Recenze - Náš Coney Island

Více než 20 let ukradených chvil lásky | 20 let bolesti a štěstí | Milostný příběh vyprávěný jazykem, který vás okouzlí

Autor: Billy O´Callaghan
Orig. název: My Coney Island Baby
Počet stran: 216
Nakladatelství: Paseka
Překlad: Petr Eliáš

Už dvacet pět let se každý měsíc setkávají na brooklynském Coney Islandu, kde spolu stráví den. Michael a Caitlin znají navzájem každou svou vrásku, vědí, co znamená to které drobné gesto, přesto je mezi nimi mnoho nevyřčeného. Kdysi na sebe narazili v jednom baru a od té doby věděli, že k sobě svým způsobem patří. Jenže doma na ně čekali jiní partneři, které nešlo opustit. Poslední setkání v omšelém hotelu přináší otázku, zda to tak musí zůstat napořád.
O’Callaghanovi se neokázalým stylem podařilo zachytit příběh hluboké lásky, jako by věděl, že všechny velké příběhy vypadají na první pohled nenápadně. Velké kouzlo románu tkví také v jazyku a struktuře, zde O’Callaghan mistrovsky zúročil své povídkářské zkušenosti. Román mu přinesl úspěch u kritiky i čtenářů a pověst nového irského literárního objevu.

Michael - zamiloval se do Barbary a vzal si ji, jejich manželství dostalo zásadní trhliny
Caitlin - ve dvaceti se provdala bez lásky za Thomase a zůstala ženou v domácnosti
Barbara - manželka Michaela, která ho velmi milovala ale jejich cit ztratil na síle
Thomas - manžel Caitlin, snaží se svou ženu zajistit a být dobrý v práci

Kniha získala několik různých provedení obálky, které mají na svém pozadí fotografii. Paseka ale přišla s originální ilustrovanou podobou, která se mi z daných obálek líbí rozhodně nejvíce. Ostatní bych přešla, ale tato kniha mě zaujala právě svou obálkou.

Pravda jejich života bledla a pak se rozplynula, takže bylo stěží poznat, kdo umírá a kdo je stižen kletbou žít dál.

Před pár týdny vyšla kniha Náš Coney Island, jejíž obálka obletěla sítě. Právě svou krásnou a zajímavou obálkou mě nalákala se podívat po anotaci, která zní jako to pravé pro mě.

Náš Coney Island je příběh o lásce dvou lidí, dvou ztracených lidí, kteří poznají svou osudovou lásku až poté, co už jsou jejich životy svázány jinde. Michael a Caitlin nedokáží opustit své polovičky ale zároveň nejsou schopni opustit sebe. Proto volí docela zoufalý krok - každé první úterý v měsíci  se potkávají v Coney Island a ten den patří jen jim.

Celých dvacet let žijí ve lži. Jejich životy určitým způsobem plují dál. Jsou stále ve svých manželstvích a přesto mají závazek sami k sobě. Ačkoliv děj v příběhu plyne, obsahově je to spíše o jejich životních ranách než o tom, co se jim v jeden či druhý den děje. Kniha nemá přímé časové určení ale tipovala bych to na padesátá či šedesátá léta minulého století.

O trhlině, kterou v sobě měla, vlastně vůbec nevěděla, dokud ji on nezačal zaplňovat.

Příběh rozprostřený na lehkých dvou set stranách není napsaných zcela jednoduše. Kniha má celkem osm dlouhých kapitol, kdy s hrdiny prožíváme přítomnost ale také minulost. Právě neorganizované skákání v ději může být pro někoho náročné. V jednu chvíli jsme s hrdiny na jejich úterním setkání a ve druhý okamžik jsme u nich doma a poznáváme jejich partnery.

Musím říct, že mě kniha bavila a cítila jsem z ní lásku i trápení. Autor napsal velmi citlivý a melancholický příběh. Ale na druhou stranu musím přiznat, že se vůbec nedokážu ztotožnit s Caitlin. Čím více o této hrdince přemýšlím, tím více je mi nesympatická. Caitlin se ve dvaceti provdala za Thomase, muže kterého nemilovala. Nedokázala jsem proto pochopit, že nadále setrvávala v tomto svazku.

Naopak Michael mi přišel neuvěřitelně zajímavý. Vzal si Barbaru, kterou velmi miloval. Z této lásky se jim narodil nemocný synek, který ale bohužel zemřel a to jejich vztah nesmírně porušilo. Už se s tím nedokázali vyrovnat a jejich láska odešla s jejich synkem.

Náš Coney Island bych určitě doporučila všem, kteří mají rádi květnatý jazyk a bolestivý příběh.

Jednou z nejhorších věcí, s nimiž se museli vyrovnat, byla doslovnost konce.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Lukášovi a Pasece. Náš Coney Island zakoupíte na jejich eshopu se slevou!