Recenze - A oceán byl naší oblohou

Nejnovější kniha z pera Patricka Nesse | FOTOrecenze

Autor: Patrick Ness
Orig. název: And the Ocean was our Sky
Počet stran: 160
Ilustrace: Rovina Cai

Nový nádherně ilustrovaný román Patricka Nessa je variací na knihu Bílá velryba. Hlavní hrdinkou je velryba Bathsheba. Spolu s ostatními velrybami narazí na minci s iniciálami T. W. Vedoucí celého hejna Alexandra usoudí, že je tím nejobávanější lidský námořník a lovec Toby Wick vyzývá na souboj. Podle Bathsheby to ale není pravda. Toby Wick je přece pouze mýtus, legenda, kterou si velryby vymyslely. Je totiž nepředstavitelné, aby je nenávidění lidé mohli přemoci v boji. Ale toto není příběh o Toby Wickovi – toto je příběh o hněvu, nenávisti a naší potřebě bojovat až do úplného konce, když už nezbývá nic jiného než čest a smrt.

"Já přeci nemůžu být lovec," namítla jsem okamžitě. "Jsem také myslitel. Nepřidám se k tomu jejich náboženství."

OBÁLKA A GRAFICKÉ ZPRACOVÁNÍ:
Celá kniha je nádherně ilustrovaná. Ať se jedná o drobné malůvky u začátku každé kapitoly, přes jednostranné kresby až po ty nádherné ilustrace na dvoustranách. Nádherně zvolené jsou také barvy, ve kterých dominuje modrá, černá a bílá. Zkrátka námořnické barvy, které doplňuje rudá červená. V knize jsem několikrát listovala před přečtením a několikrát po dočtení. Jednoduché a přitom velmi povedené kresby pochází od jedné ženy. Rovina Cai je mezinárodně oceňovaná ilustrátorka, která má ve svém portfoliu opravdu zajímavé knihy. A oceán byl naší oblohou není její prvotina. Na její knihy a kresby se můžete podívat na jejích webových stránkách ZDE.

"Toby Wick jsou všichni lidé a v jejich hledání není nikdo lepší než vy, kapitánko."
"To zní téměř jako proroctví," odvětila pobaveně. "Třeba to budeš právě ty, naše pochybovačka, kdo nakonec vrazí Tobymu Wickovi harpunu do boku."

Patrick Ness si mě získal svou knihou Volání netvora, kterou jsem četla již před pár lety. Tato kniha se řadí k mým oblíbeným a ráda se k ní časem vrátím i přesto, že mi její obsah trhá srdce. Nejnovější knihu od Patricka jsem si neplánovala pořizovat v angličtině, ale když jsem ji v Londýně objevila podepsanou od autora, volba byla jasná. A tam jsem si svou radost dovezla do Čech a ihned se do ní pustila. Angličtina to nebyla zrovna jednoduchá, takže jsem nadšeně sáhla po české verzi.

Nádherně ilustrovaná kniha, o kreslířce jsem se rozepisovala výše, zaujme v knihkupectví opravdu hodně čtenářů i nečtenářů. Už jen samotná obálka je nádherně zpracovaná a láká mě k otevření knihy. Příběh není nijak složitý a myslím, že zaujme jak mladší, tak starší čtenáře. Ovšem  knihu bych spíše doporučila starším čtenářům než těm mladším. Příběh vypráví sama velryba Batsheba, což je opravdu příjemná změna. Velmi se mi líbilo, že nám z pohledu Batsheby bylo dovolenou pohlédnout na lidský svět, o tom co si o nás myslí a jak nás vnímají.

Patrick Ness je velmi dobrý vypravěč a ani u jeho nejnovější knihy A oceán byl naší oblohou nezklamal. Ačkoliv nepřekonal Volání netvora, stejně jsem si čtení užila. Ale zároveň musím přiznat, že jsem si z knihy nesedla na zadek. Celý příběh je možná až moc prostý. Nikde žádná klička. I přesto jsou v knize opravdu hluboké myšlenky, které člověka přinutí k zamyšlení.

Příběh o legendě a o naplnění proroctví je velmi zajímavý. Odvěký boj mezi velrybami a lidmi, kdy je Batsheba součástí Lovecké výpravy na lidi. Nemohu vám příliš prozradit, abych vám nevyzradila příliš. Nechce se knihou okouzlit.

Přiznám se, že Bílou velrybu, jejíž obrácenou variací je právě A oceán byl naší oblohou, jsem nečetla a ani pořádně nevím, o čem přesně je. Možná proto jsem nevěděla, co od knihy mohu dopředu očekávat. Knihu rozhodně doporučuji pro příznivce Patricka Nesse, Bílé velryby, nebo pro čtenáře, kteří rádi čtou mezi řádky.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Míše a Albatrosmedia. A oceán byl naší oblohou zakoupíte na eshopu se slevou!