Recenze - Šelma

Orig. název: The Naturalist
Název série: Naturalista
Rok: 2017, v ČR: 2018
Počet stran: 360
Nakladatelství: Kalibr
Překlad: Petra Diestlerová

Profesor bioinformatiky Theo Cray nemá nejlepší ráno. Automat na led nefunguje, a navíc se mu do motelového pokoje dobývá policie. Že je hlavní podezřelý z brutální vraždy své bývalé studentky, se však dozví, až když je jeho účast na otřesné události vyloučena. Zdá se totiž, že mladou dívku v montanských lesích rozsápal medvěd. Jenomže profesor Cray je díky svému povolání zvyklý vidět vzorce tam, kde ostatní nacházejí jen chaos. A tak si všimne něčeho, co ostatní přehlédli. Něčeho nepřirozeného. Něčeho zjevně provedeného lidskou rukou.
Theo pochopí, že tohle zvěrstvo nespáchalo žádné zvíře, nýbrž člověk, a že to rozhodně neudělal poprvé. A protože mu policie nevěří, začne mu být jasné i to, že je zřejmě jedinou osobou, která může zabijáka zastavit.
Theo je sice lépe obeznámený s digitálními kódy a mikroby než s vyhodnocováním forenzních důkazů, nyní však musí uplatnit všechno, co umí, na zcela novou oblast výzkumu. A udržet se přitom o krok napřed nebezpečně vynalézavým sériovým vrahem... v jehož existenci navíc nevěří nikdo kromě něho.

Theo Cray - profesor bioinformatiky, chvíli je podezřelý z vraždy své bývalé studentky

Jestli se něco této knize opravdu nedá vytknout, potom je to obálka a grafická úprava této knihy. Šelma svým vizuálem dokonale splňuje to, co se od správné obálky očekává - je nepřehlédnutelná a v knihkupectví si ji opravdu všimnete. Srst na obálce je prostě boží a já knihu musela číst výjimečně s přebalem, abych si ho dostatečně užila. Navíc každá kapitola má i ilustraci drápů.

-

Šelma vyšla na podzim loňského roku, a kdo ji nečetl, jakoby nebyl. Ano, i já ji nečetla a všude jsem na ni slyšela takovou chválu, že byla jen otázka času, než jsem se k ní i já dostala. Knihu napsal Andrew Mayne, což je v zahraničí velmi oblíbený mág a iluzionista.

Celý příběh sledujeme očima hlavního hrdiny, profesora Thea. Takže první velmi příjemná změna oproti jiným knihám. Hlavní hrdina není ani policista, ani nemá žádné oprávnění k vyšetřování. K celému případu se dostává velmi náhodně. Hned na začátku je vyslýchán policií z důvodu podezření zavraždění své bývalé studentky. Ovšem že je podezřelý se dozvídá až v okamžiku, kdy už vlastně není podezřelý. Stačí jeden výslech a policie vše uzavře jako napadení medvědem a případ uzavírá. Jenže Theovi se to nezdá. Navíc se pouští do vlastního průzkumu a zjišťuje, že v okolí se ztratilo za posledních pár let až příliš mnoho žen. Vlastním výzkumem během několika dní nalezne několik těl, které patří právě oněm zmizelým ženám. A rozhodně nevěří tomu, že to udělalo nějaké zvíře.

První polovina se mi nečetla dvakrát dobře. Hlavní hrdina mi nejprve příliš k srdci nepřirostl. Theo není špatný hrdina a vlastně mu člověk ani nemá co vytknout, ale mně se jevil až příliš idealizován. Stačilo mu se podívat na jednu webovou stránku, najít si mapy a potom už šel a vykopával jeden hrob za druhým. Zatímco policie se v tomto příběhu ukázala jako naprosto zbytečná.

Chvilku jsem se potápěla v moři jmen obětí, než jsem si stačila uvědomit, kdo byl zavražděný, objevila se další mrtvá dívka. Ovšem pak přišla druhá polovina, která si mě totálně získala. Zcela beze srandy jsem se od knihy nedokázala odtrhnout a nutně jsem potřebovala vědět, co se stane dál. Theovi jsem fandila a byla jsem zvědavá, jak celý hon na šelmu dopadne. Konec bych trošku zkrátila, hlavnímu hrdinovu ubrala na super schopnostech ale jinak hodně spokojená.

Z této série mám doma také druhý díl Hračkáře na kterého se těším. Knihu Vám určitě mohu doporučit, měla jsem k tomu své výhrady, ale sečteno, podtrženo se mi to líbilo :-)