Recenze - Na Chesilské pláži

SVATEBNÍ NOC | ŠEDESÁTÁ LÉTA MINULÉHO STOLETÍ | VZTAH | LÁSKA



Autor: Ian McEwan
Orig. název: On Chesil beach
Pořadí v sérii: #-
Rok: 2007, v ČR: 2018
Počet stran: 160
Nakladatelství: Odeon
Překlad: Ladislav Šenkyřík
Moje hodnocení: ✶✶✶✶


McEwanův příběh jedné svatební noci z počátku šedesátých let, zasazený do krásného prostředí na pobřeží jižní Anglie, nabízí hluboké zamyšlení nad dobovou podmíněností lidského chování, citů i vztahů. Děj se odehrává v časech, kdy v ovzduší rezonují naděje nadcházejícího svobodomyslného desetiletí i první písně Beatles, proslýchá se cosi o americkém vynálezu v podobě antikoncepční pilulky, společnost však žije zcela v zajetí tradiční morálky. Oba protagonisté novely jsou „mladí, vzdělaní“ a bez předsudků, jak nás autor neopomene upozornit hned v úvodní větě, a přesto je jejich vztah dobově podmíněný mnohem víc, než si jsou ochotni připustit. Hořkosladká rekapitulace z perspektivy mnohaletého odstupu v závěru knihy o tom podává výmluvné svědectví. V roce 2017 vznikl podle autorova scénáře stejnojmenný film.



POSTAVY:
Florence - miluje vážnou hudbu, je zamilovaná do Edwarda a chce ho chránit
Edward - miluje Florence a touží po ní, kvůli její plachosti čeká na veškeré intimnosti až po svatbě

OBÁLKA:
Odeon se rozhodl vydat znovu tento příběh a to přímo ve filmovém kabátku. Musím uznat, že se mi tato obálka moc líbí. Obecně mám ráda filmové obálky a tato patří rozhodně k těm povedeným. 

FILMOVÉ HODNOCENÍ:
V současné době v kinech běží filmové zpracování, které na mě podle traileru působí velmi dobře. Rozhodně se na film plánuji podívat. 


MOJE HODNOCENÍ:
Ian McEwan je velmi známí a oblíbený spisovatel, od kterého mám doma v knihovničce knihu Pokání, kterou jsem dosud nečetla. Na Na Chesilské pláži mě nalákal filmový trailer, po kterém jsem netrpělivě vyčkávala nové vydání.

Knihu jsem přečetla za dvě hodinky a čtení mě velmi bavilo. Hlavní hrdiny Edwarda a Florence poznáváme v jejich svatební den, konkrétně o svatební noci. Tato novela se zabývá jejich vztahem, pocity a intimnostmi. 

Příběh se odehrává v šedesátých letech minulého století, kdy se lidé o lásce a sexu mohli dočítat pouze z knih. Lidé v té době otevřeně nehovořili o svých pocitech nebo zážitcích. Vztah mezi Florence  Edwardem je názornou ukázkou. Oba mladí lidé se do sebe zamilovali. Edward se rozhodl počkat s milováním až na svatební noc, aby to Florence ulehčil, jelikož Florence nebylo příjemné ani líbání.

Florence si nedokáže představit, že by na ni kdokoliv sahal. Samotné líbání je jí protivné ale i tak věří, že si budou s Edwardem rozumět. Miluje ho, ale raději by se o něj starala jako matka, než aby s ním ulehala do jedné lože. Edward ví o jejích obavách ale ani v nejmenším netuší, jak jsou ty obavy silné.

Na některé věci láska bohužel nestačí. Florence a Edward by možná měli větší šanci nalézt společné štěstí v jiné době. Edwarda mi bylo líto, ovšem na druhou stranu mi přišlo lepší, že se o stavu Florence dozvěděl dřív než například po několika letech nebo co hůř, ve stáří. Trošku mě mrzelo, že jsme se nedozvěděli o dalších osudech Florence, ale to už by byl jiný příběh.

Ačkoliv kniha začíná o svatební noci, postupně se dozvídáme jak se hlavní hrdinové poznali,  sbližovali nebo jak se zasnoubili. Střídá se nám vyprávění v přítomnosti s prvky z minulosti, což mě velmi bavilo. Sama mám ráda podobné vyprávění příběhu, které ale není pro každého. Tento styl vypravování chce velkou pozornost, aby se člověk neztrácel v době, o kterém se právě vypráví.

Na Chesilské pláži je opravdu tenká kniha, kterou budete mít opravdu rychle přečtenou. Nejen že má jen 160 stran, navíc je velmi čtivá. Autor se pustil do tématu, které je lidské a reálné ale není tak používané. Proto se velmi těším na další autorovi knihy, protože po této chápu, proč je tak oblíbený.


Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Euromedii. Knihu Na Chesilské pláži ulovíte na stránkách Knižního klubu

Žádné komentáře

Albatros