Recenze - Lord John a Ďáblovy ruce

Série: Lord John
Pořadí: #4 (povídky)
Rok: 2007, v ČR: 2019
Počet stran: 328
Nakladatelství: Omega (Naše nakladatelství)
Překlad: Kateřina Heřmanová

Diana Gabaldon, autorka série Cizinka, která se dostala na čelní příčky žebříčku bestsellerů New York Times, přináší tři fascinující příběhy o válce, intrikách a špionáži, v nichž vystupuje jedna z jejích nejpopulárnějších postav: lord John Grey.

V povídce Lord John a Klub pekelného ohně zahlédne lord John ve dveřích klubu pro gentlemany neznámého muže – a rozruší ho zoufalá prosba, aby se setkali v soukromí. To je impulz, který lorda Johna zavede do bludiště politické proradnosti a do rukou nebezpečného zhýralého utajeného spolku. V novele Lord John a sukuba se angličtí vojáci, kteří bojují v Prusku, děsí smrtícího stvoření, které se zjevuje v noci. Lord John je povolán, aby celou záležitost prošetřil, a brzy si uvědomí, že ze všech přízraků, které člověka straší, není žádný děsivější než ten, který vychází přímo z lidského srdce. V novele Lord John a přízrak vojáka se lord John náhle ocitá uprostřed vyšetřování záhadného výbuchu děla na bitevním poli. To ho nakonec přinutí, aby se utkal s vlastními přízraky – a zdrcující možností, že mezi důstojníky ozbrojených sil Jeho Veličenstva se ukrývá zrádce.

Nikdo nemohl mít podezření, že pod uniformou skrývá pohmožděné a potrhané tělo a v hrudi cítí prázdnotu.

Série Lorda Johna obléká svůj původní obleček, z čehož mám nesmírnou radost, jelikož ty obálky jsou mimořádně povedené. Jednoduché ale hezké, což mám přesně ráda. Navíc spolu na poličce vypadají skvěle.

Sérii Cizinku miluji, takže jsem od Diany musela zkusit i její sérii o postavě Lorda Johna, který v původní sérii nedostal velký prostor. A je to zkrátka Diana, její styl psaní je pro mě návykový a je to další autorka, od které bych si přečetla i nákupní seznam.

Lord John a ďáblovy ruce je sbírka novelek k celé doplňkové sérii o Johnovi. Součástí je i předmluva, ve které se Diana rozepisuje, jak si John proklestil cestičku k vlastním knihám. Původně to měla být pouze jedna z postav ze série Cizinka. Diana dostala nabídku napsat povídku pro sborník historických detektivek. Diana se chvíli rozmýšlela, o čem psát. Měla rozepsanou Cizinku a neměla čas zkoumat jiné období. Jenže psát o Jamiem nebo Claire psát nemohla, protože by celou povídku nemohla zakomponovat do série. A pak ji napadl John. A tak vznikla první novelka o Lordu Johnovi a klubu pekelného ohně

Sbírka obsahuje celkem tři novely. Klub pekelného ohně, Sukuba a Přízrak vojáka. Lord John a Sukuba vznikla jako součást dalších novelek pro velkou sbírku. Lord John a přízrak vojáka vznikla speciálně pro tuto knihu a nikde jinde nebyl publikována. Dějově zapadá mezi Bratrstvo čepele a Skotského vězně. Vzhledem k tomu, že se jedná o krátké novely, nebudu se rozepisovat o ději.

Nuda byla největším nepřítelem vojáka, větším než dělové koule, bajonety a nemoc.

Osobně bohužel musím zkonstatovat, že jsem ze sbírky spíše zklamaná. Ačkoliv byly jednotlivé náměty novelek zajímavé, bohužel mě příliš neoslovily. Je možné, že to bylo krátkým obsahem, jelikož jsem i Diany zvyklá na větší rozsahy a delší popisy. Toto mi přišlo velmi strohé a měla jsem problém se začíst.

Pokud jste doposud nečetli nic od Diany Gabaldon, určitě nezačínejte touto knihou. Ovšem není nutné mít přečtené předchozí díly o Lordu Johnovi, které jsou spíše oddechovou četbou. Postavu Johna mám ráda a jsem ráda, že dostal více prostoru díky jednotlivým knihám. Pokud ale máte přečtené všechny knihy, které doposud vyšly, povídky oceníte jako doplnění série. Nejedná se totiž o pokračování. Jednotlivé povídky jsou datovány, takže se důkladnému čtenáři snadno zařadí mezi jednotlivé knihy, které doposud vyšly.

Příběhy Lorda Johna zaujmou fanoušky série Cizinky nebo také příznivce historických detektivek. Za mě je tato sbírka nejslabší z celé série ale jako celek tvorbu Diany Gabaldon rozhodně doporučuji.

Může být vzpomínka vskutku pohřbená, když její ztělesnění stále žije? Na mrtvého by mohl zapomenout, ale ne na někoho, kdo je pouze nepřítomný.