Recenze - Nimbus

Autor: Neal Shusterman
Orig. název: Thunderhead
Série: Smrtka
Pořadí: #2
Počet stran: 440
Překlad: Petr Kotrle

Rowan se rozhodl, že na vlastní pěst napraví cech smrtek a podrobí jej zkoušce ohněm – a to doslova. Po zimním konkláve zmizel v ústraní a od té doby podniká útoky na zkažené smrtky — nejen ve StředoMerice, ale na celém kontinentu. Stal se z něj lidový hrdina – smrtka Lucifer – který v černé róbě odevzdává zkorumpované smrtky plamenům. Citra, z níž se pod dohledem smrtky Curieové stala mladší smrtka, zkaženost vidí a chce ji změnit zevnitř, ale na každém kroku nachází překážky, a dokonce se ocitá v ohrožení života. Rozkol mezi „starou gardou“ a „novým řádem“ se vyostřuje a vzájemné soupeření přechází od slov k činům. Nad tím vším bdí vševědoucí Nimbus – jediný, kdo má moc řešit závažné problémy dokonalého světa. Ale vloží se do toho, nebo bude jen přihlížet, jak se dokonalost mění v úpadek?

Citra - smrtka Anastázie, snaží se napravit cech smrtek, zavedla vlastní pravidlo - svým obětem dává měsíc času, aby si stihli dořešit své záležitosti,
Rowan - smrtka Lucifer, rozhodl se pročistit řady smrtek,
Greyson - chlapec, kterého vychovává samotný Nimbus

Druhý díl se dvěma postavami smrtek na obálce je původní a zároveň skvělá obálka, která na první pohled přiláká oko nejednoho čtenáře. Navíc Yoli paperback této sérii velmi sluší.

Stále se pracuje na přípravách k prvnímu celovečernímu filmu ke Smrtce. Snad brzy prozradí víc informací.

Smrtka byla jednou z nejlepších knih, které jsem za uplynulém roce přečetla. Druhého dílu jsem se nemohla dočkat. Ovšem potom dvojka vyšla a s ní přišly obavy, že dvojka nebude tak skvělá a já budu zklamaná. A řeknu vám, že jsem se obávala naprosto zbytečně.

Shusterman se nebojí pokračovat v krásně našlápnuté sérii Smrtka. Nimbus je na počet stran bohatší než jeho předchůdce, a kdo by se mohl bát výplňkových nudných dílů, ten si může s klidem oddechnout. Dvojka svým obsahem a zpracování krásně šlape na paty prvnímu dílu. Dalším, čím vybočuje z davu dvojek je fakt, že se čtenáři nijak nesnaží dohnat uplynulé události, což by pro někoho, kdo sérii začal před rokem, mohl být problém. Sama osobně jsem jedničku četla před rokem, a čtení Nimbusu pro mě bylo jako znovu vstoupit do dobře známých vod.

Ačkoliv ale strany mizí doslova pod rukama, první polovina je taková lehce nijaká. Nimbus se odehrává o nějaký ten pátek později, konkrétně o rok, než Smrtka. Rowan a Citra jsou dospělejší, což za mě osobně bylo velké plus. Ovšem pokud se tu někdo začíná obávat romantiky mezi hrdiny, nebojte. Rowan a Citra se za celou knihu skoro nepotkají, tudíž nemůže dojít k přehnané romantice. Oba hlavní hrdinové se od prvního dílu nesmírně změnily. Skutečně dospěli, což neznačí jejich věk ale vyzrálost.

Příliv se nedá změnit plivnutím do moře.

Cech smrtek stojí před hrozbou - někdo se rozhodl jejich řady řádně pročistit. Ten někdo není nikdo jiný, než smrtka Lucifer, neboli Rowan. A proč to vlastně dělá a na koho má spadeno? Pouze na zkažené smrtky, kteří nectí pravidla a chovají se podle toho, jak se jim zlíbí. Ovšem mimo něj škodí smrtkám také někdo jiný. A ten má spadeno právě na Citru a smrtku Curie.

Zatímco Rowan alias smrtka Lucifer působí pro okolí jako mstitel a hrdina, Citra se snaží čestně napravovat zlo v jádře cechu. Je rozhodnutá celý systém změnit. Už jen kosením silně vybočuje z davu. Svým obětem dává měsíční lhůtu, aby stihli dokončit, co potřebují. Vše odůvodňuje tím, že i dřív měli lidé možnost připravit se na "odchod". Byly rakoviny a jiné nemoci. Lidé měli možnost se rozloučit. Ale s tímto jejím přesvědčením řada smrtek naprosto nesouhlasí.

Druhá polovina a zejména konec je naprosto skvělý, takže když jsem se dostala do té části, měla jsem problém vzpomenout si, co se vlastně první polovinu dělo. Poslední kapitoly jsem nemohla odložit a ten konec? Kde je třetí díl? Skončilo to tak, že se na autora zlobím, že nám připravil takové peklo v době, kdy budeme čekat na další díl.

Naše rozhodnutí nejsou snadná - ani by neměla být.

V celé sérii se objevují nové postavy, nechybí ani nahlížení do "mysli" samotného Nimbuse, který je pro mě velkou záhadou. Ačkoliv je sestrojen a neměl by mít city, tváří se a působí přesně opačně. Pozadí celého příběhu Shusterman vymyslel naprosto geniálně. Trošku jsem se obávala, že mě v této sérii už nemůže nic překvapit. Přeci jen samotná Smrtka čtenáře neskutečně překvapila a představila dystopický svět, který není až tolik moc nereálný. Člověk si dobře dovede představit, že by se podobný vzorec mohl někdy opravdu povést implementovat. Ovšem pokud se obáváte, že se autor vypsal ze svých nejlepších myšlenek, jste na omylu. Jakmile dočtete Nimbus pochopíte, že  na finále vás nemůže nic připravit!

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Radkovi a Euromedii. Nimbuse ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou!