Recenze - Lord John a Bratrstvo čepele

Orig. název: Lord John and the Brotherhood of the Blade
Pořadí v sérii: #2
Rok: 2007, v ČR: 2018
Počet stran: 552
Nakladatelství: Omega
Překlad: Kateřina Heřmanová

Diana Gabaldon, autorka úspěšné série Cizinka, vrací do hry jednu z nejzajímavějších postav: Lorda Johna Greye. Gabaldon splétá dohromady soukromý a veřejný život – zdrcující rodinné tajemství, milostný vztah s potenciálně katastrofálními následky a válku dvou světů. Je to už sedmnáct let, co byl lordův otec, vévoda Pardloe, nalezen mrtvý s pistolí v ruce – obviňován, že jako jakobitský agent navždy pošpinil čest celé rodiny. Nespoutaní duchové minulosti se vrací na scénu. Bratr Lorda Johna dostal stránku chybějící stránku z deníku svého zesnulého otce a John je přesvědčen, že se někdo rodině Greyových vysmívá. A tak se obrátí na jediného muže, kterému může důvěřovat: skotského Jakobita Jamese Frasera. Ale je válka a osobní záležitosti musí jít stranou. Navíc Fraserovo vlastní tajemství zkomplikuje život lorda Johna. James Fraser nakonec získá chybějící kousek skládačky a lord John se musí rozhodnout, zda čest jeho rodiny stojí za riskování vlastního života.

John Grey - důstojník, kterému před lety tragicky zemřel otec
Jamie Fraser - skotský bojovník, který truchlí po ztrátě své milované ženy Claire
Isobel -
Percy -

Knihy Diany Gabaldon mají štěstí na atraktivní obálky a tento díl není výjimkou. Žlutá barva a prsten jako hlavní motiv se mi velmi líbí. Kniha má heboučký přebal a pod přebalem se skrývá stejná obálka přesně tak, jak jsme zvyklí.

-

Jelikož se série Cizinka řadí mezi mé oblíbené, nemohla mi tato série o Lordu Johnovi chybět ve sbírce. Bohužel jsem doposud sice nečetla první díl o tomto hrdinovi, ale naštěstí to ničemu neškodilo. Stačí pokud si přečtete předchozí díly Cizinky, pro tento díl je nezbytné mít přečtený třetí díl Mořeplavec či budete mít alespoň zhlédnuté všechny série seriálu.

Lord John Grey je velmi sympatická postava, která klasickými díly série Cizinka tak nějak proplouvá. Autorka se mu proto rozhodla věnovat další tři knihy, které vypráví jen o jeho osudech. Lord John a bratsrtvo čepele se zabývá okolnostmi smrti Johnova otce, který se měl zabít. Jednoho dne se nalezne list z otcova posledního ztraceného deníku a Johna to popudí k tomu, že začne pátrat, co se vlastně stalo.

Jamie Fraser v této knize je! Hurá pro všechny jeho příznivce, včetně mě. I když by ho samozřejmě mohlo být daleko víc. Jamie již není ve vězení ale odpracovává si své vyhnanství na panství, kde se zrovna truchlí po tragické smrti mladé Genevy, která zemřela při porodu. Lord John vzpomíná na mladou dívku, kterou znal a lituje jejího nešťastného osudu. Kromě toho ale může zase spatřit Jamieho, což v něm vyvolává neskutečné pocity.

John se zmítá mezi svými city a v této knize ho čeká nejen těžký úkol. John prožívá milostný vztah s Percym, se kterým se tajně setkává. uvědomuje si rizika, která takový vztah obnáší, ale nemůže si pomoci a s mladíkem se potají schází. Přiznám se, že číst milostné scény mezi dvěma muži pro mě byla premiéra. Diana se bez okolků pustila do LGBT tematiky a nebála se popisovat vztahy mezi muži a jejich vzájemné pocity. Zároveň se opět držela i historických faktů a nebojácně popisovala dobu, kdy přiznat takový vztah by byla společenská sebevražda.

Musím se přiznat, že jsem ke knize sedla a přečetla třetinu na posezení. Kniha se čte nesmírně dobře a díky tomu ji máte celkem rychle přečtenou. Ale je vhodná spíše pro milovníky celé série Cizinky. Kdybyste chtěli číst tuto sérii bez přečtení předešlých dílů Cizinky nebo neviděli seriál, asi by vás série o této postavě nenadchla.

Postava Johna je velmi zajímavá a je škoda, že se mu Diana pořádně nevěnovala v klasické sérii, ale na druhou stranu nám to vynahradila v těchto samostatných příbězích, které se točí jen o něm.

Lord John a bratrstvo čepele je napínavým historickým čtením, které okrajově čtenáře seznamuje s okolnostmi smrti otce Johna. Ovšem pokud čekáte napínavou kriminální knihu, jste na omylu.

Nejvíce mě bavily scény s Jamiem a potom samotná bitva, která mi přišla velmi zajímavá a příjemně změnila sled událostí v knize.