Recenze - Kluci ze hřbitova

Orig. název: Cemetery Boys
Rok: 2020, v ČR: 2022
Počet stran: 392
Nakladatelství: Yoli
Překlad: Kateřina Stupková
Moje hodnocení: ✶✶✶/a půl

Trans kluk Yadriel by se rád zavděčil své latinskoamerické rodině, která má problém přijmout jeho gender. Aby jim dokázal, že je pravý brujo, rozhodne se s pomocí své sestřenky a nejlepší kamarádky Maritzy provést rituál s cílem vyvolat ducha jejich zavražděného bratrance. Něco se ale zvrtne a Yadriel místo něj vyvolá ducha Juliana Diaze – kluka z místní střední, který neměl zrovna nejlepší pověst. Yadriel by se ho milerád zbavil, ale Julian nehodlá odejít jen tak. Je odhodlaný přijít na to, co se mu stalo, a zbavit se tak pout, která ho na tomto světě drží. Yadrielovi nezbývá než Julianovi pomoci. Čím více času spolu však tráví, tím méně si Yadriel přeje, aby Julian odešel...

Yadriel - trans kluk, nevýrazný ač by rád, aby ho rodina brala
Julian Diaz - jeho ducha oživil Yadriel, nepamatuje si, co se mu stalo, jak zemřel
Maritza - nejlepší kamarádak Yadriela, má také schopnosti

Máme původní obálku, která se vážně moc povedla. Na internetu je celá řada fanartů k této knize, a i ty mě velmi baví.
Julian byl ten nejživější člověk, jakého kdy poznal. I jako duch byl celý zářivý a plný neustále pulzující energie. Slunce nacpané do klučičího těla. Yadriel ho nechtěl vidět bez toho světla.

Kluci ze hřbitova jsem dostala jako reading copy před vydáním. Námět a obálka mě přesvědčily k přečtení.
Teď už toho ale měl dost. Už ho unavovalo každému odpouštět. Unavoval ho boj o vlastní existenci, o to, aby mihl být sám sebou. Unavovalo ho, že je vždycky ten špatný, vždycky vyčnívá.

Kluci ze hřbitova je ojedinělá young adult fantasy kniha se skvělým námětem. Latinskoamerický svátek mrtvých je velmi přitažlivé téma, a kdo jste viděli film Coco, atmosféra této knihy vás bude rozhodně bavit. Na druhou stranu, u této knihy je rozhodně nezbytné, abyste si nejprve přečetli anotaci, jelikož se autoři této knihy příliš nezabývají podrobnostmi nebo popisy schopností hrdinů. Rovnou vás hodí do vody a poraďte si.

Yadriel je trans kluk, který to nemá úplně jednoduché. Jeho rodina má jisté zvyky, které se předávají z dívky na dívky a z kluků na kluky. V jeho případě nikdo pořádně neví, jestli bude schopný svou magii využívat a předat na další generaci. Yadriel je proto odhodlaný ukázat své rodině, že je čím je. A jednoho dne vyvolá ducha, kterého ale vyvolat nechtěl. Julián je duch, který netuší, že zemřel. Nepamatuje si, co se stalo a tak se dostává do blízkosti Yadriela, který mu slíbí pomoc.
„Jsem mrtvej?“
„Jo.“
„Ježíši. Brácha mě zabije.“

Paranormální romanci jsem četla poprvé a bylo to hezké. Vztah mezi Yadrielem a Julianem se rojil opravdu pomalounku a nebyl nijak zásadní pro celý příběh. Nepřijde tedy velké vyznání.

Do srdce se mi zapsala scéna v Yadrielově pokoji v první třetině knihy. To byla za mě nejlepší část. Bohužel však ale musím říct i co se mi nelíbilo. Ač měla kniha výborný námět a mohla se odehrával ve skvělé atmosféře, vše klouzalo pouze po povrchu a nešlo to nijak do hloubky. Nedostaneme se více Yadrielovi do hlavy, nepoznáme jeho myšlenky k sobě samému. Magie celé rodiny je pouhou iluzí, ač by se o ní dala napsat celá jedna kniha. Do toho všeho je kniha plná španělských výrazů, které nejsou nikde nijak přeloženy. Pokud alespoň trošku neovládáte jazyk, budou vás tato slovíčka hodně štvát.

Věděl, že kdyby tu Juliana držel, byl by uvězněný mezi světem živých a mrtvých, dokud by se z něj nestala násilná skořápka sebe samého.

Kluci ze hřbitova jsou bezesporu jinou a originální knihou. Kdybych byla mladší, knize bych dala daleko víc hvězd, ale teď bohužel nemohu víc. Přesto jsem ráda, že ji mám ve své knihovně.

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Káje a Euromedii. Kluci ze hřbitova ulovíte na stránkách Knižního klubu nebo Luxoru se slevou!