Recenze - Kříďák

KŘÍDY | KŘÍDOVÝ PANÁK | STARÉ TAJEMSTVÍ

Autor: C. J. Tudor
Orig. název: The Chalk man
Pořadí v sérii: #-
Rok: 2018, v ČR: 2018
Počet stran: 320
Nakladatelství: Kalibr
Překlad: Jana Kunová
Moje hodnocení: ✶✶✶✶

Všichni máme tajemství. Před některými utíkáme, ale ona si nás najdou. A některé hry končí vždycky stejně… Mysteriózní thriller Kříďák je tu – a nedá se před ním utéct.
Cítíte to v lese, ve škole i na hřišti, cítíte to v domech a v lunaparku. Cítíte to na většině míst v malém městečku Anderbury… strach, že vás někdo nebo něco sleduje. Začalo to na pouti roku 1986, kdy se stala ta nehoda. Toho dne potkal dvanáctiletý Eddie pana Hallorana – pana Křídu. Ten přivedl Eddieho na myšlenku nevinné hry pro něj a partu jeho přátel: za pomoci křídových kreseb si mohli nechávat vzkazy. Byla to docela zábava – dokud je křídoví panáčci nedovedli k tělu. Mrtvému dívčímu tělu, rozřezanému na kousky. Tahle událost se jim nesmazatelně vryla do nočních můr. A třicet let poté najdou v dopisních schránkách záhadnou obálku – s panáčkem a kusem křídy. Strašáci z dětských let totiž možná stále dokážou zabíjet.

POSTAVY:
Eddie - v dětství pomohl zachránit Elise život, v dospělosti žije sám a bez přátel
Chloe - spolubydlící Eddieho
pan Halloran - učitel Eddieho, 
Elisa - krásná dívka, která málem zemřela na pouti, přežila ale navždy ji to poznamenalo
Mickey - kamarád Eddieho

OBÁLKA:
Knihu jsem dostala jako reading copy, takže na fotkách nevidíte knihu v její "hotové" verzi. V knihkupectvích ji seženete v hardbacku s krásným přebalem, který je naomak jako školní tabule. Název Křídáka na vás naprosto křičí. vzhled obálky je původní a musím ho moc pochválit, jelikož mi přijde opravdu hodně povedený. 

FILMOVÉ HODNOCENÍ:
-


MOJE HODNOCENÍ:
Kříďák se mi do rukou dostal několik týdnů před jeho oficiálním vydáním, což pro mě bylo opravdu příjemné překvapení. Navíc jsem kromě jeho samotného dostala vlastní balíček kříd. Naštěstí to pro mě neznamenalo to samé, co pro hrdiny v knize. 

Kříďák je nazýván mysteriózním thrillerem, což bych asi sama netvrdila, ale po přečtení chápu, proč ho lidé takto nazývají. Námět zní až hororově - parta dětí, křídy jako symbol smrti, záhadně zavražděný člověk. Už jen po přečtení anotace jsem měla husí kůži. Ovšem při čtení jsem se nebála, ale za to jsem byla vykulená a nechápala jsem, co se to děje a proč to někdo dělá. 

Celý příběh nám vypráví sám Eddie, kdy střídá kapitoly z minulosti, kdy mu bylo dvanáct let a potom ze současnosti, kdy mu je kolem čtyřiceti let. Eddie žil s rodiči na malém městě, kde měl partu svých přátel a řešil klasické dětské starosti. Ale jednoho dne byl na pouti svědkem krvavé nehody, kdy mladou dívku Elisu téměř zabila utržená atrakce. Eddie spolu se svým učitelem dívku zachránili. 

Eddie s jeho kamarády objevili kouzlo kříd a začali si šifrovat tajné zprávy. Zprvu je to zábava a nikdo z nich předem netuší, co se z toho vyvine. Bohužel se ale symbol křídového panáčka do jejich myslí definitivně a nebezpečně zapíše. Parta těchto dětí pomocí křídových panáčků objeví v lese lidské tělo. A tím vše rozhodně nekončí. 

Ani po několika letech není všem záhadám konec. Eddie sám cosi tají a nikomu nic nechce povědět. Parta přátel se rozpadla a dnes o sobě už téměř nikdo nic neví. Přitom osud každého z nich potkala řada dalších událostí, které se postupně dozvídáme. Vše vygraduje, když se u Eddieho doma objeví jeho kamarád Mickey s tím, že ví, kdo může za onu vraždu. 

Eddie pro mě byla záhadná postava, jehož vyprávění mi vyhovovalo. Nejvíc mě bavil jako chlapec, než jako dospělý muž, který si nedokázal srovnat život. Žil v bytě s Chloe, mladou dívkou o které vlastně nic nevěděl a ačkoliv se mu líbila, nedal na sobě nic znát. Byli jen spolubydlící.

Ovšem toto nebyla náplň knihy. Šlo tu o vraždu a stará tajemství, o kterém jsem stále dokola přemýšlela a vymýšlela různé alternativy. Jenže v knize je poměrně dost postav, takže se cesta k rozuzlení mohla vydat různými směry.

Čtení Křáďáka je nesmírně napínavá jízda, která vás bude bavit. Bohužel mě trochu zklamal konec, který byl trochu překombinovaný a pro mě nepochopitelný, ale jinak jsem byla s příběhem spokojená. Zápletku jsem neodhalila, takže jsem byla na konci opravdu překvapená.

Celý příběh jsem měla velmi rychle přečtený, neboť jsem měla stále potřebu číst. Kříďák není nejlepší thriller, ale rozhodně je čtivý, napínavý a originální. Knihu za sebe mohu doporučit. 


Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Euromedii. Knihu Kříďák ulovíte na stránkách Knižního klubu se slevou! 

2 komentáře

  1. Já u téhle knihy pořád váhám. Asi počkám až opadne všeobecný boom a pak si ji přečtu :-) Díky za pozitivní recenzi :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář :-) Kniha byla opravdu dobrá ale na čtení je náročnější vzhledem k počtu postav :)

      Vymazat

Albatros