Recenze - Seznam pro štěstí

Mladou dívku čeká léto, kdy se konečně postaví svému zármutku, a zjistí, co od života skutečně chce a potřebuje

Autor: Rachael Lippincott
Orig. název: The Lucky List
Rok: 2021, v ČR: 2022
Počet stran: 288
Překlad: Renata Heitelová

Emily a její rodinu vždycky provázelo štěstí. Dokud Emilyně mámě neobjevili rakovinu. Její štěstí vyprchalo před třemi lety, kdy zemřela, a od té doby je všechno na houby. Teď se navíc Emily rozhádala s přítelem a táta se rozhodl prodat dům, v němž vyrostla, a zbavit se všech máminých věcí. Jediná osoba, se kterou si Emily dokáže povídat, je Blake. Holka, kterou sotva zná, protože se zrovna přistěhovala. A pak najde Emily mezi máminými věcmi starý bucket list – seznam všech věcí, které chtěla maminka zažít. Blake navrhne, že se do něj společně pustí a všechny položky splní, jenomže netuší, že je to Emily sblíží víc, než by čekaly... Od autorky románů Pět kroků od sebe a Celou tu dobu. Doporučený věk 13+

Emily - stále se nemůže vyrovnat s tragickou smrtí své maminky
Blake - kamarádka Emily z dětství,
Matt - bývalý přítel Emily, který na ni byl moc hodný

Máme původní obálku, která je opravdu krásná a jednoznačně upoutá v knihkupectví. Navíc ladí i s ostatními knihami od autorky.

Uprostřed zimy jsem zjistil, že je ve mně nezlomné léto.

Před čtyřmi lety jsem přečetla Pět kroků od sebe a naprosto si tu knihu zamilovala. Dodnes na knihu myslím, a rozhodně jsem ji nečetla naposledy. Proto kdykoliv vidím jakoukoli knihu od spoluautorky, ihned po ní bez rozmyšlení sahám.

Tyhle chvíle nesnáším ze všeho nejvíc. Okamžiky, kdy si myslíte, že jste se tak akorát uzdravili, ale pak ve vás něco tak obyčejného, jako je karta binga, rozjitří všechny nervy.
Seznam pro štěstí je kniha, kterou tentokrát psala celou autorka sama. Nicméně si nemyslím, že je to ten důvod, proč z knihy nejásám jako z jejích předchozích. V této knize sledujeme opět mladistvou dívku, která by ve svém věku měla zažívat zcela jiné radosti, a jejími největšími starostmi by měla být maximálně škola, a co si vzít na sebe. Místo toho se vyrovnává se smrt maminky, která zemřela před časem na rakovinu.

Asi všichni známe takové ty seznamy věcí nebo úkolů, které bychom měli stihnout než umřeme. A právě o tom tato kniha je. Emily, hlavní hrdinka příběhu, při vyklízení věcí po své mamince nachází krabici ze střední školy, která obsahuje neodškrtnutý seznam úkolů na léto. A Emily se rozhodne tento bucket list splnit za ni.

Tohle je rozchod, který netuším, jak napravit.. Zejména když to byl vždycky on, kdo našel způsob, jak náš vztah znovu slepit.

Seznam pro štěstí je young adult contemporary příběh s LQBT zápletkou. Ač to z anotace není zcela patrné, v okamžiku, kdy se v hrdinčině životě objeví stará kamarádka z dětství, je vám jasné, že tu půjde o milostné vzplanutí. Hlavní hrdinka netuší, nebo ji v hlavě ani pořádně ještě nenapadlo, že by se jí mohly líbit dívky, nikoliv chlapci. A vlastně až do konce si to nepřizná, což je věc, která mě na příběhu mrzela.

Když jsem se do knihy pouštěla, byly na internetu již nějaké recenze, které knihu příliš nechválili. Neměla jsem tedy žádná přehnaná očekávání, vlastně naopak. A přesto jsem knihu prolítla a je mi jasné, že velmi brzy bohužel zapomenu o čem byla. Námět byl velké klišé, i když se autorka snažila přidat nové prvky a něčím děj obohatit, na mě to zkrátka dojem bohužel neudělalo

Ztráta milované osoby je velmi bolestivé téma, které mě v knihách většinou rozpláče. Seznam pro štěstí není o umírání, ale o hledání síly jít dál, o následcích té ztráty. Také je o hledání samu sebe, toho, co od života chceme, a co doopravdy milujeme.

Někdy se ty nejlepší lásky zrodí z nejlepšího přátelství.

V knize je několik zajímavých témat, které ale bohužel jen klouzají po povrchu. Emily tráví léto opuštěná, její nejlepší kamarádka je daleko, je po rozchodu se svým přítelem, kdy ten rozchod neproběhl zcela hladce a zbývá k němu hodně co říct, potom je tu bolest ze ztráty maminky, kterou stále ještě nepřekonala. Chladný vztah s jejím otcem, který se stupňuje tím, že se musí stěhovat z rodného domu, a do toho návrat staré kamarádky, který je ale čím dál víc něčím víc, jen si to Emily neuvědomuje. Škoda, že se autorka nezabývala méně tématy, které by rozhodně stály za propracování.

Kniha mě sice příliš neoslovila, ale věřím, že kdybych byla mladší, zaujala by mě více. Druhá polovina knihy byla výrazně lepší.

Můžu zkusit štěstí klidně stokrát, nikdy ji však nepřivedu zpátky. Nikdy nezjistím, co by opravdu chtěla, až na tohle.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Káje a Euromedii. Seznam pro štěstí zakoupíte na e-shopu Knižního klubu, nebo Luxoru se slevou!