Recenze - Svatá hlava

Název edice: Tvář
Pořadí v edici: #3
Rok: 2019
Počet stran: 224
Nakladatelství: Vyšehrad
Překlad: -

Nemá tátu, nemá práci, nemá přátele, v malé pohraniční vsi poznává krušný rodinný život v dluzích, šikanu, výsměch okolí, domácí násilí. Ale když vezme do rukou propisku a sešit, už není chudáček, ale svatý člověk obdařený nadpřirozenými schopnostmi. Zná smysl života a má tu moc zachránit celý svět. Psychotická novela vykreslující život na pomezí reality a bludů poodkrývá, jak těžké je vymanit se ze života v sociálně slabé rodině, pokud jste jen obyčejná slabá duše.

Zdeněk - hlavní hrdina, třiceti tříletý muž, který žije u své matky, která se o něj musí starat
matka Zdeňka - stará se o syna, nemá jednoduchý život,
Sandra - dívka, kterou Zdeněk poznal díky chatu, má nějaké kilo navíc
Jana - sousedka Zdeňka, první dívka, které dal pusu

Edice Tvář se pyšní nejen svým krásným grafickým zpracováním, ale také svou milou velikostí do kabelky. Knihy z této edice se vám krásně vejdou do ruky a navíc vypadají skvěle. Svatá hlava v sobě ukrývá poutavé ilustrace, které čím více pozoruji, tím více v nich objevuji.

-

Z edice Tvář, kterou od loňského roku vydává nakladatelství Vyšehrad, jsem již četla Sběratele sněhu, ze kterého jsem byla nadšená. Knihy se mi líbí svým vizuálním zpracováním, i svou anotací, takže netrvalo příliš dlouho, než jsem se dostala k další knize. Navíc se kniha četla v rámci přípravy na květnový Bookclub, kterého jsem se nakonec z důvodu nemoci nemohla dostavit.

Svatá hlava není obyčejná kniha o všedních starostech. Vypráví o hrdinovi, který má psychické onemocnění a jeho mysl věci vyhodnocuje jinak, než u většiny populace. Podle toho také vypadá styl psaní autorky. V celé knize chybí interpunkční znaménka, což pro hodně čtenářů může působit problém. Přiznám se, že i pro mě to bylo zpočátku dost těžké a neustále mě to vytrhávalo ze čtení. Ovšem nebojte se, že by to byl jednolitý text dohromady. Tečky se tam sem taky nacházejí.

Autorka vás do děje hodí bez nějakého upozornění nebo bližšího popisu. Takže něco tak samozřejmého, jako je jméno hlavního hrdiny, se dozvíte až pár stran před koncem a ještě si musíte dát pozor, abyste ho neminuli. Nejprve jsem měla pocit, že je hlavní hrdina dítě, ale jakmile začal řešit seznamku a ženská prsa, došlo mi, že se asi pletu. Celkově byl začátek zdlouhavý a já si nedokázala představit, o čem kniha má vyprávět.

Na druhou stranu ale musím autorku pochválit za originální hru se čtenářem. Nenaservírování všech faktů čtenáři mě nutilo k větší pozornosti. Byla jsem radostí bez sebe, když se mi podařilo dopočítat, kolik je hrdinovi let atd. A to nemluvím o záhadě se jménem hlavního hrdiny. Za celou knihu bylo jeho jméno odtajněno pouze jednou a to ještě dost náhodně, takže bych se nedivila, že to dost čtenářů mohlo přehlédnout. Autorce se povedlo napsat příběh, který se všemožně vymyká ostatním knihám. Opravdu jsem doposud nečetla nic podobného.

Náhled do duše člověka, jehož psychické zdraví není zcela bez chybičky bylo zvláštní. Roky jsem pracovala s duševně i tělesně nemocným a tak jsem se některým okamžikům v životě hrdiny nemohla smát. Oni zkrátka mají jiný pohled na život. Všechno řeší naprosto odlišně. Jejich problémy zdravý člověk zcela přejde. Trošku mi vadila sprostá slova, která se v knize objevovala. I přesto jsem ráda, že jsem si knihu přečetla. Takto zajímavě podaný příběh si rozhodně zaslouží vaši pozornost.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Míše a Albatrosmedia. Svatou hlavu zakoupíte na eshopu se slevou!