Recenze - Noc nic nezadrží

 Temný biografický román o tragédiích v jedné rodině


Autor: Delphine de Vigan
Orig. název: Rien ne s'oppose à la nuit
Rok: 2011, v ČR: 2021
Počet stran: 304
Nakladatelství: Odeon
Překlad: Alexandra Pflimflová
Moje hodnocení: ✶✶

Noc nic nezadrží – na první pohled „obyčejné“ vyprávění o autorčině matce je ve skutečnosti biografií, rodinnou ságou i autorčinou osobní zpovědí. Delphine de Vigan s obrovskou dávkou citu a upřímnosti vypráví životní peripetie své matky, aniž by se byť jen na okamžik uchýlila k patetickému žalozpěvu. V příběhu hlavní postavy Lucile se střídají sebevraždy, incest, nevěra, smrt a nemoc, které by jistě mnoho rodin položily na kolena. Právě síla, s jakou toto vše autorčina rodina překonává, tvoří ústřední myšlenku románu; moc temnoty je obrovská, ale musíme se jí vzepřít.


OBÁLKA:
S druhým vydáním dostala kniha i nový kabátek, který je jednoznačně hezčí než první vizuál. Odraz záclony krásně navozuje atmosféry obsahu. 

Zdálo se mi, že je lepší zármutek přemáhat, spoutat ho, dusit, umlčet až do chvíle, kdy zase budu konečně sama, spíš než se mu poddat a dát průchod tomu, co by mohlo být jenom táhlým vytím, nebo hůř, chroptěním, se kterým bych se nejspíš skácela na zem. 

MOJE HODNOCENÍ:
Od Delphine jsem prozatím přečetla tři knihy včetně této, a jejími dvěma předchozími knihám (Vděk a No a já) jsem byla naprosto nadšená. Noc nic nezadrží byla dlouhou dobu nesehnatelná, takže jsem byla velmi ráda, že jsem si ji mohla přečíst. 

Noc nic nezadrží je odlišná od autorčiných knih. Autorka v knize jde doslova až na dřeň trápení své rodiny a čtenáře seznamuje s tragickou minulostí svých kořenů. Je až s podivem kolik toho jedna rodina dokázala vytrpět. Poválečná Francie si v sobě nese následky války, lidem se nežilo úplně růžově a své o tom ví i rodina, která na svět přivede celkem sedm dětí. Mezi nimi je i Lucile, matka Delphine. 

Mým přáním bylo napsat příběh své rodiny, o tom, co měla v sobě nejveselejšího, o té její hlučné a přemrštěné vitalitě, která ji oživovala, o její zdatnosti v zápolení s neštěstím.

Kniha v úvodu začíná traumatickým zážitkem, kdy hlavní hrdinka nachází svou matku mrtvou. Spáchala sebevraždu nebo se jednalo o náhodu? Delphine se pomocí deníků, nahrávek či lékařských zpráv snaží dát dohromady celistvý pohled na život své matky od jejího útlého věku až po poslední výdech. 

Tentokrát jsem si nemohla nevšimnout bolesti, která pustošila moji rodinu, sytila vzduch jako výbušný prach. 

Tento román sklidil celou řadu literárních ocenění. Není se čemu divit, je to opravdu výjimečná kniha ale na druhou stranu, pro leckoho horko těžko stravitelná. Sama se musím přiznat, že se mi nečetla vůbec lehce. Tolik trápení si snad jedna rodina nemůže zasloužit

Pokud máte rádi knihy Delphine de Vigan tak vás tato kniha překvapí, je plná trápení a bolesti, ale rozhodně stojí za přečtení.

Nevím, jestli se tyhle bolestné ztráty sčítají nebo násobí, ale myslím, že na jedinou rodinu je to už přespříliš. 
Psaní nic nezmůže. Nanejvýš může klást otázky a pátrat v paměti. 

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Euromedii. Noc nic nezadrží ulovíte na stránkách Knižního klubu a Luxoru

Žádné komentáře

Albatros