Recenze - Místa ve tmě

Autor: Lidmila Kábrtová
Orig. název: -
Rok: 2018
Počet stran: 216
Nakladatelství: Host
Překlad:-

Tereza je rozvedená a život si zpestřuje milenci. Klára je ptáček ve zlaté kleci. Eva se obětovala dětem a rodině. Karla si chce pořádně užívat. Alice se snaží nebýt plačka jako její matka. Petra už toho má tak akorát a plánuje s životem seknout, ale Magdalena začne zase toužit. Jejich příběhy se v ničem nepodobají, přesto se tyto ženy v určitý moment potkávají a vstupují si do života, aniž by o tom věděly.

Po experimentální prvotině "Koho vypijou lišky" přichází Lidmila Kábrtová se sbírkou volně provázaných povídek, které udivují svou průzračností. Životy hrdinek, o nichž Kábrtová píše, jsou sice neurovnané, ba poházené, přesně jako životy většiny z nás, ale z literárního hlediska je zde vše na svém místě. Podobně jako v povídkách kanadské spisovatelky Alice Munroové se zde se slovy zachází jako s průhlednými fóliemi, aby náhodou nezacláněla tomu podstatnému: okamžikům, kdy se pohnou tektonické desky někde pod povrchem všedního dne a nic už nikdy nebude takové, jaké to… — ale bylo to vlastně vůbec někdy takové?

Na první pohled velmi jednoduchá a nenápadná obálka české povídkové sbírky mě zaujala. Jablko nebo jablka, která se dělí a dohromady tvoří celek. Obálku má na svědomí oblíbená a talentovaná Lucie Zajíčková, pro kterou tato titulka byla výzvou. Nápad s jablkem na obálce přišel díky povídce Skleněná jablka, ovšem hledání té správné odrůdy dalo Lucii docela zabrat.

-

Hned v úvodu se musím přiznat, že láskou k povídkám zrovna neoplývám. Proto jsem se chvíli obávala názoru na tuto knihu, do které jsem se pustila v rámci přípravy na lednový Bookclub. Obávala jsem se zcela zbytečně.

Ke knize jsem si sedla jeden nedělní večer a ani jsem se nenadála, měla jsem polovinu přečtenou. Děj mi plynul mezi prsty a jednotlivé povídky jsem hltala jednu za druhou, a ani mi nepřišlo, že čtu jednotlivé povídky. Kdybych nemusela jít spát, asi bych klidně knihu přečetla na posezení.

Místa ve tmě obsahuje celkem 12 kratších nebo středně dlouhých povídek, které nejsou nijak speciálně seřazeny. Ve všech jsou hrdinkami výhradně ženy různého věku, které prožívají různé osudy. Za některé si mohou sami, za některé nikoliv. Pár jich si své chyby uvědomuje, některé k tomu musejí nejprve dozrát. Několikrát se životy hrdinů zajímavě prolnuti, za což rozhodně tleskám. Tento nápad nenásilného spojení povídek jedné knihy mi naprosto sedl a bavil mě.

U některých povídkových knih čtenáři postačí, aby si přečetl jen několik povídek a nemusí číst nutně celou knihu. U Míst ve tmě ovšem celkový požitek nastává až v okamžiku, kdy si čtenář přečte knihu jako celek. Přitom jednotlivé povídky se drží velmi podobného konceptu. V hlavní roli je žena, která je často nějakým způsobem utlačovaná, týraná nebo smířená se svým osudem. Ovšem o to je každá povídka zajímavější a čtivější a ukazuje, že to co se mnohdy zdá čitelné, skrývá pod povrchem něco naprosto odlišného.

Autorka se nebála popsat i různé druhy sexu, nejde tu o žádnou erotickou povídku, ale naopak o skutečné pojmenování bez zdlouhavého popisování. V povídkách se řeší sex, milenci ale také drogy, domácí násilí či různé druhy bolesti bez rozdílu věku.

Další zajímavostí je střídání er formy s ich formou. Samozřejmě, vyprávění ich formy dovede čtenáře více vcítit do děje, ale ani er forma nebyla špatnou volbou. Přemýšlím, k jaké knize bych Místa ve tmě přirovnala ale přiznám se, že mě žádná podobná nenapadá.

Rozhodně si nenechám ujít případné další knihy Lidmily Kábrtové, jelikož se mi její druhá kniha opravdu hodně líbila. Těším se na večer, až se s autorkou setkám osobně na Book clubu. Každopádně již nyní vám mohu knihu jen a jen doporučit.