Recenze - Schovej mě v dešti

Autor: Jojo Moyes
Orig. název: Sheltering Rains
Rok: 2002, v ČR: 2020
Počet stran: 376
Překlad: Lucie Mikolajková
Moje hodnocení: ✶✶✶/a půl

Tři generace žen, jeden příběh… Když Kate jako mladá utekla z domova, nezanechala za sebou žádné stopy. Toužila začít nový život daleko od rodiny a především od matky, ke které necítila takové pouto, jaké by dcera zřejmě cítit měla. I proto se Kate později zapřísáhla, že ona sama tu pro svou milovanou dcerku Sabine vždycky bude… Jenomže čím je Sabine starší, tím víc ji nejasná minulost její matky zajímá – a jednoho se prostě rozhodne svou babičku Joy na irském venkově navštívit. Splněný sen o shledání vnučky a babičky se však záhy změní v horlivé pátrání po tajemství minulých let, která doteď zůstávala pohřbena…

Joy - v padesátých letech poznala svou osudovou lásku, jejich vztah ale nebyl jednoduchý
Kate - dcera Joy, která neměla lehké dětství, s rodiči se nestýká, má problémy s partnery
Sabine - šestnáctiletá dívka, která je "uklizena" k babičce na venkov, kde není žádná moderní elektronika

Knihy Jojo jsou charakteristické již svým vizuálem a společně v knihovničce tvoří pěknou sbírku. Na této je kromě dominantního stromu i žena s deštníkem.

Jojo Moyes je oceňovaná a oblíbená autorka píšící romance pro ženy.

Schovej mě v dešti je mé třetí setkání s autorkou. Poprvé jsem od ní četla Než jsem tě poznala, což se řadí dodnes mezi mé nejoblíbenější knihy vůbec. Poté jsem četla Zakázané ovoce, což mi přijde od autorky nejslabší. Schovej mě v dešti je takovým mixem příběhů Steel a Pilcher ovšem v trochu lepším provedení. Příběh tří generací žen v jedné rodině je zajímavě protkán, ovšem po rozuzlení mám pocit, že už jsem ony příběhy viděla či četla jinde. Nejedná se tedy o nic nového, překvapivého a přesto mě to bavilo.

Moyes je známá tím, že ráda vypráví a popisuje, v její první knize tomu nebylo jinak. Ačkoliv z anotace vyplývá, že se kniha zabývá osudy tří žen, v první polovině jsem měla pocit, že se přede mnou odkrývá young adult příběh šestnáctileté Sabine, která bude postupně odkrývat minulost své matky a babičky. A ono to tak docela i bylo, jen se nejedná o young adult příběh.

Příběh vyprávěný v er formě vám nedovolí si udělat přílišný vztah s hrdinkami. Nejvíce sledujeme osudy Sabine, která se chová jako puberťačka, kterou poznamenala minulost její rodiny. Ačkoliv jsem si tuto postavu nijak neoblíbila a často jsem měla chuť ji jít něco vysvětlit, neměla to lehké. Druhou hrdinkou v tomto příběhu je bezesporu babička Joy, kterou poznáváme už v samotném prologu v padesátých letech. V té době poznává svou životní lásku a nahlížíme do jejího života, který je nám později více a více rozuzlován.

Není snadné vracet se tam, kde jste vyrůstali. Zvlášť, když vaši matku vyvádí z míry už jen to, že jste vůbec vyrostli.

Poslední hrdinka Kate se tak nějak stále plácá ve svém životě a úplně neví, co chce. Tato hrdinka mi z těch tří přirostla k srdci nejméně. Příběh o třech ženách, třech různých generací, které jsou tak odlišné a stejné zároveň. Všechny potřebují lásku a štěstí, ale nejen svými chybami se od něj vzdalují. Tato kniha není až tolik o lásce mezi partnery, jako jsme u autorčiných knih zvyklí, je to spíše o lásce mezi rodinnými členy, jejich soužití.

První část knihy Schovej mě v dešti je hodně popisná, až na prolog, který byl skvělý. Po zhruba sto až sto padesáti stranách se děj konečně začne posouvat. Zápletky byly jasné téměř od začátku, až na jednu závěrečnou, kterou jsem nečekala. Přišlo mi, že její náznaky v knize nikde nebyly a najednou tuto pointu autorka do děje přimíchala a nedovolila čtenáři nad tím dopředu přemýšlet. Za mě škoda, ale tleskám, že se autorce povedlo mě překvapit.

Schovej mě v dešti není autorčina nejlepší kniha, ale rozhodně stojí za přečtení. Příběh ve mě vyvolával pocity léta, letních lásek a dovolených.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Ráďovi a Euromedii. Schovej mě v dešti ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou!