Recenze - Jizva

Tragédie Životic a její následky v poutavém příběhu

Autor: Danuta Chlupová
Rok: 2017 v polštině, do češtiny přeložen a upraven v 2021
Počet stran: 232
Nakladatelství: Vyšehrad

Katarzyně je něco přes čtyřicet a za celý život nevytáhla paty z rodného Polska. Teď však má pro svou firmu otevřít novou pobočku v Ostravě. Od studenta Martina, kterého zaměstná jako tlumočníka, se dozví o tragické historii blízké vesnice Životice: v srpnu 1944 zde nacisté v odvetě za partyzánský útok na příslušníky gestapa zastřelili během jednoho nedělního rána třicet šest mužů. Katarzyna dojde k názoru, že dávný nacistický masakr může mít spojitost s její devadesátiletou tchyní. Na vlastní pěst rozjede pátrání – netuší ale, že pro vztahy v její rodině to může mít osudové následky.

Katarzyna - čtyřicetiletá manželka a matka, která nikdy nevytáhla paty z rodného města
Martin - student dvou vysokých škol se znalostí polského i českého jazyka, najme si ho Katarzyna jako svého překladatele a naváže s ním přátelství
Marta - dívka, která málem zemřela rukou svého otce, od té doby žije u muže, který miloval její matku

Nové české vydání dostalo svou obálku, která je jednoznačně lepší, než ta původní. No posuďte sami. Sice mi asi někde unikl význam motýlů na obálce, ale líbí se mi.

Příběhy z 2. světové války ráda vyhledávám. Knižní trh je románů z koncentračních táborů dost nasycený, proto vždy uvítám, když se mi do rukou dostane válečný příběh bez táborů.

Jizva je velmi krátký román odehrávající se ve dvou časových rovinách. V přítomnosti poznáváme hlavní hrdinku Katarzynu, která celý život neopustila rodné Polsko. Pracovní nabídka ji vyšle do Ostravy a právě tady začne odhalovat tajemství Životické tragédie, kterou zažila její milovaná tchyně. V minulosti poznáváme dvě odlišné dívky. Martu, která málem nepřežila rukou svého vlastního otce, a potom Terezku, která má snoubence v pracovním táboře, ale její srdce se zamiluje do jiného. Pokud jste se teď zalekli romantické linky, nemusíte. Je to zcela přirozený příběh, který se velmi vyvine.

Když člověk hledí do tváře smrti, stávají se ostatní věci bezvýznamnými.

O válečném masakru v Životicích jsem se díky knize Jizva doslechla zcela poprvé. Na začátku srpna 1944 gestapo popravilo 36 mužů mezi nimiž byli jak Poláci tak Češi. Ti byli popraveni na polích, v lesích za přestřelku, která se stala dva dny předtím. Ovšem ani jeden z obětí neměl co dočinění s přestřelkou. Jednalo se o muže, kteří zkrátka nebyli Němci.

Hlavní hrdinka Katarzyna je žena, která má dvě dospělé děti, manžela a práci. Má opravdu krásný vztah se svou tchyní. Je to obyčejná žena, která není ničím výjimečná, za to udělá správnou věc a chce se dopátrat minulosti své tchyně. Čím blíže je pravdě, tím více je to pro ni bolestné. Danuta Chlupová vystavěla opravdu povedený příběh s reálnými hrdiny, kde základem je tajemství, které se na konci dozvíte. Ovšem nedozvíte se, co bylo s ostatními hrdiny, kam je zavedl proud času a to je přesně ten důvod, proč knize nedávám pět z pěti, ač mě neuvěřitelně bavila a vtáhla do děje.

Když jsem se dívala na tu pečlivě zhotovenou desku, zmocnil se mne pocit, že válečné osudy obyvatel této vesnice jsou velmi skutečné, hmatatelné, že je to něco, co všichni místní znají.

Líbilo se mi protkání dvou časových rovin, které dohromady tvořilo moc pěknou mozaiku. V minulosti sledujeme v podstatě tři rodiny, jejíž osudy se různě proplétají. Jejich příběhy jsou plné bolesti ale také lásky. Ačkoliv jsou všechny postavy smyšlené válečné události jsou reprezentovány zcela pravdivě. Jizva je román o Životické tragédii a rodinném tajemství, které vás bude napínat až do samého konce.

Jizva je poutavě napsaný román u kterého bych uvítala daleko víc stran. Pokud máte rádi historické romány a líbí se vám knihy Šikmý kostel nebo knihy od Aleny Mornštajnové, tak si tuto knihu bezesporu musíte přečíst.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Albatrosmedia. Jizvu zakoupíte na eshopu se slevou!