Recenze - 100 přešlapů pro (ne)milovníky češtiny

Další stovka češtinářských přešlapů

Autor: Červená propiska (Karla Tchawou Tchuisseu & Sabina Straková)
Rok: 2021
Počet stran: 144
Nakladatelství: Universum

V druhé knize úspěšného projektu Červená propiska odhalíte další stovku jazykových přešlapů, které trápí nejednoho Čecha. Autorky vás svým jedinečným způsobem provedou častými pravopisnými i gramatickými nešvary, na které jako korektorky narazily. Ani tentokrát nebudou chybět originální ilustrace, možnost odškrtávat si zvládnuté pojmy, prostor na poznámky a samozřejmě diktáty. Navíc zde najdete i malé překvapení – latinsko-český slovníček pojmů z bohemistiky, s nimiž se setkáváme ve slovnících či odborných publikacích.

OBÁLKA A ZPRACOVÁNÍ:
Malý měkký paperback se nese ve stejném duchu jako první kniha. Bíločerná kombinace doplněná červenou, nemám absolutně co vytknout.

Čeština je velmi náročný jazyk a ačkoliv se učí ve školách, troufám si říct, že školáci a posléze studenti neodcházejí s pocitem, že jazyk perfektně ovládají. Samozřejmě, to je téma na jinou diskuzi, ovšem o to víc jsem nadšená z podobných publikací, které jazyku jedině pomáhají.

Téměř na den přesně jsem vloni přečetla první knihu od dua Červená prospiska 100 perliček pro (ne)milovníky češtiny. Z knihy jsem byla natolik nadšená, že s pořízením dvojky jsem neváhala ani minutu. 100 přešlapů pro (ne)milovníky češtiny opět přináší 100 lahůdek z našeho rodného jazyka. Ovšem tentokrát se musím přiznat, že některé výrazy ve své správnosti mě velmi zarazily. Například slovo mítink, je jako jediná varianta správně češtinářsky. Vím určitě, že ho nikdy asi nebudu používat.

Z druhé strany je tady spousta slov, ve kterých se nesmírně často chybuje. Například slovo FÓLIE je vždy a pouze slovem s dlouhým "o" nikoliv krátce. Dalším častým přešlapem je slovo JEDINÝ. Kolikrát jsem viděla napsané se zdvojeným "n"? Stejná problematika u slova MĚKOUČKÝ, opět, mockrát jsem viděla dvě "k". Kdo si ze školy pamatuje TAMĚJŠÍ? Věčný diktátový bol stejně jako dům U Dvou slunců. Jo a pro mě největší bol je když někdo chybuje ve slově MY a MI!!!

100 přešlapů pro (ne)milovníky češtiny je řazeno podle abecedy a rozděleno do několika částí, přičemž po každé části je místo pro diktát, ve kterém si své znalosti ověříte. Za mě nezbytnost pro každého, kdo chce vypilovat svou češtinu.