Recenze - Atlasova šestka

Originální název: The Atlas Six
Název série: Atlasova šestka
Rok: 2020, V ČR: 2022
Počet stran: 432
Nakladatelství: Laser
Překlad: Jiří Janák

Alexandrijská společnost, sdružení správců dávno ztraceného vědění největších civilizací a přední tajný spolek magických akademiků na světě. Ti, kdož si zaslouží místo mezi Alexandrijci, získají život plný bohatství, moci a věhlasu dalece přesahující naše nejdivočejší představy. Každých deset let je vyvoleno šest unikátně nadaných čarodějů a čarodějek, aby se ucházeli o posty noviců. V posledním ročníku byli vyvoleni Libby Rhodesová a Nico de Varona, nedobrovolné polovice nevyzpytatelného celku, kteří dokáží ovládat každou částici světa kolem nás. Reina Mori, naturalistka se znalostí jazyka samotného života. Parisa Kamaliová, telepatka znalá všech cest v hlubinách podvědomí a zběhlá v průzkumu nesčetných světů lidské mysli. Callum Nova, empat snadno zaměnitelný s manipulativním iluzionistou, který dokáže ovlivňovat k obrazu svému nejzamotanější lidské pudy a činy. A konečně Tristan Caine, který prohlédne každou iluzi a odhalí dřeň reality – což je schopnost tak vzácná, že ani Tristanovi rovní nedokáží zcela odhadnout její dopady. Při náboru se novici od tajemného Atlase Blakelyho doví, že mají přesně rok na to, aby se kvalifikovali k zasvěcení. Během onoho roku bude aspirantům povolen předběžný přístup k archivům Společnosti a budou souzeni na základě osobních přínosů k různým tématům nemožného: času a prostoru, štěstí a mysli, životu a smrti. Zasvěcení však bude nabídnuto jen pěti z nich. Jeden bude eliminován. Šest potenciálních kandidátů tak bude muset celý rok bojovat o přežití, a pokud se dokáží mezi svými rivaly prosadit, většina jich také přežije. Většina.
Byla studnicí moci, trezorem s nedobytnými dveřmi, a lidé si buď najdou cestu, jak se tam vloupat, nebo je prostě bude muset příležitostně otevřít.

Libby - fyzikálka, dokáže manipulovat s věcmi,
Ezra - přítel Libby, který se nestal jedním z šestky, netuší, kde přesně Libby je a co dělá
Nico - také fyzikál, umí přinutit fyzické síly aby se přízpůsobily jeho požadavkům, je arogantní a stále se hádá s Libby
Gideon - je napůl člověk a napůl, je spolubydlícím Nica, který o něj velmi pečuje a ochraňuje ho svou magií
Reina - naturalistka, která se ale svému nadání nevěnovala a nestudovala ho, miluje literaturu
Tristan - vidí faleš v lidech skrz iluze, je zasnoubený s dcerou svého šéfa, o které ví, že ho podvádí,
Callum - ovládá halucinogenní efekt, tedy na základě hypnózy dostává co chce
Parisa - dokáže spatřit věci, které měli zůstat skryty, živí se nejstarším řemeslem na světě a falešnými sliby

Všichni, kdo tvrdili, že láska není tanec, nikdy neprošli celou choreografií, nebo jí nevěnovali patřičnou pozornost.

Atlasova šestka mě k sobě přilákala především svou krásnou obálkou. Knihu jsem v zahraničí nezaznamenala (nechápu, jak se to stalo), každopádně když jsem si přečetla anotaci, hned jsem knihu nutně potřebovala. Kniha má nejen nádhernou obálku, ale také boží ořízku.

Je rozdíl mezi tím, čeho jsme schopní, a tím, jak své schopnosti používáme.

Atlasova šestka je kniha, kterou jsem v zahraničí nezaznamenala, přesto jsem moc ráda, že jsem si k ní našla cestu. Fantasy knihy bez romantické linky už vyhledávám spíše sporadicky, ale tato mě natolik zaujala, že jsem se do ní s chutí pustila.

Ve skutečnosti je čas, jak ho prožíváme, pouze přílivem a odlivem, více kruhovým než lineárním.

Dospělácké fantasy a bez romantiky u mě? To vás jistě trošku překvapilo, a mě taky, nemyslete si. Přesto doufám, že se mi podaří vás na knihu nalákat. Kniha se řadí mezi tzv. dark academy, což by mělo znamenat že se jedná o temné a mytické fantasy, které se ale odehrává v našem světě. Existují normální lidé a lidé s magickými schopnostmi, kteří se ale musí naučit tyto schopnosti ovládat a používat.

Kniha je rozdělena na několik částí. V té první části poznáváme celou šestici hrdinů v jejich každodenním životě. Hrdinové dostávají nabídku od Společnosti na účast v Atlasově šestce. Společnost mágů se stará o to, aby vědomosti a kouzla zůstaly v bezpečí. Spravují tajné a ztracené knihy, ke kterým se tak smí dostat pouze ti, kteří projdou. A právě mezi šestici hrdinů se dostává i šestice hrdinů, kteří se až na dva členy do té doby neznali

Viděl svým způsobem realitu samotnou: skutečnou a bez příkras. Ale čím blíže se díval, tím bylo všechno rozmazanější.

Šestice je opravdu různorodá. Nejvíce mi byla sympatická Libby, která se představuje hned v první kapitole. Do Atlasovy šestky se přihlásí hlavně proto, aby mohla soupeřit se svým věčným rivalem Nicem. Děj se střídavě soustřeďuje na všechny hrdiny, takže se nemusíte bát toho, že byste někomu neviděli do hlavy, naopak.

Ke čtení si rozhodně připravte papír a tužku na poznámky, protože budete zmatení tím kdo je kdo, a jaké má schopnosti. Sama jsem si poznámky psala od první stránky, takže jsem postupně nebyla nijak zmatená. Atlasova šestka je bezesporu originální dospělácké fantasy, ale pro mě to byla i dost zvláštní kniha. Ale pěkně postupně. Co musím neuvěřitelně pochválit je nádherná původní obálka a ořízka. V knize se nachází i celá řada ilustrací, které samotné čtení opravdu oživují.

Ale pořád mě miluje jinak, falešně. Miluje mě, protože jsem to zařídil. Protože jsem se stal její kotvou v tomto životě, a proto mě miluje jen tolik, jak může milovat řetěz. Miluje mě jako válečný zajatec.

Proč ale nemůžu dát plný počet hvězd? Protože jsem asi čekala více akce, více rozepsaného prostředí, více z Alexandrijské knihovny, více tak nějak všeho. Kniha je sice poměrně dlouhá, přesto v ní najdete spíše rozmluvy hrdinů, intriky a dokonce i nějaké vztahové peripetie. Ovšem to, co tam vlastně hrdinové prožívají, co se učí a co mají za úkoly, to v knize nějak schází.

Můžu si dovolit počkat a rozhodnout se později. Hráči mě však zajímají více než hra samotná. Vlastně abych mluvil přesně, hra závisí na hráčích.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Káje a Euromedii. Atlasovu šestku seženete v Luxoru nebo Knižním klubu se slevou!