Recenze - Kouzla rodu Thornů

Autor: Margaret Rogerson
Originální název: Sorcery of Thorns
Rok: 2019, V ČR: 2021
Počet stran: 448
Překlad: Pavla Kubešová

Strhující fantasy, ve které knihy žijí vlastním životem a mohou i zabíjet.

Elisabeth vyrůstala v jedné z austermérských veleknihoven. Od malička procházela kolem spoutaných grimoárů – kouzelných knih, které se po osvobození změní v běsnící monstra z kůže a inkoustu. Když při útoku na veleknihovnu jeden z nejmocnějších grimoárů uprchne, Elisabeth se ocitne uprostřed gigantického spiknutí a je obviněna ze zločinu. A co hůř, k soudu ji bude doprovázet čaroděj Nathaniel Thorn, který je ztělesněním čirého zla… Nebo je vše jinak?
Ujišťuji vás, že z vášnivé aférky mezi námi by nevzešlo nic dobrého. Vy, knihovnice ze zapadákova, a já, nejžádanější svobodný muž království - nemusíte se ušklíbat, slečno Scrivenerová. Je to pravda - vyrazte do ulic a zeptejte se na to kohokoliv. Jsem poměrně slavný.

Elisabeth Scrivener - sirota, která vyrůstala mezi knihami, umí z nich číst a neumí to vysvětlit, je učnice v knihovně, zároveň je odvážná a odhodlaná zachránit veleknihovny
Nathaniel Thorne - čaroděj z nejznámějšího čarodějného rodu,
Silas - prastarý démon, který slouží Nathanielovi, není člověk a neměl by nic cítit k žádnému člověku
Grimoáry - knihy, které si žijí vlastním životem, mají různé stupně

Její život je úplně jiný než životy lidí, s nimiž jsem se dosud setkal. Přestože je poznamenaný stíny, hoří tak prudce, že téměř oslepuje. Ale není neporazitelná, pane. Žádný člověk není. Pokud jí nepomůžete, ta hrozba ji nakonec dostihne.

Mezi přednosti této knihy patří bezesporu i její obálka. Nádherná zelená obálka mě uhranula už u zahraničních účtů, takže jsem moc ráda, že ji zachovali i v českém vydání.

Život je jako olej v lampě. Dá se změřit, ale tempo, jakým bude hořet, závisí na tom, nakolik je otevřený regulátor, jak jasný a silný je plamen. A taky se nedá předpovědět, jestli se ta lampa nepřekotí na zem a nerozbije se, i když by měla hořet ještě hodně dlouho. To je nepředvídatelnost života.

Po této knize jsem pokukovala už velmi dlouho jelikož byla v zahraničí velkým hitem. Kniha má skvělou a chytlavou obálku, magický svět a originální námět.

Kouzla rodu Thornů je velmi úspěšná kniha, která má na Goodreads krásných 4,09 hodnocení, a stala se hitem i u nás. Tato kniha je rozhodně výjimečná a jiná než ostatní young adult fantasy. Velký plus získává za to, že se jedná o stand alone a ne tak oblíbené několikadílné série. Nemusíte tedy dlouho čekat na další díl, všechno je obsaženo na 450 stranách jednoho svazku.

Varovali mě, že na venkově nejspíš uvidím pár podivných věcí, ale přiznám se, že zdivočelou knihovnici, která poráží knižní regály, jsem rozhodně nečekal.

Svět, ve kterém jsou knihy živými tvory, ke kterým se musíte chovat velmi jemně, jinak se z nich vyklubou obrovské příšery z kůže a inkoustu. Tohle samo o sobě zní naprosto perfektně. Svět veleknihoven, knižních bestií a k tomu skvěle napsaní hlavní hrdinové. Už jen tyto ingredience tvoří knihou jinou a originální za což rozhodně tleskám. Dalším plusem je magie, kterou ovládají čarodějové, kteří kouzlí zcela jinak, než jak jsme u podobných příběhů zvyklí. Autorka prostě přišla s něčím zcela novým, což se ukázalo jako výborná volba.

Elisabeth je sirotek, která žije celý svůj život ve veleknihovně. Možná proto má ke grimoárům zcela jiný vztah než ostatní i když si to příliš neuvědomuje. Tohle je hrdinka, kterou si naprosto zamilujete a budete jí fandit. Není ani ufňukaná, ani nemehlo. Zprvu nezná všechny informace a dovednosti, ale postupně se k nim dopracovává a rozhodně se nebojí podstoupit jakékoliv riziko pro záchranu.

Jaký význam má život, pokud v nic nevěříte?
Pokud v nic nevěříte, pak máte o mnoho méně toho, co můžete ztratit.

Nathaniel z rodu Thornů, nejslavnějšího a největšího rodu čarodějů je poslední ze své rodiny. A tohle je ten pravý mužný hrdina, který si vás také získá. Neudělá krok bez svého démona Silase, který nejde pro vtipnou hlášku daleko. Silas Nathanielovi slouží výměnou za pár let jeho života, které mu Nathaniel dobrovolně dal. Tato trojka tvoří skvěle napsané pilíře příběhu. Kniha je vyprávěna er formou, takže nikomu příliš nevidíte do hlavy, a právě proto spolu s hrdiny čekáte a pátráte po rozuzlení celého příběhu.

Kouzla rodu Thornů obsahují také lehkou romantickou linku, která je v knize jasná od prvních stran ale zároveň je velmi nenucená a doplňková. Mezi hlavními hrdiny to sympaticky jiskří a jejich vztah se vyvíjí postupně. A nebojte, žádná erotika tu není. Takže další rozdíl oproti drtivé většiny knih z tohoto žánru. Autorka napsala opravdu skvělou knihu o skvělém příběhu, postavách i prostředí ale i přesto jsem si nějak z knihy na zadek nesedla. Možná jsem měla příliš velká očekávání, nebo jsem ji četla v nevhodné době. Knihu jsem četla celý týden, což u mě není obvyklé.

Kniha se mi líbila ale mám k ní své ale. Na mě byla asi moc dlouhá, kdyby byla tak o 80 stran kratší, vůbec bych se nezlobila. Chvílemi byl děj dost utahaný i přesto, že v knize bylo spoustu akce a věcí, které se tam děli. I přesto si ale rozhodně stojím za tím, že pokud máte tento žánr rádi, tuhle knihu nesmíte minout. Navíc je v knize opravdu spousta pěkných a i vtipných myšlenek, lepíky jsem nešetřila.

Jejími žilami kolovaly inkoust a papír. V jejích kostech žila magie veleknihoven. Byly její součástí a ona byla součástí jich.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Marti a Albatrosmedia. Kouzla rodu Thornů zakoupíte na eshopu se slevou!