Recenze - Čtenářka

SVĚT BEZ KNIH A PÍSMA





Autor: Traci Chee
Orig. název: The Reader - Book of sea of ink and gold
Název série: Moře inkoustu a zlata
Pořadí v sérii: #1
Rok: 2016, v ČR 2018
Počet stran: 408
Nakladatelství: Fragment
Překlad: Veronika Volhejnová
 Moje hodnocení:✶✶✶(a půl)

Představte si svět, kde je čtení chápáno jako výsada a je povoleno jen hrstce nejmocnějších… Selfia ovládá umění přežít. Poté, co byl její otec zavražděn, ukrývala se totiž společně se svojí tetou Nin v divočině. Naučila se lovit, stopovat a také krást. Když jednoho dne tetu unesou, zůstane sama a začne si klást otázky. Kdo Nin unesl a proč? Souvisí její zmizení s otcovou vraždou a s tím podivným hranatým předmětem, který teta tak pečlivě schovávala? Kniha, kterou však nedokáže přečíst, a záhadný němý chlapec, kterého zachrání před krutým zacházením, se stanou její nadějí. Klíčem k odhalení tajemství jejího světa – a otcovy tragické smrti…(databazeknih.cz)



POSTAVY:
Sefie - šestnáctiletá dívka, které ztratila rodiče, prchá s tajemným předmětem v batohu
Lučišník - Sefie ho zachrání před smrtí a on se rozhodne s ní zůstat
Nin - žena, co by mohla být babičkou Sefie, je to zlodějka, která je v úvodu zajata

OBÁLKA:
Fragment zvolil německou obálku a udělal neskutečně dobře, protože originální obálka se mi vůbec nelíbí. Krásný zlatý hardback je jedním z lákadel této knihy. Celkově grafická podoba knihy je nesmírně vydařená.


FILMOVÉ HODNOCENÍ:
-



MOJE HODNOCENÍ:
Představte si svět, ve kterém je kniha tajemstvím a velkým neznámem. Lidé nečtou, nepíší a vše si předávají z úst do úst. Jak by se vám v takovém světě žilo? Já sama si upřímně nedovedu představit svět, ve kterém by neexistovalo písmo ani četba. 

O to víc mě zaujal námět autorky Traci Chef o světě bez knih, čtení a psaní. Sefie je šestnáctiletá dívka, která tragicky ztratila oba rodiče. Zůstala sama s tajemným předmětem, který má střežit jako oko v hlavě. Na její cestě ji doprovází starší žena Nin, která by věkem mohla být její babička. Nin je zlodějka, která vštípí Sefii jak se o sebe postarat. 

Sefie ale přichází i o Nin a tak je nucena se starat sama o sebe. Jednoho dne se konečně odváží prozkoumat tajemný předmět, který s sebou všude nosí a zjišťuje, že se jedná o knihu. Postupně se učí v ní číst a doufá, že se z ní dozví, proč je ten předmět tak důležitý, že kvůli němu po ní jde tolik lidí. 

Sefie není vůbec obyčejnou dívkou. Má schopnosti, díky nimž jí stačí jeden pohled a dozví se o vás i to, co byste nikomu nikdy neřekli. 

Na své pouti naráží na chlapce, kterého pojmenuje Lučišník. Ale ani Lučišník není obyčejný. Je velmi rychlý a mrštný a pokud stojíte na opačné straně než on, je velmi pravděpodobné, že to nepřežijete. 

Čtenářka je první knihou plánované fantasy trilogie. Přiznám se, že už jsem z těch všech fantasy knih tak zmlsaná, že když jsem v knize nenašla mapu, byla jsem dost zklamaná. 

Kniha je vyprávěna z úhlu více postav a proto se mi četla hůře. Kapitoly se Sefií se mi četli dobře a rychle ale v ostatních jsem se musela déle zorientovávat. 

V listopadu letošního roku by u Fragmentu měl vyjít druhý díl  Řečník a já si knihu rozhodně míním přečíst. Doufám, že nám autorka napraví dojem, který vyvolal závěr knihy, který mě nesmírně zklamal. 

Bohužel u této knihy platí, že skvělý námět nestačí na skvělou knihu. Snad nás autorka ve druhém díle mile překvapí. 



4 komentáře

  1. Moc pěkná recenze, kniha vypadá vážně skvěle. Píšu si na seznam. :))

    OdpovědětVymazat
  2. Krásná recenze a krásné fotky. Kniha mě zaujala protože jako správný knihomol miluju knihy, kde jsou knihy. :-D A vypadá i na pohled krásně, v knihovně s ebude vyjímat. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkná recenze :) Na tuhle knihu se chystám a těším už jen kvůli té tématice knih :)

    OdpovědětVymazat
  4. Naprosto souhlasím. Mapa mi také chyběla a od tak chytlavé anotace jsem čekala prostě něco víc. Navíc ten konec byl opravdu jedno velké klišé. Ale i tak se těším na druhý díl :)

    OdpovědětVymazat

Albatros