Recenze - Jak být šťastný

I MALÉ VĚCI DOKÁŽOU VELKÉ ZÁZRAKY


Autor: Eva Woods
Orig. název: How to be happy
Pořadí v sérii: #
Rok: 2017, v ČR: 2018
Počet stran: 328
Nakladatelství: ikar
Překlad: Nikola Jurníková
Moje hodnocení: ✶✶✶✶

Annie se topí ve smutku už tak dlouho, že zapomněla, co vlastně znamená být šťastný. Všechno se změní, když potká Polly – veselou, plnou dobré nálady a radosti. Polly má ten nejsilnější důvod, proč žít tak, jako by každý den měl být její poslední. Umírá totiž na rakovinu a lékaři jí dávají tři měsíce života. Polly a Annie uzavřou nečekané a silné přátelství a skrze malá i závažnější rozhodnutí se ukazuje, že štěstí není tak nedosažitelné, jak se ještě před nedávnem zdálo. Ale sotva se Annie začne konečně stavět na nohy, je to naopak Polly, kdo bude potřebovat ukázat cestu…

"Když umíráš, lidi tě opravdu poslouchají. To je jedna z výhod. Třeba někoho inspiruji, aby žil šťastně."


POSTAVY:
Annie - byla štastná a spokojená, ale její život nabral nečekané obrátky
Polly - má nádor na mozku a zbývají jí tři měsíce života, je plná optimismu 
George

OBÁLKA:
Česká verze dostala vlastní obálku, která se mi líbí. Na první pohled je velmi zajímavá a hned je patrné, že se jedná o román pro ženy. Mám ráda modré knihy. 

FILMOVÉ HODNOCENÍ:
-


MOJE HODNOCENÍ:
Přiznám se, že jsem chvíli nad čtením této knihy váhala, jelikož jedna z hrdinek trpí rakovinou. Toto téma se mě velmi dotýká, a i když je to stále ještě hodně čerstvé, nakonec jsem se rozhodla dát této knize šanci. 

Polly a Annie jsou velmi odlišné ženy. Polly je veselá, usměvavá zatímco Annie je smutná stejně, jako barva jejího šatníku. Obě třicátnice se seznamují v nemocnici, a ačkoliv to ani jedna zprvu neplánuje, spřátelí se. Annie šla do nemocnice za svou maminkou, které ačkoliv ještě nebylo ani šedesát, má velmi pokročilou formu demence. Dokonce už nepoznává ani vlastní dceru. Polly má nádor na mozku a zbývá jí jen něco okolo tří měsíců. Mladá žena se ale stále usmívá a odmítá se šetřit a nebo zbývající dny probrečet. Je rozhodnutá žít naplno. I z tohoto důvodu se rozhodne Annie pomoct a rozveselit ji. Stanoví si to jako jednu velkou výzvu, kterou zdolá. 

Annie si Polly velmi rychle oblíbí. Sama se konečně začíná probírat ze smutku, ve kterém roky žila. Byla šťastně vdaná, ale její chlapeček zemřel na syndrom náhlého úmrtí. Jeho smrt ji položila na lopatky a to pohřbilo i její manželství. Kromě toho, že se její manžel zamiloval do její nejlepší kamarádky. Annie se uzavřela do sebe a přestala žít. Ovšem díky Polly se začíná probírat k životu. 

Rakovina. Nemoc, která ročně usmrtí velké procento lidské populace. Je to nemoc, s níž žije vlastně každý, jen ne všem se vzbudí. Jak být šťastný není žádná příručka na štěstí, ale naopak kniha o životě a o odvaze jít dál i když to není dvakrát jednoduché. Polly nemá naději na uzdravení a přesto bojuje ze všech sil. Nevzdává se, což se mi na ní líbilo. Ona nám v knize doslova odchází před očima. Pomalu s ní prožíváme její bezmoc, když nemoc postupuje. A zatímco Polly pomalu odchází, Annie se vrací do života. 


"Nebojte se. Výrazné změny nálad jsou normální. Prožívá příliš mnoho emocí najednou. Umírá, ale zároveň se snaží ze všech sil žít. Pravidla, která znala předtím už neplatí. Musí se přizpůsobit."


Nechápejte mě špatně, Annie se rozhodně neraduje z tragického osudu své nové kamarádky, naopak. Nedovede si představit, že jednoho dne přijde konec. Díky Polly začala 100 denní výzvu za jejím šťastným já. Každá kapitola je nadepsána jako jeden den a u něj podnadpis s tím, co ten den udělala - čím se přiblížila ke svému šťastnějšímu já. 

Kniha byla nesmírně čtivá. Šla jsem do ní s vědomím, že budu plakat, a brečela jsem. Nečekané přátelství dvou mladých žen. Polly celý život všechno odkládala na později až do chvíle, kdy zjistila, že už žádné později nebude. Velmi mě mrzel její osud. Ovšem nebýt jejího neštěstí, asi by se Annie nikdy nevzpamatovala. Nebo rozhodně ne tak rychle. Obě přátelství dvěma ženám něco dalo a to se mi moc líbilo. 

Jak být šťastný doporučuji všem, kteří si chtějí nad knihou poplakat. Nebojte se jí, protože v sobě nese poslání o lepším životě, o odvaze a síle přátelství. V této knize je také lehká romantika, kterou jsem moc ráda uvítala. Pokud si přečtete anotace, dozvíte se v podstatě děj knihy, který není příliš obsáhlý, jako zajímavý a čtivý. 

"My dvě jsme se hledaly, až jsme se našly, Annie Hebdenová. Já umírám a ty si nejspíš přeješ, abys umírala taky."



Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Euromedii. Knihu Jak být šťastný ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou!


Žádné komentáře

Albatros