Recenze - Divergence

Autor: Veronica Rothová
Orig. název: Divergent
Rok: 2011, v ČR
Počet stran: 344
Překlad: Radka Kolebáčová

"Nacházíme se v dystopickém Chicagu, kde je společnost rozdělena do pěti frakcí. Každá frakce se zaměřuje na jednu ctnost - Candor na upřímnost, Abnegation na obětavost, Dauntless na statečnost, Amity na mírumilovnost a Euridite na moudrost. Každý rok v předem určený den si všichni šestnáctiletí musí vybrat, které ze zmíněných ctností zasvětí zbytek svého života. Pro Beatrice tato volba znamená rozhodnutí mezi životem s rodinou a tím, čím je doopravdy. A to, co si vybere, nakonec překvapí i ji samotnou.

Během výcviku, který probíhá ve velmi konkurenčním duchu, si Beatrice zvolí nové jméno (Tris) a snaží se v novém prostředí najít místo, kam patří. A také si nějak utřídit své pocity vůči jednomu na jednu stranu fascinujícímu, ale na druhou stranu velmi nebezpečnému chlapci. Do toho všeho ji tíží jedno velmi zásadní tajemství, které (jak se později ukáže) může zachránit život všem, které miluje... ale také ji zničit."

Chicago v budoucnosti. Společnost se dělí do pěti frakcí - Neohroženost, Upřímnost, Odevzdanost, Mírumilovnost, Sečtělost.

Šestnáctiletá Tris žije s rodiči a bratrem v Odevzdanosti. Sama o sobě smýšlí, jako o sobecké dívce, protože necítí, že by měla v této frakci přetrvat. Zároveň má však velmi ráda svou rodinu. Její bratr Caleb je ztělesněním Odevdanosti. Lidé v této frakci žijí velmi prostě. Oblékají se do šedivého oblečení, jedí prostá jídla a celý čas pomáhají lidem co to potřebují. Do zrcadla se smějí podívat jen na několik málo sekund za pár měsíců.

V šestnácti letech chodí lidé na test, který určí, pro jakou frakci má jedinec vlohy. Tris se ho nejprve velmi bojí. Test probíhá tak, že do těla vpíchnou jistou látku, která u něj pak vyvolá simulaci. Tris ale nemá jednoznačný výsledek. Ta, jenž jí test provádí - Tori, jí sdělí, že je divergentní a že to nesmí nikomu říci, protože je to smrtelně nebezpečné.

Druhý den nastává obřad volby, kde si k Trisinimu překvapení Caleb zvolí Sečtělost. Sama si pak zvolí Neohroženost. Cítí se provinile, že všichni rodinu opustili, ale začíná svůj nový život. Hned na začátku zjišťuje, že život v této frakci není vůbec jednoduchý - je plný násilí, cvičení, kopanců a modřin. Brzy si ale i tu najde přátele - Christinu, Ala, Willa - také nováčky, jako je ona sama. Poznává zde i tajemného krasavce Čtyřku, jejich instruktora.

Tris je zprvu hodně slabá ale je odhodlaná na sobě pracovat. Postupně se začne zlepšovat. Ale i díky tomu si získá i pár nepřátel. Čtyřka jí začne vypomáhat a postupně se mezi nimi vztah změní v něco víc, ale doba je špatná a navíc, Tris je divergentní - takže nic není v pořádku...

Tris je šestnáctiletá dívka, která v průběhu prvního dílu nahlíží do světa dospělých. Začíná si uvědomovat co je skutečně špatné a co dobré. Sama ale učiní některá rozhodnutí, kterých později lituje. Sama sebe označuje za sobeckou ale i když její rozhodnutí nejsou vždy správná, je odvážná.
Čtyřka. Osmnáctiletý muž, který dělá instruktora v Neohroženosti. Učí nováčky (ty, kteří se v této frakci nenarodili) bojovým uměním a taktice. Spolu s ním je tu ještě jeden istruktor - Eric, který učí ty, kteří se ve frakci narodili. Oproti Čtyřkovi je Eric chladný, tvrdý a nebojí se někoho zranit či dokonce zabít.
Jeanine vede Sečtělé. Je to žena tvrdá a neúprosná. Divergentní jedince nechává zabíjet, protože ráda řídí lidi, a divergentní lidi nedokáže ovlivnit.
Původné modrá obálka se mi velmi líbí, sama ji i mám doma. Vyhovuje mi svým netradičním formátem.

Než se mi kniha dostala do rukou, viděla jsem film, na který jsem šla do kina. Všechny ukázky a útržky mě vělmi nalákaly a já se začala těšit na film. V kině jsem byla nadšená a po shlédnutí filmu jsem nutně potřebovala vědět, co bude dál. I když se ve filmu dost věcí liší, Divergenci ve filmové podobě rozhodně řadím mezi ty dobře natočené filmové adaptace.

Kniha je napsána z pohledu Tris a je psaná v současnosti. Nejsou v ní složité popisy prostředí a složitě zdlouhavé rozhovory. Má rychlý spád. Začátek knihy je plný informací - ale musím uznat, že se ocitáme v budoucnosti a v ní nikdo neví, jaká bude. Od středu až do konce je plná dramatu, dobrodružství, napětí, akčních scén, dokonce i romance se zde najde. A je zde i tolik nečekaných momentů...

Oblíbila jsem si hlavní hrdiny, jak Tris tak Čtyřku. Oběma jsem velmi fandila a líbil se mi jejich začínající vztah. Naopak Caleba jsem z duše nesnášela, kdo četl knihu, jistě mi rozumí.

Dystopie jsem nikdy předtím nevyhledávala, ale tato kniha mě neskutečně chytila za srdce. Popravdě díky ní jsem propadla zpět knihám. Díky filmu jsem si moc přála knihu přečíst a dozvědět se další osudy postav. Jakmile jsem sérii dočetla, už mě knihy nepustily, takže Divergence pro mě bude mít vždy své speciální místo. Díky ní jsem objevila svět - dystopický, který jsem si nesmírně oblíbila a začala ho vyhledávat.

Kniha se mi četla velmi dobře. Je psaná velice dobře a nechybí v ní nic. Líbili se mi charaktery postav, jejich osud. Také mě ovšem rozesmutněl osud některých postav. Takže osobně všem doporučuji.

Pro zajímavost, kniha se stala knihou roku a myslím, že zcela oprávněně.

100%