Recenze - Osvobození

Skutečný příběh Nancy Wake neboli Nancy Fiocca, ženy, která sama čelila německé armádě

Autor: Imogen Keales
Orig. název: Liberation
Rok: 2020, v ČR: 2020
Překlad: Jiří Janák

V šestnácti letech Nancy opustila rodnou Austrálii, aby nalezla nový domov a životní lásku v Marseille. Ovšem během nacistické okupace nedokázala stát stranou a jako čím dál slavnější a hlavně nepolapitelnější Bílá myš se stala německým silám trnem v oku. Když byla odhalena, musela uprchnout do Anglie, zatímco jejího manžela Henriho zadrželo gestapo. Nancy se však nikdy nevzdává - po tvrdém výcviku se vrací do esesáky a gestapáky zamořené Francie, aby pomohla osvobodit svůj nový domov i milovaného Henriho...
Nancy - Australanka, která se provdala za Henriho a žila s ním ve Francii, je velmi odvážná, přezdívalo se jí Bílá myš
Henri - bohatý manžel Nancy, který pro svou ženu je odhodlaný udělat cokoliv
Böhm - nacista, který je největším nepřítelem Nancy, je velmi vzdělaný ale chladný, jeho postava se nezakládá na skutečnosti ale je složena z několika mužů, se kterým přišla Nancy do styku

Máme jednu ze zahraničních obálek, která se k ději hodí. Celkově mám z obálky dobrý pocit a baví mě, jak vypadá pod přebalem.

Knižní trh je nesmírně zásoben literaturou zaměřenou na Druhou světovou válku. A i když vychází další a další knihy s touto tématikou, jsou stále v hledáčku čtenářů. Sama tuto literaturu často vyhledávám, ale je pravda, že se dost věcí v těchto knihách bohužel opakuje. Kniha Osvobození ale vybočuje z davu a přináší něco nového.

Osvobození je kniha z pera dvou autorů, kteří píší společně pod pseudonymem a rozhodli se napsat strhující román o skutečných osudech hrdinky Nancy. Ačkoliv je kniha napsána z velké většiny dle pravdy, je tam také spousta momentů, které musely být upraveny. Autoři na konci knihy všechny nepřesnosti odhalují. Kniha má velmi krátké kapitoly a je vyprávěna er formou, takže se příliš nedokážete vcítit do pocitů hrdinky. Ovšem paradoxem zůstává, že je v knize velké množství sprostých a vulgárních slov, které nejsou vždy užiti v přímé řeči. Také nemluvím podle slovníku spisovné češtiny, ale aby kapitola začala tím, že den stál opravdu za h...no, když to celé vypráví třetí osoba, byl na mě silný šálek kávy.

"Ale vaše ženství-"
"Čímž myslíte co? Mou vagínu? Znamená moje vagína, že neudržím zbraň? Nezvládnu řídit a obsluhovat bezpečnou skrýš? Pašovat peníze, muže a minici? Přejít pěšky přes pohoří? Má vagína vlastně znamená, že jsem se to všechno naučila dělat v botách s podpatkem."

Nancy se narodila v Austrálii a její život ji zavál do Francie do náruče milovaného Henriho, kde společně bojovali proti nacistům. Nancy byla velmi odvážná žena, která riskovala denně svůj život. Její pozdější osudy jsou velmi napínavé a je až s podivem, že všechno zvládla, tak jak zvládla. Osvobození nás uvádí do chodu dění, kdy jsme svědky akce Nancy, posléze zatčení Henriho a její následný útěk. Žena to v té době neměla jednoduché, a žena jako Nancy, tvrdá, rázná a odvážná už vůbec ne. Nancy nikdo nedonutil, aby zůstala skryta v koutě, šla si za svým.

Příběh jedné ženy, která tvrdě šla proti celé armádě německé říše. Je bohužel smutné, že jsem o této ženě doposud nikde neslyšela, přestože její činy by měli být známé. V zahraničí o jejích osudech vypovídá více titulů, u nás první. Nancy si prošla tvrdým výcvikem, šikanou a ponižováním, protože je žena. V této knize nenajdete ani ždibec hrůz z koncentračních táborů, což je rozhodně příjemnou změnou.

Polkněte svou hrdost, protože kulky už budou skutečné a mrtvá jste mi k ničemu.

Kniha přináší pravdivé události Nancyina života a její agentské období je zajímavé, ale musím říct, že i když mě zajímalo, co bude dál, nějak jsem se do knihy neponořila a chyběly mi tam emoce. Kniha láká i na romantickou linku mezi Nancy a Henrim, ale na mě osobně cit nijak nezapůsobil. Hned v úvodu jsou oba manželé násilně odděleni, takže nemáme ani možnost jejich vztahu přihlížet, takže je pravda, že vidíme pouze jejich odloučení, ale přesto jsem ze stran lásku necítila. Celkově musím říct, že kniha není moc emotivní, ani z řady příběhu, ani z řad toho, co čtenáři předhodí. Právě proto si ale zaslouží pochvalu, neboť necílí na city, ale události.

Pokud máte rádi romány se silnými hrdinkami, chcete si přečíst originální a jinou knihu z 2.světové války a ještě inspirovanou skutečnými událostmi, pak je kniha Osvobození rozhodně pro vás.

Já vím, Henri, že jsem tvrdohlavá, drahá a nezvedená manželka, ale ty jsi mým základním kamenem a společně postavíme život hodný této lahve. To přísahám.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Ráďovi a Euromedii. Osvobození ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou!