Recenze - Zlatá klec

Orig. název: Gilded cage
Název série: Temné nadání
Rok: 2017, v ČR: 2019
Počet stran: 384
Překlad: Milena Hordinová

Dekadentní vize Anglie, ve které se mísí magie se syrovostí, láska s krutostí a intriky se statečností. První díl dystopické série.
Svět je v rukou Mocných. Díky magické Síle ovládají politiku, obchod, toky peněz i životy obyčejných lidí. Ti, kteří mezi elitu nepatří, musí nastoupit na desetileté nucené práce. V naději, že zůstanou pohromadě, chtějí Hadleyovi nastoupit do služby společně se svými třemi dětmi. V den odjezdu je však šestnáctiletý Luke poslán do jednoho z nejhorších pracovních táborů v zemi. Zbytek rodiny odjíždí do přepychové sídla Jardinů, nejmocnější rodiny v Anglii. Zatímco Luke přežívá ze dne na den, jeho sestry si užívají luxusu i nebezpečného přátelství se členy rodiny Jardinů. Všichni však stále myslí na jediné: jak uprchnout ze zlaté klece a být opět spolu…

"Nesbližuj se s žádným z nich. Jedině tak může být člověk jako my v bezpečí. Předstírej, že nic nevidíš, nic neslyšíš, a dělej svoji práci."

Luke - bratr Albi, který je jako jediný poslán do Millmooru, nejhoršího pracovního tábora
Albi - osmnáctiletá dívka, která se vzdala možnosti jít studovat vysokou školu proto, aby mohla nastoupit na desetileté nucené práce se svou rodinou
Liberty "Libby" - dcera Gavara a jeho služebné Leah
Gavar - otec Libby
Daisy - desetiletá sestřička Luka, v domě dostala na starosti Gavarovu dceru Libby
Silyen Jardine - bratr Gavara

OBÁLKA
První, co na knize musím pochválit, je rozhodně obálka, která zobrazuje přesně to, co slibuje anotace. Dystopická Anglie na pozadí. Dívčí ruka v popředí působí velmi tajemně a zároveň ve mně vzbuzuje zvědavost. Navíc vše zdobí zlaté písmo.

-

Miluji Anglii a dystopické příběhy ráda vyhledávám, takže jsem jsem zaslechla o této knize, okamžitě jsem po ní zatoužila. Navíc ji Míša z Radši knihu neskutečně chválila, takže jsem si ji nemohla nechat ujít.

Ve Zlaté kleci, prvním díle dystopické trilogie poznáváme ústřední hrdiny příběhu - rodinu Hadleyových. Matku lékařku, otce automechanika a jejich tři děti. Albi, Luka a nejmladší Daisy. Hned v úvodu se děti dozvídají, že se jejich rodiče rozhodli vydat na deset let nucených prací. A jelikož jsou nezletilí, musejí s nimi. Jenže v den odjezdu je čeká překvapení: Všichni až na Luka jsou posláni na domluvené místo do domu Mocných, ale Luka poslali do nejhoršího pracovního tábora - do Millmoru.

Anglie se řídí jasným pravidlem: Kdo má sílu, je mocným. Co je to ta síla? Hrdinové obdaření touto schopností dokáží různé věci od rozkvetlého stromu, přes vytvoření iluze až k možnosti zapomnění. O těchto schopnostech je v knize zatím jen nastíněno, ale věřím, že se v dalších dílech daleko více rozvine. Británii vládne rod, který se s ničím příliš nepáře. Gavar je následník, který má nemanželskou dceru se služebnou Leah, která hned v prologu umírá právě jeho rukou.

Každý, kdo se v tomto světě narodil do obyčejné rodiny, je nucen jít na nucené práce, kde musí deset let pracovat bez jakýchkoliv lidských práv. Pracovní tábory jsou také různé. Právě Luke je poslán do nejhoršího pracovního tábora. Ovšem po odpracování jsou lidé svobodní a mohou povýšit na lepší pracovní pozici, než kterou měli před deseti lety. Do těchto táborů musí nastoupit každý včetně dětí. Záleží na rodičích, zda počkají do jejich zletilosti, nebo je vezmou s sebou jako děti.

Série Temné nadání se odehrává v blízké budoucnosti, ovšem pokud jste čekali, že se dozvíte jak se Anglie dostala až k pracovním táborům, jste na omylu. Autorka jaksi opomenula více o historii napsat. Ovšem pokud si to nechává do dalších dílů, budiž jí odpuštěno. V této knize není v ústřední úloze láska mezi dvěma lidmi, nebo co horšího milostný trojúhelník. Cit lásky je tu pouze zlehka nastíněn.

Zalil ji pocit ponížení a studu. Nestála před tímto mužem jako chytrá, bystrá a poměrně atraktivní dívka, ale jako služebná. V tu chvíli ji napadlo, že tohle je na nucených pracích ta nejhorší a nejrutější věc. Vezmou ti všechno, co tě dělá tebou samým, a spotaví tě před někoho, koho bys mohla za normálních okolností milovat a kdo by mohl milovat tebe.

Ve Zlaté kleci dostává velký prostor právě Luke, který se v Millmooru dostává do tzv. klubu. Právě Luke v této knize během pár týdnů neskutečně dospěje a jeho postava dostává velký vývoj. Ovšem autorka se o jednotlivých charakterech příliš nerozepisuje. V knize jde zejména o děj celkový, než co cítí jednotlivé postavy a co dělají každý den. V ději se vyskytuje neskutečně velké množství postav, takže se o nich autorka nemohla ani více rozepsat, jelikož je kniha docela tenká.

Kniha je rozdělena na středně dlouhé kapitole a je vyprávěna různými postavami. Jelikož se jedná o propracovaný svět, poznáváme jak rodinu Hadleyových v domě Mocných, tak se setkáváme blíže s jednotlivými postavami z rodu, až k Lukovi, který je v samotném Bohem zapomenutém místě Anglie. Potenciál tohoto tábora je velmi silný, a já jsem hodně zvědavá, co se stane dál.

Už od prologu mě kniha nesmírně vtáhla do děje. Akcí nabitý prolog, který nám ukazuje nešťastnou matku bojující o svobodu své dcerky nakonec končí tragicky. A hned další kapitola začíná u šestnáctiletého chlapce, který řeší školu aniž by tušil, že o několik hodin později se jeho život změní. Z prvního dílu nové série jsem spíše nadšená. Moc se mi líbila snaha rodiny být spolu. Zároveň mě bavilo sledovat co se děje na více místech zároveň. Na druhou stranu chápu, že to může hodně lidí mást. Hlavně pokud knihu nečtete v jednom kuse, je potom horší rozpomenout se o všech postavách, kterých je v této spíše útlé knize.

Zlatá klec se hodně zabývá politikou a intriky kolem ní. Ovšem mimo to je tu také magie. Věřím, že si autorka rozehrála tento příběh jak nejlépe uměla, a že nás v dalších dílech pěkně mile překvapí.  Závěr byl na jednu stranu očekávatelný, na druhou stranu nezbytný. Zlatá klec má nesmírně zajímavý námět a rozhodně ji řadím k lepším dystopiím, která by vám neměla uniknout.  Má nějaké mouchy, ale ty jsem jí ráda prominula. Nemohu se dočkat druhého dílu.

"Dočetl jsem už všechny," řekl Silyen. "Tohle byla poslední."
"Poslední?" ušklíbla se Euterpa. "Ani takový knihomol jako ty není schopný přečíst všechno, co takhle knihovna obsahuje. Prostě jsi to vzdal. Ani se ti nedivím, protože takhle knížka je dost nezáživná."

Za poskytnutí knihy k recenzi moc děkuji AlbatrosmediaZlatou klec si můžete pořídit na jejich eshopu zde.