Recenze - Stella

Autor: Takis Würger
Orig. název: Stella
Počet stran: 208
Nakladatelství: Host
Překlad: Iva Kratochvílová
Moje hodnocení: ✶✶

Píše se rok 1942. Do Berlína přijíždí Friedrich, tichý mladík původem od Ženevského jezera. Ve výtvarné škole se tu setkává s Kristin, která ho vodí po tajných jazzových klubech a pije s ním koňak. Dostane od ní první polibek a může si vedle ní namlouvat, že válka je někde daleko. Jednoho rána mu však Kristin zaklepe na dveře zraněná a přizná, že mu neřekla pravdu. Ve skutečnosti se jmenuje Stella a je Židovka. Gestapo ji odhalilo a nutí ji k ďábelské dohodě: budeli udávat ukrývající se Židy, zachrání své rodiče. Přistoupí Stella na tento návrh, nebo odmítne?

Příběh z nacistického Německa založený na skutečných událostech nastoluje dilema, zda má člověk zradit raději sám sebe, nebo vlastní rodinu.

Stella (Kristin) - židovka s modrýma očima a světlými vlasy, dlouho skrývá kým je
Friedrich - je velmi naivní, dobrovolně odjel do Berlína, má bohatého otce, jeho matka ho nutila kreslit

Světové i česká obálka knihy nese v základu totožnou fotografii Stelly, ze které přímo čiší, že pochází z válečné doby. Sériový odstín knize dodává historický podkres.

Příběhů z 2.světové války je velké množství. Sama jsem se k tomuto žánru dostala až dost nedávno a knihy s touto tematikou jsem začala hltat. Nedávno vyšlá kniha Stella mě velmi zaujala svou anotací, která slibovala příběh židovské dívky, která zradila svůj vlastní lid.

Stella je velmi tenká kniha, jejíž ústřední hrdinka je Stella Goldschlagová, které se přezdívalo "blonďatý jed". Tato žena žila s blonďatými vlasy a modrýma očima skrývala svůj původ až do dne, kdy ji gestapo odhalilo. Namísto popravy se s ní ale domluvili na dohodě - Stella ochrání svou rodinu tím, že bude udávat ostatní židy. Ovšem i po popravě jejích rodičů Stella nadále udávala nešťastné židy. Dodnes není zcela jasné, kolik Židů tato žena udala, hovoří se o několika stech až několika tisících mrtvých, přesné číslo nebudeme zdát asi nikdy.

Osudy Stelly Goldschlagové pro mě byly před touto knihou naprostou neznámou, proto jsem ráda, že jsem se o knize dozvěděla a rozšířila si tak obzory. Ovšem zde musím bohužel s chválou končit. Kniha má poutavě napsanou anotaci, ale její zpracování je horší. Číst Stellu mě naprosto nebavilo, z knihy jsem nevyčetla žádné emoce přestože Stella má prožívat milostný vztah s Friedrichem, jejich vztah byl tak špatně popsaný, jako už dlouho nic jiného.

Kniha je velmi tenká, má sotva dvě stě stran, je rozdělena po kapitolách, které jsou označený měsíci, ve kterých se děj odehrává. Každá kapitola obsahuje zhruba stránku faktů, které na děj nemají přílišnou váhu. Který měsíc se narodil Paul McCartney, kdy byla vystavena říšská dálnice ale pak také válečné okamžiky, jako atentát na Heydricha nebo srovnání Lidic se zemí. Tyto fakta byly velmi zajímavým dokreslením doby a osobně si myslím, že spolu s anotací tvoří to nejzajímavější, co kniha může nabídnout.

Mohl bych se pokusit na ni zapomenout. Život z nás dělá lháře.

Většina knihy je jen přímá řeč mezi hrdiny a celý jazyk je velmi jednoduchý. Krátké věty, strohé vyprávění a žádná psychologie postav. Autor se nezabýval přílišným popisem a tak na mě celá kniha působila tak, jako by ji napsalo snad ještě dítě nebo velmi mladý člověk. Někdo, kdo není vypsaný a nemá potřebu čtenáři dokreslit své představy. Nebo má druhá teorie je, že kniha není plnohodnotným románem, ale buď jen podkladem pro budoucí knihu nebo povídkou. Kniha je navíc vyprávěna z pohledu mladého naivního kluka Friedricha, který se během války odebere do Berlína s jistou dětinskou představou. Jeho pohled na věc mi přišel naprosto zcestná.

Z těchto důvodů jsem z knihy nedostala žádný emoční dojem. Jediné, co mě jistým způsobem vracelo do hrůz války byly reálné zprávy o Židech na konci každé kapitoly. Neznámé postavy ve mě vyvolali více pocitů, než Stella nebo Friedrich, kteří byli aktéry celé knihy.

Za mě bohužel velké zklamání. Pokud se o Stelle chcete dozvěděl více, přečtěte si nějaký životopisný článek raději než tuto knihu. Námět rozhodně skvělý, ale bohužel kniha nevyužila svůj potenciál.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Aničce a Hostu. Stellu zakoupíte na jejich eshopu se slevou!