Recenze - Nevítaný host

Detektivka ve stylu Agáthy Christie. Deset hostů a jeden z nich je možná vrah



Autor: Shari Lapena
Orig. název: An Unwanted Guest
Rok: 2018, v ČR: 2019
Počet stran: 256
Nakladatelství: Kalibr
Překlad: Jana Kunová
Moje hodnocení: ✶✶✶✶

Do odlehlého venkovského hotelu přijíždí na zimní víkend několik hostů: Gwen a její kamarádka Riley, páry Ian a Lauren, Matthew a Dana, Beverly a Henry, proslulý obhájce David a staropanenská spisovatelka Candice. Poté co dorazí, udeří sněhová bouře, která odstřihne hotel od elektřiny i veškerého kontaktu s vnějším světem. A hned první noc dojde k tragické nehodě: Dana spadne ze schodů a zabije se. Byl to ale nezaviněný pád? Atmosféra houstne, baterie mobilů se pomalu vybíjejí a nedůvěra mezi hosty přechází v paranoiu – další smrt na sebe totiž nenechá dlouho čekat, a tentokrát už je to nepochybně vražda... Inspirace klasickými detektivkami, plíživé sílící napětí a hororové vyústění – Shari Lapena ani tentokrát neušetří čtenáře šokujícího odhalení, stejně nečekaného, jaký přinesly závěrečné zvraty v jejích předchozích psychothrillerech Manželé odvedle a Někdo cizí v domě.

POSTAVY: 
Gwen - vystudovala žurnalistiku, pracuje pro PR
Riley - roky pracovala v Afghánistánistánu, pracuje pro New York Times
David - špičkový trestní právník, zemřela mu žena a jeho obvinili z její smrti
Lauren - přítelkyně Iana
Ian - přítel Lauren, jsou stále spolu
Beverly - manželství ztratilo lásku, mají děti, je jim kolem padesáti
Henry - je ženatý s Beverly, ale svou ženu již nemiluje, má milenku
Dana - čerstvě zamilovaná, má ráda knihy, muži na ni zírají, v sobotu umírá pádem ze schodů
Matthew - je bohatý, zasnoubený s Danou
Candice - píše knihu, neměla štěstí v lásce a nemá ani děti
James - majitel hotelu
Bradley - zaskakuje za barmana, James je jeho otec

OBÁLKA:
Obálka zůstala původní a mně samotné přijde pěkná. Ale celkově musím zkonstatovat, že se k příběhu příliš nehodí. Obálka mi vůbec neukazuje na zasněžený, ledem přepadený hotel, který je na samotě. 

FILMOVÉ HODNOCENÍ:
-

Jenomže odpovědnost za štěstí člověka na sebe nemůže brát někdo druhý. Strůjcem svého štěstí musí být ona sama. On ji šťastnou neudělá.


MOJE HODNOCENÍ: 
Od autorky jsem před pár lety četla Manželé odvedle, psychothriller, který se mi líbil. Shari sice přešla od psychothrillerů k detektivce, ale i tak jsem se na její další knihu těšila. A jak se mi líbila Shari à la Agátha Christie?

Do odlehlého venkovského hotelu Mitchell přijede na víkend deset návštěvníků, kteří se navzájem neznají. Tři páry, dvě kamarádky, jedna zvláštní spisovatelka a jeden muž, který si s sebou veze stín minulosti. Hotel je kompletně bez internetu, což lidem původně příliš nevadilo, jelikož měli v plánu různé aktivity. Jenže silná sněhová bouře obyvatele hotelu uvěznila uvnitř, bez internetu a bez elektřiny. A do rána se objeví první mrtvola. Kdo a proč za tím stojí? Začíná psychologická jízda, děs a napětí v hotelu, ze kterého není úniku! 


V našem právním řádu je zakotveno, že každý je považován za nevinného, dokud se jeho vina neprokáže.


Nevítaný host je vyprávěna třetí osobou. V ději se vyskytuje opravdu velké množství postav, se kterými nás autorka seznamuje hned v úvodu příběhu. Sama jsem si hned sepsala seznam a po chvíli jsem neměla problém s tím, že bych si postavy pletla. Autorka jednotlivé charaktery pěkně vykreslila a zvolila i různá jména, která se dle mého názoru nemusí velmi plést. Kniha obsahuje krátké kapitoly, které se nesoustřeďují pouze na jednu osobu, ale na více postav. Takže v jedné kapitole sledujeme často odstavec o jedné osobě a potom o další. I proto mi přijde, že si čtenář na jednotlivé postavy brzy zvykne a jména i charaktery brzy zapamatuje. 

První třetina knihy je pomalejší, ale potom se děj rozvine a následně plyne ani nevíte jak. Nevítaného hosta jsem měla za dva dny přečteného. Autorka mě překvapila tím, jak skvěle dokázala napsat klasickou detektivku. S jejími ostatními knihami to rozhodně nejde porovnat, jelikož byste se pokoušeli porovnat víno a vodu.


David už ví, že nesmí nikoho podcenit. Že lidé jsou složití – život je složitý.


Osobně si myslím, že kouzlo knih Shari Lapeny je v tom, že se autorka věnuje psychologickému profilu postav. Nikdo nemá motiv a mrtvých přibývá. Atmosféra houstne a lidé se bojí o svůj život. Pomoc nepřichází a oni hotel nesmějí opustit. Nezbývá než dát dohromady všechno co vědí a především mít oči na šťopkách.

Závěr mě nepřekvapil. Celkově na mě působil velmi uspěchaně a nedotaženě. Vraha jsem odhalila a věřím, že každý pozornější čtenář ho také odhalí, jelikož autorka po celou knihu dělá jednu zásadní chybu, a to tu, že se rozepisuje o všech nevinných lidech daleko více, než o té jedné zásadní. Naštěstí mě autorka mile překvapila posledním odstavcem, který mě překvapil a zároveň i potěšil.

Pokud máte rádi detektivky a Agathu Christe, knihu vám mohu jen a jen doporučit.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Radkovi a Euromedii. Nevítaného hosta ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou!


Žádné komentáře

Albatros