Recenze - Chlapec z lesů

Jedině dospělý Mauglí dokáže zjistit, kam zmizela dospívající dívka

Autor: Harlan Coben
Orig. název: The boy from the woods
Počet stran: 384
Nakladatelství: Kalibr
Překlad: Markéta Polochová

Wilde je pro všechny záhadou. Před třiceti lety ho jako malého kluka našli v lesích, kde přežíval úplně sám a nevzpomínal si na nic ze své minulosti. Policie se snažila vypátrat jeho rodinu, ale nepodařilo se jí najít žádné příbuzné, a tak byl umístěn do pěstounské rodiny. Navíc Wilde dodnes netuší, odkud pochází, a jako dospělý žije dobrovolně v mobilním domě v lesích za městem. Když zmizí náctiletá Naomi, slavná právnička Hester Crimsteinová požádá Wildea, se kterým ji pojí dávná tragická událost, aby jí pomohl dívku najít. Krátce nato se ztratí Naomin spolužák a případ, který zpočátku vypadal jen jako útěk problémové a šikanované studentky, nabývá mnohem větších rozměrů. Chlapec je totiž synem slavného televizního producenta a blízkého přítele kontroverzního kandidáta na prezidenta. Kolem obou zmizení se vynořují nové a nové záhady a Wilde jim musí přijít na kloub, aby měl šanci pohřešované zachránit. Jenže při pátrání se vyjevují některá tajemství i z jeho vlastní minulosti… Chlapec z lesů je dalším z napínavých, překvapivých a skvěle propracovaných thrillerů mistra tohoto žánru a autora bestsellerů Harlana Cobena.

Wilde - jako chlapec žil v lesích, nezná svou pravou totožnost, pracuje jako soukromé očko
Hester - právnička, má přes sedmdesát let a je babičkou Matthewa, jehož otec tragicky zahynul
Naomi - náctiletá dívka, která žije u svého adoptivního otce, ve škole ji obrovsky šikanují a jednoho dne zmizí

Harlanovy knihy oblékají podobné kabátky a v knihovničce tvoří krásnou a přehlednou kolekci. Začalo to knihou Šest let, která dostala svou původní zahraniční obálku, a s ní následovaly další. Ovšem zatímco v zahraničí od tohoto typického vzhledu upustili, u nás naštěstí ne.

Paměť na člověka často klade nároky, kterým nedostojí. A taky je ošidná, protože tvrdošíjně vyplňuje všechna prázdná místa.

Oblíbený americký spisovatel Harlan Coben přichází s novou knihou, jehož ústředním hrdinou je muž, který jako dítě žil v lesích.

Harlan patří k oblíbeným americkým autorům thrillerů, kterému u nás vyšlo poměrně hodně knih. Jeho nejnovější román Chlapec z lesů na nás svou anotací přímo křičí, že se opět bude jednat o napínavý příběh provázaný tajemstvím z minulosti. Tentokrát je tu ale více aktérů, než u autora bývá zvykem. Ve výsledku se to ukázalo jako správná volba. Harlan totiž postavy umí psát, s každou si pohraje a rozhodně z nich žádná není dokonalá, každá má své kladné i záporné stránky.

Wilde je mladý muž, který si žije po svém. Ačkoliv se zapojuje do současného dění, pro ostatní z menšího města Westville stále zůstává oním záhadným chlapcem, který se před lety našel v lese a o jehož identitě se nenašla jediná stopa. Wilde si nepamatuje odkud je, kdo byli jeho rodiče a ani nezná své pravé jméno. Přesto získal vzdělání, byl několik let v armádě a nyní pracuje jako soukromé očko.

Hester je dáma, která svůj věk přestala počítat v šedesáti devíti letech. Na svůj věk je velmi vitální a stále pracuje jako právnička. Je poměrně krátce vdovou, ale více ji trápí předčasná a tragická smrt jejího syna Davida. Jednoho dne Hester požádá její vnuk Matthew o pomoc, protože se bojí o svou spolužačku Naomi. Hester se rozhodne požádat o pomoc právě Wilda.

Anomálie se dají očekávat, to určitě ano, ale i v chaosu panuje jistý řád.

Chlapec z lesů je mimořádně zapeklitý příběh, kde se lidé ztrácejí za podivných okolností. Ale mimo to rozvádí i velmi důležité téma šikany. Naomi je prostší dívka, která žije u adoptivního otce, nezná své rodiče a je terčem svých spolužáků. Bohužel s tím nikdo nic nedělá, ani učitelé, kteří si toho jsou vědomi. Kromě šikany tu hraje důležitou roli i síla slova a skutečnost, že ne všechno musí být vždy takové, jak důkazy ukazují.

Kniha je rozdělena na tři části, přestože hlavní a nejrozsáhlejší jsou právě první dvě. V první části se rozehrává příběh z anotace a čtenář tak rozhodně získá jistou představu o tom, co se asi bude dít. Ovšem nemyslete si, že budete hned vědět, kam Naomi zmizela, nebo znát odpovědi na další otázky. Druhá část rozvíjí děj více do hloubky, ale také se zaměřuje na další postavy, které dostávají velký prostor. Do popředí se tak dostává zkorumpovaný politik, což přináší prostředí a téma, které ne každému musí sednout. Po objasnění těchto epizod vše krásně splyne v celistvý příběh a vy pochopíte, proč autor lehce uhnul z počáteční zápletky.

Třetí část je velmi krátká a přináší závěr příběhu, který ale rozhodně nezodpoví všechny otázky. Naopak otevírá spoustu dalších možností a já opravdu nutně potřebuji vědět, co se dělo dál. Doposud jsem od autora četla tři knihy. První nese název Šest let a stále ji hodnotím jako jeho nejlepší knihu. Ovšem v těsném závěru mu nyní stojí Chlapec z lesů. Nenech to být jsem od Harlana také četla, ale nezasáhla mě natolik, jako dvě výše zmiňované.

Jeden drahý přítel jí kdysi řekl, že být rodičem je stejné jako být automechanikem - můžete auto opravit, starat se o ně a držet ho na silnici, ale nemůžete ho změnit od základů. Když do díly zavezete na opravdu sporťáka, nemůžete odjet v SUV.

Autorův typický americký styl psaní žene čtenáře k rozlousknutí záhady a nutí ho číst stále další kapitoly. Harlan své hlavní hrdiny opravdu umí napsat. Jsou to odvážní hrdinové, kteří se nějakým způsobem připletou k oné záhadě. Jedná se o opravdu skvěle napsaný thriller, přesto že na vás na každé straně necáká kýbl krve ani není hlavním hrdinou policista či detektiv. Zkrátka thriller jak má být.  Rozhodně velké doporučení ženskému publiku, protože se sice jedná o napínavý příběh, ale nese v sobě zajímavé hrdiny, vztahy a ještě zajímavější tajemství.

Kniha má poměrně krátké kapitoly, což činí knihu čtivější. Harlan nikde děj příliš neprotahuje a vše někam směřuje. Chvíli se zdá, že mixování různých témat k sobě příliš nepasuje, ale opak je pravdou. Coben si všechno krásně promyslel a čtenáři naservíroval na stříbrném podnose skvělý thriller.

Doufám, že se dočkáme dalších Wildových osudů, protože nemohu tento příběh dostat z hlavy. Na Chlapce z lesů mám spoustu nezodpovězených otázek.

Člověk může být hodný nebo zlý, ale o to tady nešlo. Problém spočíval v tom, že lidé jenom málokdy promysleli následky svých činů.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Ráďovi a Euromedii. Chlapce z lesů ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou!