Recenze - Přitažlivost planety Krypton

Můžete najít bezpečný přístav u člověka, se kterým jste se nikdy osobně nesetkali?

Autor: Jiří Mádl
Rok v ČR: 2021
Počet stran: 304
Nakladatelství: BizBooks

Neobvyklý vztah Martina a Veroniky trvá s přestávkami několik let. Oba mladí lidé si dopisují ve virtuálním prostoru zvaném Planeta Krypton. Jejich příběh lemují témata jako hledání domova, budící se sexualita, láska a složité rodinné vztahy. Odvážné vysvlékání dětských šatů a cesta k dospělosti jsou vzrušující, ale náročné procesy a Martinovi i Veronice je komplikují jizvy z minulosti. Dali si slib, že naživo se nikdy nepotkají. Dodrží ho?

Veronika - má sestru dvojče Anežku, plave v životě ač touží po rodině, nedaří se jí
Martin - po smrti svého otce "převzal" jeho roli, na svůj věk je velmi vyspělí

Obálka této knihy se mi příliš nelíbí. Fyzicky je mému oku příjemnější než v digitální podobě, přesto si moje sympatie nezískala. Za mě na obálce příliš křičí to srdce. Ale motiv paží je zase moc pěkný.

Veroniku už prostupoval jiný koktejl pocitů, do něhož smutek patřil, ale ve zvláštní bouři jejích zmatených instinktů mu nepříslušelo víc než tahle malá kapka. Byla to bezmoc nad vším, co se stalo, a obrovská moc nad tím, co se stane

Když jsem poprvé zaslechla informaci, že Jiří Mádl napsal knihu, nějak mě to nechávalo chladnou. Ale když se ke mně poprvé dostala anotace Kryptona, zaujala mě. Ač název lehce může lidi mást, a přivádět na myšlenku, že se může jednat o nějaké sci-fi, nepleťte se. Je to kniha s tak reálnými a současnými hrdiny, že vás zkrátka chytne za srdce.

Přitažlivost planety Krypton je pro mě velkým překvapením letošního roku. Milým překvapením, abych byla přesná. Kniha je mimořádně čtivá, a ač vypráví příběh v er formě, máte pocit, že znáte dokonale myšlenky hlavních postav, stejně, jako kdyby byla vyprávěna v ich formě. Kniha neobsahuje žádné kapitoly, jen se dělí na dvě části Výbuch a Přitažlivost, které od sebe dělí celých sedm let. Což se ukázalo jako skvělý tah, protože se nedokážete od knihy odprostit.

Ptal se na věci, na které se jí nikdo neptal, a byl to on, kdo jim ve virtuálním světě vytvořil novou a v něčem bezpečnější planetu.

Mám za svůj život načteno celkem dost knih, a nepamatuji si, kdy se mi naposledy stalo, že bych neměla možnost přiřadit či připodobnit nějakou knihu k jiné. Ale právě u Planety Krypton se mi to stalo. Nedokážu najít žádnou podobnou knihu. Přesto mám pocit, že mi je příběh povědomí, a to právě tím, jak je lidský. Jsme devadesátkové děti, které objevovali sílu internetu v jeho plenkách. Ač jsem sama nikdy nerandila na Xchatu, dokonale jsem se s hrdiny dokázala ztotožnit.

Každý z nás někdy jistě zažil okamžik, kdy si připadal ztracený, jakoby byl uvězněný v jiném vesmíru. A právě v takové chvíli nacházíme naše hrdiny. Veronika a Martin se nikdy nesetkali osobně, přesto si jsou velmi blízcí. Stali se jeden druhému důvěrníky, a mají ve druhém kotvu, na kterou spoléhají. Přesto je mezi nimi i jisté tajemství. Oba pojí také smutná minulost nekompletní rodiny. V prvních zhruba třiceti stránkách se nachází taková pikantní scéna, u které jsem se opravdu červenala. Ovšem nachází se pouze na začátku, a vlastně má svůj důvod.

Domů se vrátit nechtěl. Domů se vrátit bál. Říkal si, že možná každý na světě máme nějaké místo, kde nejsme doma, ale jsme tam silnější. Silnější než tam, odkud pocházíme.

Jiří Mádl je herec, režisér a scénárista, ale také je spisovatel, a jeho prvotina byla skvělá. Přitažlivost planety Krypton obsahuje totiž celou řadu důležitých témat, jako je dospívání, mateřství, hledání toho kým vlastně jsme a co chceme dělat, ale také se zabývá strachem nebo psychickými problémy. Planety Krypton je online místnost, kam hrdinové příběhu utíkají hledat jeden druhého. Kde nacházejí útěchu a možnost vyjádřit své emoce bez příkras. Vy čtenáři budete cítit, že by se hrdinové měli ihned setkat, obejmout se a najít své štěstí. Ale není to tak jednoduché. To čím pro sebe jsme v online místnostech totiž není to stejné jako když jsme spolu fyzicky. Některé věci se těžko říkají do očí, než naklikáním v chatu.

Neuvěřitelně tleskám autorovi, který tak skvěle dokázal vystihnout ženskou mysl a podstatu síly mateřství. Dramatický příběh Martina mě zasáhl, ale ten Veroničin mě chytil za srdce mimořádně. A závěr? Je hořkosladký, na jednu stranu mě rozplakal, na druhou mi vyvolal úsměv na tváři. A přesně jako v životě, tak i v knize se nedokázalo všechno vyřešit. Protože některé věci se v životě nedokáží vyřešit, nebo rozhodně ne ve stejný čas, jako se vyřeší jiné.

Byla to opakující se myšlenka bez obsahu, strach z něčeho, co nebylo konkrétní, ale strach takového rozsahu, že tělo bylo paralyzované. Byl to kolotoč, který nešel zastavit. Jako zvuk, který nezmizí, nevolnost, která neodchází. Byla to úzkost.

Přitažlivost planety Krypton se řadí k nejlepším knihám letošního roku, a já budu moc ráda, když se po knize podíváte a dáte jí šanci. Není to kniha jen o lásce mezi hrdiny, je to kniha o šrámech na jejich duši, bolestech, rodinných trápeních a klopýtnutích. Příběh se vám vryje pod kůži natolik, že budete chtít s hrdiny ještě chvíli zůstat.