Recenze - Čtyři mrtvé královny

Autor: Astrid Scholteo
Orig. název: Four Dead Queens
Počet stran: 432
Nakladatelství: Fragment
Překlad: Milan Růžička

Dechberoucí pátrání po vrahovi čtyř královen.

Čtyři mrtvé královny. Tři dny na dopadení vraha. Dvě milostné aféry. Jeden šokující zvrat. Šestnáctiletá Keralie vypadá jako neviňátko, ve skutečnosti je ale jednou z nejschopnějších zlodějek a lhářek v Quadaře. Varin je jejím dokonalým protikladem – poctivým a bezúhonným občanem, pro něhož má pravda cenu zlata. Kdyby Keralie tušila, že krádeží na objednávku zaplete sebe i jeho do spiknutí, které skončí smrtí královen všech čtyř regionů Quadary, tu práci by nepřijala. Teď už je ale pozdě. Pokud chtějí ulehčit svému svědomí, musí přijít na to, kdo za rafinovanými vraždami stojí. Zemí se šíří panika a vrah je pořád jeden krok před nimi. A jde i po nich... Naprosto dokonalá fantasy detektivka, kterou nedokážete odložit!

"Žádná rodina, žádní přátelé, žádná láska."
"A ty všechny tyhle věci máš?"
"Mám vzpomínky. Měla jsem šťastné dětství."

Keralie Corrington - rodiče neviděla šest měsíců, je jí šestnáct a dobrovolně se z ní stala zlodějka
Mackiel - je o dva roky starší než Keralie, poznali se jako děti, je to její mentor ve zlodějství
Varin Bolt - poslíček, kterého Keralie okradla
Lyker - poradce ve výcviku královny Stessy a zároveň její milenec
Stessa - nejmladší královna

Čtyři mrtvé královny mají původní obálku, která mě jednoznačně nadchla. V první chvíli jsem byla zklamaná, že je kniha pouze v paperbacku, ale nyní jsem spokojená. Kniha se dobře drží a jedná se o silnější paperback. Na omak je velmi příjemná až plyšová řekla bych.

Čtyři mrtvé královny sklidily v zahraničí nadšené ohlasy. Podtitulek této knihy zní fantasy detektivka, kterou neodložíte. A je to sakra trefné!

V první řadě musím velmi pochválit celý námět této knihy. Detektivku ve fantasy příběhu jsem opravdu ještě nečetla a bavilo mě objevit v young adult něco nového.

Měla jsem v sobě zuřivost, kterou jsem nedokázala ovládnout. Za ní se jako dlouhý stín táhla temnota. Nebyla jsem si jistá, jestli ji stvořil Mackiel, anebo jsem ji v sobě měla vždy.

Quadara, země, ve které se celá kniha odehrává. Nový svět, který ovládají čtyři královny žijící spolu je zobrazen v úvodu knihy na nádherné a přehledné mapě. Dalším skvělým úvodem je přehled královen a královských zákonů. Rozhodně jsem se k přehledu královen nespočetně krát vracela a díky tomu jsem se snáz zorientovala v ději. Bohužel ale musím zhodnotit, že celý svět, který byl na první pohled nesmírně zajímavě představen, nebyl ukázán do hloubky, jak by si zasloužil.

Autorka zde vymyslela nové prvky, které jsem si ale nedokázala blíže představit. Záhadný všemocný lék HIDRA, který dovede zachránit kohokoliv od čehokoliv. Hrdinové nosé tzv. dermaobleky, které je chrání a zároveň šatí. Ale co jsou přesně? Sama jsem celou dobu marně tápala, jak si tyto obleky představit. Komunikační čipy, které jsou pro celý příběh zcela zásadní. Přinášejí vzpomínky, a dají se znovu nahrát. I tento velice zajímavý prvek mi přišel nedovysvětlený.

Celý příběh je vyprávěn dvěma střídavými styly. V er formě jsou nám představovány jednotlivé královny a jejich osudy. Sledujeme tak chod jejich životů před i během vražd. Za mě tato část byla velmi zajímavá a bavila mě asi nejvíce. Samotné královny měly skvěle vystavené charaktery a bavily mě. Upřímně musím říct, že je škoda, že celá kniha nebyla více o nich. V ich formě sledujeme hlavní hrdinku Keralii, mladou zlodějskou dívku s talentem.

Milovat někoho znamená riskovat zlomené srdce. Ale společné chvíle jsou vždy silnější než jakékoliv útrapy.

Romantická linka v této knize byla velmi průhledná a jasná už od začátku. Nepřišla mi nijak zvlášť zajímavá a na druhou stranu ani nebyla klíčová pro celý příběh. Rozhodně mě nijak nezasáhla a ve výsledku mi bylo jedno, jak tato romance dopadne.

Celé rozuzlení probíhalo dost postupně a v jednom bodě jsem měla dejavu s typickým Hercuilem Poirotem, který své hrdiny svede do jednoho pokoje a tam přednese svou verzi příběhu a nechá všechny přítomné nahlížet do jeho mysli a zároveň se hájit nebo obviňovat. A když se zdálo, že je vše jasné, přišel největší triumf. Rozhodně knihu Čtyři mrtvé královny nesrovnávám s královnou detektivek, ale závěrečná scéna se nesla v podobném duchu.

Čtyři mrtvé královny je skvělá fantasy kniha s detektivními prvky, která mohla být více rozpracovaná, více popisná a i klidně na větším rozsahu. Rozhodně bych se nezlobila, ale i toto zpracování je víc než povedené. Knihu jsem měla problém odložit a celá zápletka mi chvíli běžela před očima. Jednoho ze záporáků jsem bohužel odhalila v samotném začátku, ale i tak se autorce podařilo mě překvapit. A rozhodně tleskám za jeden ze závěrečných okamžiků, o kterých bych vám tu ráda napsala ale nemůžu, jelikož by se jednalo o spoilery. Prostě si tu knihu přečtěte.

Knihu mohu doporučit všem fanouškům knih s detektivní zápletkou, všem, co jsou unavení z typických young adult příběhů a i těm, co mají rádi zajímavě vystavěné světy.

Čím déle city potlačuješ, tím méně cítíš.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Míše a Albatrosmedia. Čtyři mrtvé královny zakoupíte na eshopu se slevou!