Recenze - Sadie

Holky se ztrácejí v jednom kuse. A lepší nevědět. 



Autor: Courtney Summers
Orig. název: Sadie
Rok: 2018, v ČR: 2019
Počet stran: 272
Nakladatelství: CooBoo
Překlad: Anežka Dudková
Moje hodnocení: ✶✶✶

Sadie to v životě neměla lehké. Otce nikdy nepoznala, matka už před lety zmizela neznámo kam. Nechala Sadie na starosti domácnost i mladší sestřičku Mattie, která byla od narození středem Sadiina světa. Jenže pak Mattie někdo brutálně zavraždí. Když po několika měsících policejní vyšetřování skončí ve slepé uličce, Sadie se rozhodne vzít spravedlnost do vlastních rukou a vydá se najít vraha. Ona totiž moc dobře ví, s kým si musí vyrovnat účty.

Holky se ztrácejí v jednom kuse. To je první věc, která vytane na mysli moderátorovi Westu McCrayovi, když jednoho dne zvedne telefon a z něj se ozve hlas May Beth Fosterové, která ho prosí o pomoc při pátrání po pohřešované devatenáctileté Sadie. Takový příběh už všichni slyšeli mnohokrát. Určitě jen utekla z domova. Přesto se West nakonec rozhodne prosbu vyslyšet. Svoje pátrání dokumentuje v podcastu, a jak postupně odhaluje spletité okolnosti Sadiina zmizení, čím dál zoufaleji ji touží najít – dřív než bude příliš pozdě.


Chtěla bych celý život prožít na internetu. Všechno je tam dokonalé.

POSTAVY:
Sadie - v šesti letech dostala nejlepší dárek - svou mladší sestřičku, odvážná, odmalička koktá
Mattie - mladší sestra Sadie, byla zavražděna
Claire - matka Sadie a Mattie, svou mladší holčičku milovala; měla problém s alkoholem a s drogami
West McCray - moderátor který natáčí podcats o zmizelých dívkách, pustil se do pátrání po Sadie
May Beth Fosterová - byla pro Sadie a Mattie jako jejich babička, obě děvčata měla moc ráda

OBÁLKA:
Sadie má původní bílou obálku v hardbacku. Přesně takové obálky, které naznačí ale neodhalí celou tvář hrdinů se mi líbí. Pokud se tedy nejedná o filmové obálky. Osobně si myslím, že lepší obálku byste k příběhu hledali jen marně. 

FILMOVÉ HODNOCENÍ:
-


MOJE HODNOCENÍ:
Kolem Sadie se toho řeklo už hodně. Dlouhou dobu před vydáním byla tato young adult contemporary skoro všude. Hodně lidí ji chválilo a doporučovalo. A co si budeme povídat, anotace zní opravdu slibně a jinak než většina knih z tohoto žánru. Proto jsem se i já rozhodla přijít na kloub celé popularitě této knihy.

Tato kniha vypráví příběh Sadie, dívky, která rozhodně neměla na růžích ustláno. Nikdy nepoznala svého pravého otce. Její matka Claire je alkoholička, má problémy s drogami a snadno si nachází nového muže. Kvůli tomu Sadie žila s různými otčími. Její jediné štěstí ji potkalo když jí bylo šest a narodila se jí sestřička Mattie. Jenže teď je Mattie mrtvá, někdo ji zabil a policie zůstala na mrtvém bodě. Proto se Sadie rozhodne na vlastní pěst najít vraha své sestřičky. A i ona zmizí. 


Zabiju ho.
Ukradnu mu světlo z očí. Chci sledovat, jak bude vyhasínat. Na násilí se sice nemá odpovídat dalším násilím, ale občas mám pocit, že násilí je jediná odpověď. 


Sadie vás zaujme už svým originální zpracováním. Celý příběh je nám vyprávěn dvěma různými pohledy. Jednu část nám vypráví samotná Sadie. Sledujeme její příběh od okamžiku, kdy utekla z domova. Druhá část je nám vyprávěna formou podcastů, které natáčí moderátor West. Ten má ve svých podcastech i různé hosty, takže slyšíme informace z více stran. Než ale začnete skákat radostí ze zajímavého pojetí, musím vás lehce zklamat. Podcasty na jednu stranu mohou brzdit čtenáře od toho, aby se konečně dozvěděl co se stalo. Sadie nám ve svém vyprávění sdělí v jedné kapitole co se stalo a dále následuje podcast, který je jakoby repete toho, co nám předtím pověděla Sadie. 

Panebože, co vám mám k této knize říct? Po dočtení knihy jsem zůstala oněměně zírat do zdi a nenacházela jsem slova. To je jako konec? Jak to mohla autorka nechat takto otevřené? Je tolik možností, co se mohlo stát a nám se nedostane žádná odpověď.

Sadie to jako literární postava schytala snad ze všech koutů. Osud k ní nebyl nijak přívětivý, takže mi jí bylo nesmírně líto. Postupně jsem poznávala zákoutí její třinácté komnaty a čím dál víc si přála, aby se jí v životě přihodilo alespoň něco dobrého. Marně. Ačkoliv je tato kniha krátká svým rozsahem, obsahem vás rozdrtí. 

První polovinu knihy jsem nechápala, kde vznikl kolem této knihy takový book. Po závěru ale chápu. Otevřený konec je sice ničivý ale zároveň geniální. Celý příběh je mrazivý a bohužel reálný. Ale zpátky k začátku příběhu, se kterým jsem se chvíli potřebovala sžít. Vyprávění Sadie mi vyhovovalo a bavilo mě. Ovšem druhá část z podcastů mě zkrátka brzdila. Celá první polovina je vlastně o tom, že Sadie pochoduje od jednoho člověka ke druhému. A novinář West jí jde v patách a v jeho podcastech tak opakuje co předtím Sadie vypověděla. Myslím, že se s tím dalo daleko víc vyhrát. Aby podcast naznačil něco, co se pak dozvíme od Sadie. A ne naopak.


Je ze mě holka, kterou nakonec nikdo nemiluje dost dlouho nebo dobře, ale ani se jí nikdo nechce vzdát. 


Upřímně ale musím říct, že kdybych knihu četla před lety, když mi bylo třináct čtrnáct let, byla bych opravdu vyděšená. Ačkoliv je kniha v žánru young adult, rozhodně ji nedoporučuji číst mladším alespoň patnácti let. Trošku mě mrzelo, že nám autorka blíže nepředstavila Westa. Ale naopak oceňuji nápad s koktáním u hlavní hrdinky.

Sadie je temná kniha, jejíž ústřední téma není vražda. Pokud se překousnete pomalým a jednoduchým začátkem, máte rozhodně co čekat. Sadie doporučuji všem, kteří mají rádi smutné a mrazivé příběhy, rádi čtou příběhy, které se postupně skrývají a nic není tak jednoznačné, jak se na první pohled může zdát. Knize jsem strhla jednu hvězdičku za pomalý začátek a za to, co mi vadilo u střídání vyprávění se střídáním podcastů, jinak nemám co vytknout.


Pokud jsem se o Sadie Hunterové něco dozvěděl, tak to, že ve vlastním životě hrála skoro druhořadou roli. 


Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Míše a Albatrosmedia. Sadie zakoupíte na eshopu se slevou! 


4 komentáře

  1. Kniha zní moc dobře, ale na tyto žánry teď nemám moc náladu. Jestli se mi časem do ruky dostane tak si jí přečtu.

    All about Candys life

    OdpovědětVymazat
  2. Nějak jsem YA přestala trochu číst, ale Sadie mě láká. Jen mě hodně odrazuje otevřený konec, nemám je moc ráda a taky si myslím, že se vážně musí umět napsat a že to moc autorů neumí, tak jsem pořádna vážkách, ale možná jí dám šanci...:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu tvé obavy, ten konec mě trošku zklamal, ale víceméně je to velmi zajívamě zpracované finále příběhu :-) uvidíš :-)

      Vymazat

Albatros