Recenze - Vnučka

Autor: Bernhard Schlink
Originální název: Die Enkelin
Rok: 2021, V ČR: 2022
Počet stran: 328
Nakladatelství: Odeon
Překlad: Jana Zoubková

V roce 1964 se na festivalu mládeže ve Východním Berlíně do sebe zamilují studentka z Východu a student ze Západu. On jí pomůže utéct, vezmou se. Teprve po její smrti se sedmdesátiletý Kašpar dozví, co mu jeho žena Birgit celý život tajila: před útěkem porodila dceru a nechala ji v NDR. Kašpar udělá to, co ona vždycky chtěla, ale nedokázala – hledá ji. Pátrání se stává cestou do minulosti a setkáním s ranami a jizvami, které zanechala NDR, převrat v roce 1989 a přizpůsobení se Západu. Když dceru najde, žije provdaná v neonacistické národovecké komunitě na venkově. Její čtrnáctiletá dcera Sigrun je šťastná, že do jejího života náhle vstoupil dědeček, stejně jako on má radost z vnučky. Ale jeho svět je pro ni stejně cizí jako ten její pro něj. Může se s ní sblížit?

Kašpar - jako dvacetiletý mladík se zamiloval do své Birgit
Birgit - milovala svého muže Kašpara, přesto mu nikdy nedokázala přiznat pravdu o své dceři, život ve lži, vlastních myšlenkách ji přivedl do náruče alkoholu
Sigrun - vnučka Birgit, která je nezletilá, Kašpat si ji velmi oblíbí
Svenja - dcera Birgit, která se nechala vtáhnout na scestí

Německé obálky jsou zastaralé, nevýrazné až prvoplánové. Proto jsem ráda za české obálky.

Na malé špatnosti druzí zapomínají, a zřejmě na ně člověk sám zapomene, není důvod mu to připomínat a mluvit o tom.

Knihy německého spisovatele Bernharda Schlinka mám opravdu ráda. Ač se nejedná o žádné lehké, povzbudivé čtivo, vždy mě jeho knihy nějakým způsobem zasáhnou.

Že musí být každý člověk vyrovnaný a spolehlivý, je pošetilý tlak moderní doby.

Vnučka je autorovou nejnovější knihou, která vypráví příběh starého muže, který po smrti své manželky zjišťuje, že ji vlastně neznal. Jeho žena měla dceru, o které do té chvíle neměl nejmenší ponětí, a kterou se rozhodne vyhledat. Kniha je rozdělena na několik částí, přičemž v první části sledujeme okamžik, kdy Kašpar nachází tělo své mrtvé manželky. Snaží se nějak vyrovnat s bolestivou ztrátou, a dostává se mu do ruky tajemství, o kterém celé roky netušil.

Ve druhé části se vydává hledat svou nevlastní dceru, a zjišťuje, jak špatný život měla. Nachází také Sigrun, která je jeho nevlastní vnučkou, a Kašpar cítí potřebu se o ni postarat. Uvědomuje si, že život, který žije je špatný, a pokud nějak nezakročí, bude stejně zničený, jako ten její matky.

Věděla jsem, že člověk sám sobě neunikne, že sám sebe vždycky a všude bere s sebou. Ale nevěděla jsem, že i druhé bere vždycky a všude s sebou.

Vnučka je kniha plná chyb, špatných rozhodnutí a pozdního řešení. Není to kniha o lidském ideálu, manuálu na štěstí nebo správná rozhodnutí. Birgit je žena, která se vzdala vlastního dítěte, a nikdy nenašla odvahu, svou dceru najít. Spolehla se na to, že od ostatních dostane lepší život, než od ní. Kašpar je muž, který je velmi hodný, který se do Birgit zamiloval, a obětoval toho pro ni hodně. Přehlížel její prohřešky, její nedostatky, její závislost na alkoholu. Zkrátka s ní byl, a to mu nějak stačilo.

Svenja, která se sice narodila z vášnivého vztahu, přesto byla spíše nechtěná, vyrůstala asi v dobré péči, přesto se nechala svést na scestí. Její život se změnil v tornádo, a její přesvědčení ji dohnalo do náruče mnoha mužů, kteří si ji podrobili. Sigrun je nejprve dívka, která žije v přesvědčení svých rodičů. Najde si cestu ke Kašparovi a s ním prožívá normální život. Ovšem nevyužívá ho trochu? Jelikož nám autor neodkrývá její myšlenky, můžeme se jen domnívat, jak to dívka opravdu myslela doopravdy.

Sníš o dětech, které jsme neměli, o životní družce, kterou jsem ti nebyla, o ženě, kterou bych byla, kdybych nepila? Nebo sníš o ženě, do níž se s zamiloval? Pořád mě miluješ, já vím. A v mém životě je velká útěcha, že když už nejsem v životě taková a onaká a nejsem taková a onaká pro tebe - jsem dost, abys mě dosud miloval.

Vnučka je příběh o jednom muži, jeho osudové ženě, která mu celý život lhala. Kniha se mi líbila, ale byla náročná, bolestivá. Prostřední část knihy se nepatrně vlekla, ale začátek a závěr byl ve skvělém tempu. Autor do knihy nejen zahnul zajímavé charaktery, ale také se zaměřil na dobu a politické okolnosti, o kterých jsem doposud nečetla. Po válce se Německo rozdělilo na dvě strany. Dostat se ze západu na východ bylo takřka nemožné. Čtení o neonacistické komunitě na jedné vesnici bylo pro mě naprostou novinkou.

Ačkoliv jsem celou knihu fandila Kašparovi, po přečtení doslovu jsem si uvědomila i jeho chyby a slabost. Rozhodně tuto část v knize nevynechejte, jelikož pak dostanete na příběh zcela nový pohled. Z autorovy tvorby u mě stále vede jeho Předčítač, přesto vám Vnučku ráda doporučím.

Existuje jen jedna pravda. A ta není ani moje, ani tvoje, prostě existuje. Tak jako slunce a měsíc. A tak jako z měsíce občas vidíme jen polovinu, přece je oblý a překrásný.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Káje a Euromedii. Vnučku zakoupíte na e-shopu se slevou!