Recenze - V šedých tónech grafický román

 Grafický román podle úspěšného románu


Autor: Ruta Sepetys
Orig. název: Between shades of gray: The graphic novel
Rok: 2021, v ČR: 2023
Počet stran: 160
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Petr Eliáš
Moje hodnocení: ✶✶✶✶✶

Barevná komiksová adaptace slavného historického románu.

Píše se rok 1941. Lině je patnáct let a těší se, že po prázdninách půjde na uměleckou školu. Jednoho večera do jejího domova ale vtrhne sovětská tajná policie. Linu, jejího brášku i jejich maminku čeká deportace do pracovních táborů na Sibiři. Dívka musí v nelidských podmínkách bojovat o svůj život i o životy všech, které miluje. Přitom tajně schraňuje vzkazy v podobě kreseb s nadějí, že je jednoho dne někdo objeví a vyjde najevo, jakým peklem si lidé v pracovních táborech museli procházet.

POSTAVY:
Lina - patnáctiletá dívka, která ráda kreslí
Andreas - chlapec, který je stejně jako Lina převezen do tábora, předstírá postiženého, aby mohl zůstat s matkou

OBÁLKA  A ILUSTRACE:
Grafické romány vytvořené na základě románové předlohy jsou za mě velmi povedené, u tohoto konkrétního nemohu hodnotit jinak, než plným počtem hvězd, jelikož jednotlivé kresby jsou mimořádně povedené. Kresby jsou sice barevné, přesto z nich cítíte šedavý pocit temnoty. Atmosféru se autorům podařilo vytvořit naprosto skvěle. 


MOJE HODNOCENÍ:
Musím se přiznat bez okolků, že jsem nejslavnější román Ruty Sepetys V šedých tónech zatím stále nečetla. Mám od autorky přečtené její poslední dvě česky vydané knihy, a jelikož jsem si autorčinu tvorbu zamilovala, sáhla jsem prozatím alespoň po grafické podobě její první knihy.

Historické romány velmi ráda vyhledávám, ač příběhy se silným tématem mě vždy dojmou, sahám po nich celkem často. Knihy Ruty jsou vždy napsané na základě skutečných událostí a po velké řadě rešerší, takže nejen, že dostanete do rukou skvěle napsaný román, dozvíte se i o událostech z minulosti o kterých se příliš nemluví. 

V šedých tónech je příběh odehrávající se za 2. světové války, ale nebojte, nejedná se o žádný další příběh z Osvětimi nebo jiného koncentračního tábora, nýbrž o příběh litevské rodiny, která byla rozdělena a poslána do pracovních táborů na Sibiři. Že jste o tom něco málo někdy slyšely, nebo nic? Nebojte, jsem na tom dost podobně. Nejsou tu plynové komory, hlavy oholené do hola, za to strach, bolest, zima, hlad, strašné podmínky, a úmorná práce, to tu je denní chleba. 

Lina je dívka s velkým talentem, která je společně se svou matkou a mladším bratrem deportována do pracovního tábora. Netuší proč se ocitla v táboře, ani jak dlouho to peklo bude trvat, ale snaží se ze všech sil přežít. Svými kresbami se snaží zkontaktovat svého tatínka, který byl též zadržen. 

V šedých tónech vás barvitě přenese do drastických dní hlavních hrdinů. Budete s nimi cítit každý škrábanec, odřeninu, ale také žal a hlad. Přála jsem Lině a její rodině, aby se jim podařilo vyváznout živí. V knize nechybí ani drobná milostná zápletka, kdy se Lina zakouká do chlapce, který byl s nimi deportován.

Po přečtení grafického románu jsem si musela dohledávat další informace, jelikož se o historickém pozadí leta mlčelo. Jsem ráda, že autorka po tomto tématu sáhla a předvedla ho čtenáři. Kresba grafického románu je sice barevná, přesto z ní čiší atmosferická temnota. 

Utrpení, kterého se těmto lidem dostalo, rve srdce. Spousta zbytečného umírání, krutosti, bolesti. Zároveň ale sledujeme nesmírnou sílu člověka, a co vše jsme schopni přežít. 

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Marti a Albatrosmedia. V šedých tónech grafický román zakoupíte na e-shopu se slevou! 

Žádné komentáře

Albatros