Recenze - Země snů

"Lásce běží čas jinak a nese s sebou téměř nevyhnutelné radikální změny. "


Autor: Nicholas Sparks
Orig. název: Dreamland
Rok: 2022, v ČR: 2023
Počet stran: 360
Nakladatelství: ikar
Překlad: Martin Urban
Moje hodnocení: ✶✶✶/a půl

Oplatí se riskovat pro svůj sen vše? A je možné nechat minulost za sebou? Colby Mills se kdysi chtěl věnovat hudbě. Jeho touhy však jednoho dne zastavila tragédie. Teď sice vede především malou rodinnou farmu v Severní Karolíně, ale využil nabídky hrát v baru U Bobbyho v St. Pete Beach na Floridě, aby si na chvíli odpočinul od povinností. Tam také potká Morgan Leeovou a jeho svět se obrátí vzhůru nohama. Opravdu musí svůj život zasvětit jenom práci na farmě? Ve stejné době, v jiném městě, si Beverly bolestně uvědomuje, že musí utéct od násilnického manžela. Ví, že si už kvůli svému malému synovi musí dát život dohromady. Peníze dochází a nebezpečí narůstá, Beverly proto učiní zoufalé rozhodnutí, které přepíše vše, o čem věděla, že je pravda…

Kniha mi byla poskytnuta v rámci spolupráce s @knihkupectviluxor za účelem recenze.

POSTAVY:
Colby - žije se svou sestrou a tetou na farmě, ve volných chvílích hraje na kytaru a zpívá
Morgan - má krátce po škole, je influencerka na TikToku kde s kamarádkami tančí
Beverly - miluje svého syna, zažila traumatický zážitek a rozhodla se mu utéct

OBÁLKA:
Nový Sparks má českou obálku, která je zajímavá ale upřímně se mi mnohem víc líbí ta původní obálka. Na druhou stranu je ale obálka jiná, takže ji v knihkupectví člověk zaznamená nebo si ji minimálně nesplete s jinou Sparksovou knihou. 


MOJE HODNOCENÍ:
Nová kniha mého nejoblíbenějšího spisovatele. Čekala jsem dle anotace něco ve stylu Bezpečného přístavu a druhý romantický letní příběh. Má třináctá přečtená kniha od autora ale nakonec dopadla zcela jinak, než jsem původně očekávala. 

Na to, jaký jsem tehdy byl, hrdý nejsem, zároveň vím, že minulost nelze změnit. 

Nicholas Sparks je právem označován za krále romantiky, za tím si rozhodně stojím a jeho knihy naprosto miluji. Musím ale bohužel připustit, že jeho novinka Země snů u mě moc obliby nenašla. Osobně si myslím, že autor už to nejlepší napsal, nebo hold jsem za mě jeho nejlepší příběhy četla v době, kdy jsem neměla tolik načteno a proto mi přišlo, že jeho starší knihy jsou lepší. 

Nicholasova tvorba se velmi proměnila v posledních letech, což ovlivnil i jeho rozvod s dlouholetou manželkou. Jeho příběhy nikdy nebyly pouze ploché příběhy o lásce, ale byly to osudové příběhy s přesahem. Příběhy, kdy jste nikdy nevěděli dopředu, zda hrdiny čeká happy end či nikoliv. Hrdinové Sparksových příběhů nemají na růžích ustláno. Zažívají trápení, které jim připravil život, nebo jejich špatná rozhodnutí. 

Země snů je Sparksova nejnovější kniha, která se dočkala nového překladatele. Už předchozí knihu Přání překládal jiný překladatel, a jsem ráda, že Zemi snů paní Svobodová již nepřekládala, neboť její doslovný překlad mě velmi rušil. Většinu knihy jsem nechápala, proč se kniha jmenuje zrovna takto, a pak najednou jsem pochopila, respektive Nicholas jasně vysvětlil proč. A čím víc nad tím přemýšlím, tím víc jásám. 
Postupem času jsem se ale smířil s tím, že cestu životem si nemůžeme vždycky vybírat a že ona si někdy vybere nás. 

Na slunné Floridě se seznamuje farmář Colby a TikToková influencerka Morgan. Oba mají silný vztah k muzice, takže kromě vzájemné chemie je k sobě poutá také hudba. mohla být jiskřivá letní romance, ale na mě to působilo všechno nějak moc hrr. Ač mám u Sparksových příběhů ráda lásky na první pohled viz Noci v Rodanthe nebo Milý Johne, mezi Morgan a Colbym jsem onu chemii nezaznamenala a bohužel mi bylo vcelku jedno, jak to s hrdiny dopadne. 

Druhý příběh vyprávěl o mladé Beverly, která společně se svým malým synkem utíká od manžela. Začátek byl velmi podobný mé milované knize Bezpečný přístav, a zajímal mě daleko víc než první příběh o farmáři. Ovšem čím dál jsem v příběhu Beverly byla, tím víc jsem měla pocit, že se točíme v kruhu. 

Země snů v sobě ukrývá dva příběhy, které sice na první pohled nemají zdaleka nic společného, ale v samotném závěru se protnou. Ač jsem měla jisté teorie, jsem ráda, že mě Nicholas přechytračil a zápletku jsem tak úplně neuhodla. Přesto mě nakonec mrzelo, co se z příběhu vyklubalo. Asi jsem čekala opět dva velké příběhy o lásce. Proto mě zklamalo, že příběh Beverly byl víc dramatický než se na první pohled zdálo. Sparks zjevně přechází na temnější příběhy, a čtenář z nejnovější knihy může mít pocit, že čte spíše thriller, než romantiku s přesahem.

Lidi zajímá, jak se člověk může stát hvězdou, a za každým úspěšným hudebníkem je nějaký příběh. Ale já už v tu chvíli vůbec nepochyboval, že přede mnou stojí talent světového formátu.

První strany mě bavily, těšila jsem se na další části Beverly a Colby mě nechával chladnou. Za polovinou kniha nabrala spád a já dychtivě začala očekávat co bude dál. Do toho mi začaly být protivné jak Morgan, tak i Beverly, která stále jen uklízela nebo panikařila. Závěr jsem ale nedokázala odložit. 

Země snů je příběh o minulosti, která nás dožene i když si myslíme, že jsme vše překonali. Je to příběh o naději, o dospělých rozhodnutích a povinnostech, o rodině, a v neposlední řadě o lásce. Když je vůli, jde překonat všechny překážky. 

Láska k synovi jí náhle projasnila mysl, asi jako když sluneční paprsky projdou mrakem. 

Pokud jste od Nicholase doposud nic nečetli, tak vám pro začátek radím spíše jeho starší romány. Pokud ale máte rádi dramatické příběhy až lehké thrillery, pak s knihou rozhodně nešlápnete vedle. 

Jednou dojdem dál.
Až do země snů.
Co nám osud dal.
Až do konce dnů.


Žádné komentáře

Albatros