Recenze - Geniální přítelkyně

O síle ženského přátelství v Neapoli v padesátých letech minulého století

Autor: Elena Ferrante
Originální název: L'amica geniale
Rok: 2011, V ČR: 2016
Nakladatelství: Prostor
Překlad: Alice Flemrová

Neapolská periferní čtvrť Luzzatti (v textu však její název nikdy nezazní), padesátá léta minulého století. Právě tam a tehdy začíná příběh jednoho ženského přátelství. Jeho vypravěčkou je Elena, která už jako stará žena vzpomíná na svůj život, který byl, kam její paměť sahá, vždycky ovlivňován silnou osobností geniální Lily. Sama je přitom klíčovou postavou zas pro Lilin osud, v jejích očích je tou geniální kamarádkou naopak ona. Úhelným kamenem jejich komplikovaného vztahu je snaha obstát v mužském světě, jehož konvenční hranice jsou pro ně stejně tak svazující jako hranice jejich čtvrti plné pokrytectví a násilí.

Čtenář se v románu seznamuje nejen se dvěma protagonistkami, ale i s celým mikrokosmem neapolské čtvrti propojené hustým předivem konvencí a vášní, jehož kořeny sahají až do doby fašismu, do let druhé světové války, do světa „před Elenou a Lilou“. Vypravěčka nás sice na vzorku jedné čtvrti provede vývojem italské společnosti od poválečné chudoby až k ekonomickému zázraku šedesátých let, zasvětí nás do ideologických i přízemních sporů mezi komunisty a camorristy, ale ústředním tématem románu i celé série zůstává přátelství vzájemně odlišných hrdinek, vylíčené s až nemilosrdnou otevřeností jako systém „spojených nádob“, jako bolestné zrcadlení, jako celoživotní soupeření, jako pevné pouto, které často škrtí.
RECENZE NA DALŠÍ DÍLY TÉTO SÉRIE BUDOU BRZY

Elena Greco "Lenu" - velmi se učí a dosahuje skvělých výsledků, snaží se dohnat svou přítelkyni Lilu
Raffaella Cerullová "Lila" - geniální dívka, která se učí poslechem, odkoukáním nebo čtením knih, ač je velmi chytrá je také velmi divoká a nezkrotná
don Achille Carracci - místní boss, který děsí ostatní

České obálky k této sérii jsou velmi jiné, doma mám první české vydání, které se mi líbí nejvíce. Druhé upravené vydání, které je v lesklém paperbacku se mi nelíbí.

Když jsme na světě krátce, je těžké pochopit, v jakých pohromách má původ náš smysl pro pohromy, možná ani necítíme potřebu to vědět. Dospělí se v očekávání zítřka pohybují v přítomnosti, za níž je včerejšek nebo předvčerejšek nebo nanejvýš minulý týden, na zbytek nechtějí myslet.

SERIÁLOVÉ HODNOCENÍ:
Ač se snažím vždy nejprve vyhledat knihu před filmem/seriálem, v tomto případě jsem udělala výjimku. Nejprve jsem skoukla tři řady odvysílané natočené podle tří prvních knih. Nyní mě čeká minimálně roční pauza, než se natočí čtvrtá, poslední série.

Až vyrostu, chci se s tebou oženit.

Románová tetralogie Geniální přítelkyně vyvolala neuvěřitelnou vlnu zájmu o italskou literaturu. Před pár lety, kdy kniha u nás vyšla se stala obrovským hitem a já si knihu velmi brzy pořídila i do své knihovničky. Bohužel jsem se ke knize dostala až nyní, po více než pěti letech, co se první díl objevil na pultech českých knihkupectví. Pozdě, ale naštěstí přece.

Geniální přítelkyně je podle mě přesně ten typ literatury, který patří do povinné četby. Už od první stránky je čtenáři jasné, že nečte žádnou béčkovou literaturu, žádný medový příběh, nýbrž náročnou literaturu, u které je opravdu potřeba soustředění a pomalé čtení. V knize se nachází velké množství postav, které na začátku může čtenáře vyděsit či zmást. Ovšem nebojte, všechny postavy jsou pro celý příběh opravdu podstatné a důležité. Navíc hned na začátku knihy se nachází přehled postav s jejich rodovým za řazením.

Už je to dobrých třicet let, co mi říká, že chce beze stopy zmizet, a jenom já dobře vím, jak to myslí. Nikdy neuvažovala o žádném útěku, změně identity, nesnila o novém životě někde jinde. A nikdy ani nepomyslela na sebevraždu- Vždycky měla v úmyslu něco jiného: chtěla se rozplynout; chtěla rozptýlit každou svou buňku; nesmělo po ní zůstat vůbec nic.

Příběh vypráví sama Elena zvaná Lenu, které na začátku příběhu je kolem šedesáti let. Po pár stránkách se Lenu rozhodne začít vyprávět příběh jejího přátelství s Lilou a čtenář se tak ocitá v padesátých letech minulého století v Neapoli, která po válce žije v opravdu nuzných podmínkách. Kromě chudoby, nevzdělanosti, špíny ve čtvrti převládá hodně násilí a mafie. Lidé jsou chudí a ani ve snu je nenapadne, že by mohli ze čtvrti odejít a najít své štěstí jinde. Ani v hloubi duše se nesnaží něco ve svém životě změnit.

A právě tehdy nacházíme dvě školačky navštěvující první třídu. Blonďatou a andělsky vzezřenou Lenu a tmavovlasou, zlobivou Lilu. Obě dívky jsou nesmírně chytré. Lena je zprvu nejchytřejší ve třídě, což jejímu egu velmi lebedí, jenže záhy se začne ukazovat, že Lila je daleko inteligentnější. Nemusí se toho moc učit a sama přitom začne rozumět věcem, které někteří roky studují. Tak začíná v podstatě rivalita mezi dvěma dívkami, které se snaží vždy jedna druhou dohnat. Pro každou z nich je ta druhá geniální a právě ta, co si myslí, že ta druhá je lepší, je rozhodnutá ji dohnat

„Ať se stane cokoli, ty studuj dál.“
„Ještě dva roky, pak udělám maturitu a je konec.“
„Ne, žádnej konec, peníze ti dám, musíš pořád studovat.“
„Děkuju, jenže každá škola jednou skončí.“
„Pro tebe ne, ty jsi moje geniální přítelkyně, musíš se stát nejlepší ze všech, z kluků i holek.“

S Lilou a Lenu poznáváme podstatné události jejich dětství a postupně je necháváme dospívat. Jakmile obě dívky dozrají do věku dospělosti, začnou mezi nimi další milníky. Lila vyrostla do krásy, je obletovaná kluky, i místním badboyem. Lila ho nenávidí a odmítá si ho připustit k tělu. Zatímco ve čtvrti přituhuje, Lenu která je ošklivým káčátkem stále studuje a všemu přihlíží.

Geniální přítelkyně je naprosto fenomenálním kouskem, a já zcela pochopitelně sdílím nadšení ostatních. Zamilovala jsem si jak příběh samotný, tak i to, jak celé dílo vybočuje z davu. Nemám jediné možné srovnání s jiným příběhem. Lila a Lenu jsou zcela odlišné dívky, mají celou řadu chyb, dělají věci, které byste nečekaly, a právě to vás na nich bude bavit. Je to geniální ve všech možných ohledech. Sama jsem si vyposlechla zatím jen první díl v audiopodobě, ale brzy se vrhnu i do dalších dílů, protože potřebuji vědět, jak to s hrdinkami dopadne.

Doporučuji všema deseti. Pokud máte rádi italskou literaturu  nebo jejich kulturu, chcete se začíst do kvalitní literatury odehrávající se v druhé polovině minulého století, pak vám Geniální přítelkyně nemůže uniknout.

Dívala jsem se na ni z okna, cítila jsem, že její předešlá forma se rozbila, a pořád jsem myslela na ten překrásný úryvek z jejího dopisu, na prasklou a zkroucenou měď.