Recenze - Hezký, ale narovnej se!

Nostalgická dávka devadesátek!

Autor: Johana Fundová
Rok: 2021
Počet stran: 224
Nakladatelství: BizBooks
Moje hodnocení: ***/a půl

Aneta, Kryštof a Nela jsou třicátníci se zcela odlišnými životy. Když jim však v září 2020 přistane na Facebooku pozvánka na třídní sraz se základkou, vzpomínky na jejich společnou minulost jsou rázem zpět. Co se stalo s někdejšími spolužáky z páté třídy, kteří toužili po prvním mobilu, nadšeně sledovali seriály a těšili se na každé nové číslo časopisu Bravo? Vyplnily se jejich sny z přelomu milénia? To zjistí, když se po letech setkají tváří v tvář.

Kryštof - jeho rodiče se rozvedli, jeho matka z toho začala pít a dostavili se i finanční problémy
Aneta - odchází ze základky na gympl
Nela - je nejlepší kamarádkou Anety

Knížka má naprosto perfektní vizuál. Obálka v sobě nese spoustu odkazů na devadesátky.

Nejprve jsem se chtěla této knize vyhnout. Vlastně ani nevím pořádně proč. Možná jsem se bála těch odkazů. Nicméně, kdyby to byly svazky dva, vůbec bych se nezlobila.

Hezký, ale narovnej se je příběh který se odehrává ve dvou časových rovinách. Nejprve sledujeme tři spolužáky ze základky v roce 2000 a příběh je plný odkazů na devadesátky. Od jídla k módě přes moderní vymoženosti až k samotným seriálům. Tato první část s dětskými hrdiny mě nesmírně bavila. Ač to děti neměli snadné velmi mě zajímalo co s nimi bude dál. Nejvíce jsem si oblíbila Kryštofa, kterému osud nepřivál zrovna ideální karty, ba právě naopak. Bylo mi ho až líto. Ač se říká že je dětství bezstarostné, pro děti jsou jejich starosti nesmírně až smrtelně důležité. A to se zde autorce povedlo vykreslit perfektně.

Ve druhé části sledujeme v současnosti hrdiny jako třicátníky, kteří se díky školnímu srazu opět setkávají. Ovšem na to, že je má dát dohromady samotný sraz tu o něm je sotva pár vět. Sraz se koná na podzim 2020 a jak všichni víme, Česká republika podobně jako ve světě i ona měla další vlnu pandemie, ale o tom v knize není ani ťuk. Vlastně je to možná dobře, ale pokud se tu má odkazovat na život v přítomnosti, když se doslova popisoval život v devadesátkách, je to matoucí.

Celkové provázání mezi minulostí a přítomností jsem neodhalila, zkrátka a dobře jsem nepochopila, prč to tak autorka napsala. Kdyby druhá polovina vyprávěla o jiných hrdinech ze základky, vlastně bychom si ničeho ani nevšimli. A to mi přišla hrozná škoda. Je to skvělý námět, který šel ale propracovat daleko víc do hloubky. Kniha samotná mě bavila číst, hrdiny jsem si oblíbila i neoblíbila, ale držela jsem je v paměti. A závěr samotný končí nikde. Jedná se o otevřený konec a kniha klidně může pokračovat dál, což bych vlastně i uvítala, protože chci vědět jak to s hrdiny dopadlo. Hlavně teda s Kryštofem a Nelou, protože Aneta mi k srdci teda nepřirostla.

Pokud hledáte oddechovou četbu která ve vás vyvolá dejavu devadesátek, pak rozhodně po Hezký, ale narovnej se! sáhněte. Za mě první polovina byla naprosto skvělá a kdyby zůstalo jen u novelky z první části knihy, asi bych dala dokonce pět z pěti!

Za poskytnutí knihy na recenzi moc děkuji Albatrosmedia. Hezký, ale narovnej se zakoupíte na eshopu se slevou!