Recenze - Říkali mi Leni

 Middle grade o české holčičce, kterou vzali do Německa na převýchovu


Autor: Zdeňka Bezděková
série: Leni
Pořadí: #1
Rok v ČR: 1948 (vydání z roku 2021)
Počet stran: 152
Nakladatelství: Albatros
Moje hodnocení: ✶✶✶✶

Příběh desetileté dívenky, která postupně zjišťuje, kdo je a kam patří, strhuje, dojímá a současně burcuje čtenáře dnes stejně jako před více než šedesáti lety…
Křehké a působivé vyprávění malé Leni Freiwald z městečka Herrnstadt v Německu získalo po svém prvním vydání popularitu mezi našimi čtenáři a uznání i v zahraničí. Knížka vyšla mimo jiné také v Německu, USA, Velké Británii i Japonsku a patří do pokladnice české literatury pro děti.Nové vydání vycházi s ilustracemi japonské ilustrátorky Iku Dekune, které jsou stejně křehké a současně silné jako Lenin příběh.

POSTAVY:
Leni - desetiletá dívka, která není ve své rodině příliš oblíbená si začíná uvědomovat, že je něco jinak

OBÁLKA:
Ač se to nezdá kniha, knize už je nad sedmdesát let, a za tu dobu vyšla s celou řadou různých obálek. Nejnovější vydání obsahuje ilustrace od známé japonské ilustrátorky Iku Dekune. Pokud se vám zdá, že jste toto provedení již viděli, máte pravdu. Jedná se o dotisk vydání, které vyšlo před deseti lety. 


MOJE HODNOCENÍ:
Na knihu mě před lety upozornila moje maminka, která ji četla a moc se jí líbila. Ač jsem knihu vedla v patrnosti několik let, nikdy nenastal čas abych se do ní pustila. Až nyní, když jí vyšel dotisk. 

Říkali mi Leni je velmi úspěšná kniha jak u nás, tak v zahraničí, kde sklidila celou řadu ocenění. Téma únosu a poněmčování je velmi silné téma, které jsem v knihách doposud asi neobjevila. 

Leni je desetiletá holčička, která přišla o tatínka ve válce. Žije v Německu s matkou, bratrem a babičkou a všímá si toho, že není ve své rodině zrovna miláček. Nejprve nechápe proč, ale velmi záhy začne pojímat podezření, že možná nežije se svou skutečnou rodinou. Odhalování těžkého tajemství pro malou holčičku není vůbec snadné. 


Říkali mi Leni autorka napsala jen pár let po válce a od té doby si knihu přečetla velká řádka lidí. Pro mě je velmi ojediněle zpracované téma knihy, a hlavně určení pro děti. Je to velmi těžký námět a o to víc mi přijde zajímavé, že se autorka nebála dílo zpracovat pro děti. Existuje také pokračování, ale upřímně netuším, zda znovu u nás vyjde či ne. Kniha se mi moc líbila, ale myslím, že je lepší, když si knihu přečte starší dítě než devítileté dítě, pro které je určena. 

Závěr knihy mi způsobil husí kůži a rozhodně se jedná o knihu, kterou bychom si měli předávat z generace na generaci. Říkali mi Leni je přesně ta kniha, která vás v každém věku osloví jinak. Dětskýma očima objevíte první zákoutí válečných tragédií, starší čtenáři v ní najdou úzkost a hrůzu spojenou s krádežemi dětí. Zkrátka tato kniha je pro každého. Navíc je doplněna nádhernými ilustracemi, které celému příběhu dodávají tu pravou atmosféru. 



Žádné komentáře

Albatros