Recenze - Tenkrát o Vánocích

Povídky o obyčejných lidech z vánočního období


Autor: Petra Soukupová, Alena Mornštajnová, Petra Dvořáková, Alice Nellis, Anna Bolavá, Marek Epstein, Petr Stančík, Ondřej Neff, Irena Hejdová
Edice: Česká povídka
Rok: 2021
Počet stran: 168
Nakladatelství: Listen
Moje hodnocení: ✶✶✶✶/a půl

Vánoce jsou tradičně nazývány svátky klidu a míru, pro hrdiny povídek devíti soudobých českých autorů je to ovšem spíše období plné nejistot, pochyb a často také tíživé samoty. Ale kdy jindy věřit ve šťastné konce než právě o Vánocích?
Obsahuje povídky autorů: Alena Mornštajnová, Petra Soukupová, Petra Dvořáková, Alice Nellis, Anna Bolavá, Marek Epstein, Petr Stančík, Ondřej Neff a Irena Hejdová.

Člověk se dostane na dno snadno, ale ven z toho - to už je kolikrát nemožné.

MOJE HODNOCENÍ:
Povídkové sbírky od nakladatelství Listen velmi ráda a pravidelně vyhledávám. Vždy se tedy dívám na autory, které do sbírky přispívají a pokud se mezi nimi nenacházejí moji oblíbenci, vynechávám. Na tuto vánoční jsem se obzvlášť těšila. 

Každý je ve svém trápení nakonec sám. Člověk může podat pomocnou ruku, ale kůži toho druhého si nikdy neoblékne. 

Tenkrát o Vánocích je sbírka povídek které spojují Vánoce, jak jinak že. Jedná se o mou již čtvrtou přečtenou sbírku z edice Česká povídka a za mě se řadí k nejlepším. Už mám mezi jednotlivými autory své oblíbence a naopak jsem se u několika autorů zkrátka a dobře utvrdila v tom, že jejich tvorba mě nebaví.

Jdu proti proudu, ale prostě se nedokáži ztotožnit s žádným textem Petry Soukupové. Její texty se nesou v podobném duchu nespokojenosti a frfňání. Ano, patří to k životu samozřejmě, ale taky k němu patří to dobré. A to v jejích textech nenacházím. Naopak svou pevnou pozici u mých oblíbených autorů si stále ukotvují Alena Mornštajnová nebo Petra Dvořáková, které do sbírek také téměř vždy píší. Bolesti od Petry Dvořákové jsou velmi dojemný příběh odehrávající se v lékařském prostředí, což je autorky původní povolání. Člověče, nezlob se od Aleny Mornštajnové je velmi krátká povídka, která by si zasloužila rozhodně větší rozsah. 

Ale taková už manželství jsou. Člověka si neberete jen s jeho dobrými stránkami. Jen aby těch špatných stránek bylo co možná nejméně.

Milý překvapením pro mě byla povídka Alice Nellis Rovnováha, která vypráví o hrdince, které byste i na tak krátkém rozsahu nejraději nafackovali. Šustrův vánoční seznam od Anny Bolavé je asi nejtemnější povídkou ve sbírce. Chvílemi jsem čekala nějakou variaci na Vánoční koledu, ale naštěstí si to žilo vlastním životem a hlavně tleskám za ten konec. Dopis pro Ježíška od Ondřeje Neffa je další mou oblíbenou povídkou ze které ale mrazí. A sbírku uzavírá Tenkrát o Vánocích od Ireny Hejdové, což je velmi silná povídka o stárnutí, ztrátě a bolesti. Popravdě jsem se velmi děsila, jak povídka skončí. 

Po světě chodí mnoho dvojic, které se sice nemilují jako ve starém francouzském filmu, ale naučily se přítomnost toho druhého tolerovat.

Tenkrát o Vánocích obsahuje celkem devět povídek, které nejsou velmi veselé a už vůbec ne romantické. Zkrátka jsou o životě a jeho strastech. Pokud nemáte příliš v lásce povídky, ale rádi čtete tvorbu českých autorů, pak se po knize rozhodně nebojte sáhnout. Sama jsem roky bojovala s povídkou a dodnes se neřadí k mým nejoblíbenějším žánrům, ale antologie Českých povídek mě velmi baví.

Člověku se vždycky jeho bolest zdá ta největší. Ale některé bolesti jsou největší doopravdy.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Euromedii. Tenkrát o Vánocích ulovíte na stránkách Knižního klubu a Luxoru se slevou! 



Žádné komentáře

Albatros