Recenze - Najdi Rebeccu

Ztracená židovská dívka a bezhlavě zamilovaný německý mladík, který pro její záchranu udělá cokoliv. Dokonce se vydá dobrovolně do Osvětimi jako člen SS



Autor: Eoin Dempsey
Orig. název: Finding Rebecca
Rok: 2012, v ČR: 2020
Počet stran: 336
Nakladatelství: ikar
Překlad: Robert Čapek
Moje hodnocení: ✶✶✶✶

Christophera a Rebeccu nemohlo nic rozdělit – ani její tyraští rodiče, ani snoubenec, kterého si našla po útěku do Anglie. Ale když vypukne druhá světová válka a nacisté obsadí ostrov Jersey, je Rebecca transportována do Evropy v rámci „konečného řešení“. Christopher mezitím vstoupí dobrovolně do SS – jen tak má šanci najít ženu, kterou miluje. Ženu, jejíž poslední stopy vedou do nechvalně známého tábora Osvětim. Najdi Rebeccu je strhující příběh obětavé lásky v nejtragičtější době lidských dějin z toho nejstrašlivějšího místa…
Proč bych se ale měla vzdávat všeho, co miluji, jen abych mohla utéct a schovat se?

POSTAVY:
Rebecca - židovská dívka, do které se Christopher zamiloval, rozhodl se ji zachránit
Christopher - původem Němec, který žil celý život na Jersey, zamiloval se do Rebeccy a kvůli ní se z něho stal člen SS
Alexandra - mladší sestra Christophera
Uli - strýc Christophera, který věří Německu a přeje mu, aby získal zpět to, oč přišel

OBÁLKA:
Česká obálka se liší od původní, ale z obou je patrné, že jde o příběh z druhé světové války. Tato obálka se za mě více hodí jak ke knize, tak k autorově předchozí knize. Takže za mě ano. 


Byl znechucený sám sebou kvůli tomu, že si dovolil cítit záchvěv naděje na místě, ke naděje neměla co pohledávat.



MOJE HODNOCENÍ:
Vloni v létě jsem si přečetla knihu Růže bílá, černý les, která se mi dost líbila. A jelikož stále jedu na vlně válečných příběhů, tak jsem nemohla odolat ani autorově nové knize, která je ale ve skutečnosti starší, než výše zmiňovaná kniha. 

Příběhů z 2.světové války je už opravdu velké množství a vychází pořád nové a nové příběhy. Najdi Rebeccu je dalším z nich a i když by se dalo říct, že téma knihy je ohrané, způsob sdělení čtenáři je trochu odlišný. Kniha je rozdělena na tři časové úseky. Před válkou a válečné období na ostrově Jersey, potom válka v Osvětimi a třetí část je po válce. 

Kniha sice začíná dvěma kapitolami v táboře, ale hned nás vrací zpátky na začátek příběhu, kdy se Christopher a Rebecca jako děti seznamují. Potom dospívají a a zamilovávají se, jenže osud jim plete do cesty spoustu překážek. V podstatě by se dalo říct, že jejich společnému štěstí snad ani nebylo přáno. Velká část příběhu se odehrává na ostrově Jersey, na který postupně dopadají důsledky války a postupně sílící moc Německa má na jeho obyvatele velké účinky. Rebecca je židovka a Christopher Němec, což už samo o sobě je zatracené. Oba bojují ze všech sil o svou lásku. 


Znáš mě, dokážu přežít všechno, a jsem přesně na tom místě, kde chci v tuto chvíli být. Jednoho dne se na Jersey vrátím a znovu se potkáme.

Druhá podstatná část náš přivádí do Osvětimi, kde poznáváme všechny možné hrůzy té doby. Nechybí brutální scény, se kterými možná chtěl autor zapůsobit na křehkou duši čtenáři, nicméně se mu to podařilo. Knihu jsem nedokázala odložit. Potřebovala jsem vědět, jestli se Christopherovi podaří Rebeccu najít a jaký osud je čeká, pokud nějaký společný. 

Závěrečná část po válce mi na celé knize sedla nejméně. Měla jsem dokonce pocit, že se autor ztratil v Osvětimi a nevěděl, jak se vypsat z této pasáže, tak jednoduše udělal časový skok a posunul děj dál. Posledních zhruba třicet nebo padesát stran bych seškrtala, zejména pasáže, které byli uměle natahované. Kdo četl, určitě chápe, ale k čemu do knihy vsázet slova "později a pak". 

V knize se nachází spousta německých hodností a titulů, které by mi rozhodně zamotali hlavu. Naštěstí autor na začátek knihy umístil praktický soupis německých hodností a pojmů. Příběh by měl být kompletně smyšlený, a trošku mě mrzí, že se v knize nenacházel žádný doslov, který by to potvrdil. 

K čemu mu bude, že ji najde, když přitom ztratí sám sebe.

Najdi Rebeccu je příběh pravé lásky, která čelí nejděsivějším a nejkrutějším událostem naší historie. Přiznám se, že když jsem v těchto dnech četla o hrůze lidí, zákazu vycházení a omezenému přístupu potravin, měla jsem daleko více pocit, že postavám rozumím. Ale zároveň mi taky došlo, že to, proti čemu dnes stojíme, není ani zdaleka tak smrtící a nebezpečné, jako to, proti čemu stáli lidé před sto lety za války. 

Kniha se mi líbila a já ji přečetla za dvě odpoledne. Nejvíce mě bavila část, která je zaměřená jen na Christophera a Rebeccu před jejich odloučením. Kniha sice není nejlepší z příběhů s touto tématikou, ale rozhodně jejího čtení nebudete litovat. 


Jediná věc, která tě dokáže zbavit bolesti, je uzdravení, a jediný způsob, jak se uzdravit, spočívá v tom, že se zřekneš nenávisti a začneš odpouštět.


Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Ráďovi a Euromedii. Najdi Rebeccu ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou! 


2 komentáře

  1. Skvelá recenzia! :) Takúto tematiku čítam rada, takže vďaka za tip :)
    What A Fancy World

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :-) Jsem ráda, že tě kniha zaujala :-) Jaké další knihy s touto tematikou máš ráda? :)

      Vymazat

Albatros