Recenze - Kosti v srdci

Jizvy na duši a na srdci dokáže uzdravit pouze láska

Autor: Colleen Hoover
Orig. název: Heart Bones
Rok: 2020, v ČR: 2022

Beyah se nemůže dočkat, až nechá minulost za sebou a vydá se na cestu k lepším zítřkům. Od vysněné budoucnosti ji dělí jen dva krátké měsíce. Dokud nečekaná smrt nezpůsobí, že Beyah nemá v kam jít. A tak je nucena strávit zbytek léta na poloostrově v Texasu s otcem, kterého sotva zná. Beyah má v plánu držet se při zemi a nechat léto hladce plynout, její nový soused Samson jí ale tento plán překazí. Samson a Beyah nemají na první pohled nic společného. Ona pochází z chudé rodiny bez vyhlídek, on je bohatý a privilegovaný. Jedno však mají společné: oba je přitahují smutné věci. Což znamená, že jsou přitahováni jeden k druhému...

Beyah - neměla na růžích ustláno, její život byl plný překážek, přesto se rozhodla k zásadnímu kroku, může se zdát pro ostatní hrubá, ale spíš ji život naučil být opatrnou, nevěřit a hlavně se nespoléhat na ostatní, a především, očekávat od ostatních jen to nejhorší
Samson - setkání s Beyah neproběhlo zrovna dvakrát šťastně, nicméně oba mají zlomenou duši

Domov pro mě bylo nějaké mytické místo, které jsem zatím jen marně hledala.

Vím, že hodně lidí si zamilovalo tuto obálku, která je původní, ale mně osobně příliš neoslovila. Rozumím jejímu významu, chápu proč je u této knihy, ale osobně ji považuji za nejslabší z originálních obálek. Přesto jsem asi ráda, že zůstala u českého překladu tato, a nedělala se nová.

Colleen Hoover patří k mým oblíbeným autorkám, a její novinka je mou jedenáctou přečtenou knihou v pořadí. Každý rok pravidelně sahám po jejích knihách, a jsem moc ráda, že rok co rok se u nás její knihy překládají. Letošní rok nebude výjimkou, ba naopak, letos se dočkáme hned dvou nových překladů.

Přitažlivost vede k důvěrnosti a důvěrnost k lásce, a s ničím z toho jsem se nechtěla zaplést. Naučila jsem se vypínat svůj zájem stejně rychle, jako se ve mně sepnul.

Kosti v srdci jsou po nějaké době Colleeninou typickou young adult knihou, kde máme dva mladé hrdiny, kteří mají svá tajemství, své bolístky na duši. A tak nějak zjišťují, že společně to bolí o něco méně. Beyah a Samson jsou dva hrdinové, kteří se nějak začnou potkávat, a sbližovat se. Ani jeden z nich neplánuje vztah, mají své závazky, které končí s koncem léta. Možná proto začnou vyhledávat vzájemnou blízkost.

Hlavní hrdinka Beyah je dívka, se kterou se život nemazlil. Vyrůstala po boku matky závislé na všem možném, jen ne na vlastní dceři. Beayh tak byla odmalička nucena starat se sama o sebe. Proto se není možné divit její reakci na smrt matky, která se na začátku příběhu předávkovala. Je nucena hledat azyl u otce, kterého několik let neviděla, a který nemá o její situaci sebemenší ponětí. Beyah nikdy od lidí nedostala nic zadarmo, odmalička byla zvyklá na to, že se k ní lidé, a muži zejména, chovali hnusně. Jakmile začala dospívat, muži v jejím okolí v ní začali vidět jen objekt, nikoliv lidskou bytost. Proto od nikoho neumí očekávat nic dobrého.

Laskavost se vám nikdy nedostane pod kůži tak, jako když vám někdo ublíží. Ubližování poskvrní vaši duši tak, že z ní tu špínu nikdy nedostanete. Zůstane tam navždycky.

Letní příběh Kosti v srdci přináší dva zlomené charaktery, kteří se svými osudy bojují, přesto nenachází štěstí a radost. Opět je to čtivé, autorka vás perfektně vtáhne do děje, a vy v jejích slovech poznáváte starou dobrou Colleen. Hlavní hrdinky mi bylo opravdu hodně líto, a opět smutná pravda, že podobných osudů je na světě více. Samson byl od začátku opředený tajemstvím a tajnostmi, on sám vám toho o sobě moc neřekne. Ale to, co skrývá, vás asi stejně jako mě, překvapí. Čekala jsem něco, ale celou pravdu jsem nerozklíčovala.

Zatímco první polovina až většina knihy je víceméně stejná, odehrává se v létě, a čtenář spolu s hrdiny okusuje letní atmosféru, závěr knihy je už v daleko svižnějším tempu. Během pár stran se odehraje několik let, což vlastně nebylo vůbec špatně. Jen bych zrovna tuto pasáž asi ráda sledovala. Závěr, no popravdě, jsem asi jediná, kdo by hrdinům přál jiný konec? Nemyslete si, mám takové konce ráda, ale tady jsem nějak chtěla jiný konec, to by mě asi překvapilo. Z toho bych pak měla chuť brečet, a byla smutná. Nebo jsem v tom zkrátka chtěla hledat něco ze Sparkse, něco, kde bych se vždy nespoléhala na tyto typy konců.

Odjakživa si všechny stránky svého života nechávám pro sebe. Tajnosti jsou moje jediná životní pojistka.

Líbilo se mi, že název Kosti v srdci byl v knize skvěle vysvětlen a užit samotným hrdiny. Dává to všechno skvělý smysl, stejně tak s obálkou. Ačkoliv ze samotné obálky nejásám, chápu její motiv a ke knize se hodí. Po tolika příbězích si troufám říct, že jsem opět našla další společný znak pro tvorbu Colleen, a to setkávání se na balkonech. Konkrétně nebezpečně blízké balkony dvou protějších domů, což mě popravdě trošku děsí.

Řekla bych, že když se sami chováte ničemně, hledání špatnosti v těch ostatních je pro vás taktikou přežití. Soustředíte se na temnotu v nich s nadějí, že tím zamaskujete hloubku své vlastní.

Kosti v srdci je další young adult contemporary knihou, která vás chytne za srdce. Prožijete s hrdiny jedno bolestné léto, které vám dá nahlédnout do jejich zlomených duší, a pak se s nimi necháte nést na vlně lásky.

Beyo, my oba jsme byli odjakživa trosečníci na svých ostrovech. Proto jsme se dali dohromady, vycítili jsme v tom druhém stejnou osamělost. Jenže ty máš teď šanci se z toho ostrova dostat a já tě na něm odmítám držet bůhvíkolik let, než mě pustí.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Káje a Euromedii. Kosti v srdci zakoupíte na Knižního klubu nebo v Luxoru se slevou!