatím nevím. Přiznávám, že jsem prvně viděla film, který jsem pořádně prořvala, fakt neskutečně skvělé dialogy, výkony postav, barevnost a emoce. Hodně se mi to líbilo. Z knihy mám zatím nejistý pocit, ale chtěla bych ji co nejdříve dočíst, tak uvidíme, jaký můj názor na ni bude až ji dočtu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem orpavdu hodně zvědavá na tvůj názor! Hlavně po tom, cos viděla film :_) Já se na něj také chystám a jsem zvědavá, co bude lepší :-)

      Vymazat
  8. Další z knih, které mě hodně lákají, teď zase o něco víc. Baví mě číst knihy o reálných věcech,i když jsou často dost hrozivé. Ale ty věci se ve světě dějí a lidé by o nich číst měli.:)

    OdpovědětVymazat

Albatros